Gå til innhold

Små hvite klumper øverst i halsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Øverst i halsen, dukker det innimellom opp små hvite klumper. Disse ligger i ”lommene” rundt mandlene (tror jeg), og kan med ”mye arbeid” tas ut med en tannbørste. De er myke, og har en dårlig lukt. Dukker opp et par- tre ganger i uka.

Jeg har relativt ofte litt sår hals og noe hovne mandler, uten at jeg vet om det er relavant. Hva er disse klumpene, og er det noe man kan eller bør gjøre for at de ikke skal dukke opp?

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hyppige halsbetennelser kan etterlate groper i mandlene hvor det kan samle seg matrester, brukte celler i fra slimhinnen i mandlene og halsen etc. Muligens er det slike har lagt merke til.

Man kan forsøke å klemme dem ut slik du nevner. Hvis det ikke er tilstrekkelig og klumpene medfører plager kan man evt. fjerne mandlene - enten på vanlige måte eller med laser.

Sistnevnte behandling er omtalt på denne siden:

http://www.doktoronline.no/pub/qa/272.html

Vennlig hilsen

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...