Gå til innhold

utelukker bipolar3 bipolar 2?


Gjest en pårørende

Anbefalte innlegg

Gjest en pårørende

Hvis man får en mani utløst av antidepressiva, er pasienten da kun bipolar 2, eller kan det være snakk om bipolar 2, eller 1 også her?

En venninne av meg har slitt psykisk i lengre tid nå. Hun har fått diagnosen generalisert angstlidelse. sist gang startet plagene hennes med en mani utløst av antidepressiva.

Hvordan kan man utelukke at hun ikke egentlig har bipolar 1 eller 2, selv om det startet med noe annet? Hun går på lyrica men rastløsheten og angsten har ikke gitt seg. Hun fikk diagnosen ADHD også, noe som kun ble gjort ved hjelp av en wisc-test. Er det nok til å gi en person en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bipolar 2 utelukker bipolar 3, men bipolar 3 utelukker ikke bipolar 2 eller 1, fordi man kan jo få manier/hypomanier uten antidepressiva siden Men det er vel noe tiden vil vise....Bipolar 3 er når en bare utelukkende utvikler manier eller hypomanier ved antidepressiva, og da likevel bør bruke stemningsstabiliserende istedet.

Slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Å stille en AD/HD diagnose utelukkende på en WISC-test er noe av det verste uprofesjoneltmessig jeg har hørt! Hvem i huleste er det som har gjort dette? Jeg har selv sertifisering i bruk av disse testene, så jeg vet en del om hva de handler om. Dette er uhyre drøyt forutsatt at dette medfører riktighet.

Ved AD/HD utredning skal det foretas: anamnese/innhente opplysninger om tegn på slik lidelse og når den opptrådte/viste seg (må være påviselig før 7 års alder). Avhengig av personens alder, skal det gjøres flere observasjoner (om vedkommende er i skolealder, barne/ungdomsskole). Det skal være helt vanlig prosedyre å gjennomføre ulike kartlegginger, slik som CBCL (Children Behavior Check List), selvrapporteringsskjemaer, komparentopplysninger (info fra andre) m.m. Det er også nå seneste årene utviklet en test av en svensk forsker som går direkte på å teste for hyperaktivitet/oppmerksomhetssvikt. Denne går ut på at man registrerer både ant korrekte svar og feilsvar og hyperaktivitet. Personen får et bånd omkring hodet og det er en sensor som registrerer hvor urolig vedkommende sitter. Man sitter foran en datamaskin og det kommer opp prikker på skjermen der pers. skal klikke når de ser den. Her måles også tiden det tar før vedkommende svarer. Det viser seg at pers. med AD/HD har en raskere responstid enn pers. uten AD/HD. (En raskere responstid fins for øvrig også hos meget intelligente personer, men dette har ikke sammenheng her med AD/HDen).

Når hun dessuten reagerte slik hun gjorde på AD, er det meget sannsynlig at hun heller ikke har AD/HD, men BP (selv om disse diagnosene ikke utelukker hverandre gjensidig, man kan også ha begge).

AD-utløst mani betyr at hun har en bipolar affektiv lidelse og således ikke skal behandles med antidepressiva. AD-utløst mani/hypomani der en aldri før har hatt mani/hypomani utenom, kalles BP3. Det _kan_ være at tidligere hypomani eks. har forekommet men at personen da ikke har tenkt på seg selv som noe annet enn kjempefrisk, opplagt og effektivt. Altså at det blir en uregistrert hypomani, om du skjønner. Har en BPIII, kan det godt være at han/hun senere vil få en "vanlig" mani/hypomani senere. Avhengig om det er mani eller hypomani, har vedkommende da BPI (v/mani) eller BPII (v/hypomani).

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...