Gå til innhold

Kan noen fortelle meg ,Ung ufør


Gjest snart 36 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke en særskilt ytelse som man kan søke om, det er en måte for trygdekontoret å beregne pensjon på for mennesker som har blitt varig ufør før fylte 26 år pga alvorlig og klart dokumentert lidelse.

Sett frem et skriftlig krav til NAV der du krever gjennopptak av tidligere tilståtte rehabiliterings, attførings og uføreytelser og at du krever at disse blir vurdert som ung ufør. For dersom du får særtillegg for ung ufør skal du få dette fra den dagen de har satt uføretidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en særskilt ytelse som man kan søke om, det er en måte for trygdekontoret å beregne pensjon på for mennesker som har blitt varig ufør før fylte 26 år pga alvorlig og klart dokumentert lidelse.

Sett frem et skriftlig krav til NAV der du krever gjennopptak av tidligere tilståtte rehabiliterings, attførings og uføreytelser og at du krever at disse blir vurdert som ung ufør. For dersom du får særtillegg for ung ufør skal du få dette fra den dagen de har satt uføretidspunkt.

Det har da alltid vært et eget skjema som man må fylle ut og hvis man ikke søker spesielt om det så får man det ikke innvilget. Hvis ikke det har blitt egne regler de siste par årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Det har da alltid vært et eget skjema som man må fylle ut og hvis man ikke søker spesielt om det så får man det ikke innvilget. Hvis ikke det har blitt egne regler de siste par årene.

Nei.

Jeg har hatt uførepensjon fra jeg var 30 år og i de årene er reglene om ung ufør blitt endret to ganger. Begge gangene har jeg fått melding om at uførepensjonssaken min er blitt revudert i henhold til de nye reglene om ung ufør, men som sagt så ble jeg ufør 30 år gammel, og reglene gjelder ikke for mitt vedkommende.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg har hatt uførepensjon fra jeg var 30 år og i de årene er reglene om ung ufør blitt endret to ganger. Begge gangene har jeg fått melding om at uførepensjonssaken min er blitt revudert i henhold til de nye reglene om ung ufør, men som sagt så ble jeg ufør 30 år gammel, og reglene gjelder ikke for mitt vedkommende.

Hilsen

Jeg søkte på eget skjema både da jeg fikk attføring og uføre og siden har jeg aldri hørt noe om det. Og den ene venninna mi hadde hatt uføre i to år før hun søkte ung ufør og hun fikk det faktisk innvilget også uten problem. En annen venninne fikk avslag.

Dette var på begynnelsen av nittitallet da jeg fikk 50% uføre. Og så måtte jeg fylle ut skjemaet igjen da jeg fikk 100% uføre men da sa de det var en formalitet. Tror det var i 2003.

For 34 år siden fikk jeg avslag på både attføring og uføre og beskjed om å finne meg en kontorjobb ;o) Mens en annen venninne av meg fikk uføre med en gang.

Ser ut til at mange har forskjellige erfaringer når det gjelder slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...