Gå til innhold

NHD


Gjest boella

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så trist når noen forteller om selvmordstanker de har og som de ikke utelukker kan skje. Jeg blir fortvilet, fordi vi ikke kjenner hverandre i real life og kan hjelpe han/henne.

:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Da kan jeg ikke gi deg annet råd enn å prøve å unngå slik informasjon.

Samtidig vil jeg gjenta at jeg ikke er overbegeistret over innlegg der folk beretter om sine selvmordstanker til personer som ikke har noen mulighet for å hjelpe dem. Jeg mner slike tanker bør formidles til helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig trist å lese.

Men jeg tror at mennesker som seriøst mener å ta sitt eget liv, ikke skriver om det på nettet, eller forteller det til andre. Det har vært mitt inntrykk.

Står man mer åpent frem om disse tankene, være seg på nettet eller i virkeligheten, har man ihvertfall fortalt noen om det, og man kan se det som et første skritt på veien til å søke hjelp.

Det er hvertfall det jeg håper at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til? Det innlegget jeg skrev nedenfor?

I så fall kan jeg i alle fall si at det for min del kun dreier seg om tanker. Det var ikke meningen å gjøre noen bekymret.

Jeg ville ha et råd om hva jeg skulle gjøre med dem, om jeg kan fortelle det til annet helsepersonell enn behandleren min på dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig trist å lese.

Men jeg tror at mennesker som seriøst mener å ta sitt eget liv, ikke skriver om det på nettet, eller forteller det til andre. Det har vært mitt inntrykk.

Står man mer åpent frem om disse tankene, være seg på nettet eller i virkeligheten, har man ihvertfall fortalt noen om det, og man kan se det som et første skritt på veien til å søke hjelp.

Det er hvertfall det jeg håper at det er.

Det er jo en vanlig misfortåelse det der at om noen snakker om å ta sitt liv, så vil vedkommende ikke gjøre det---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Det er jo en vanlig misfortåelse det der at om noen snakker om å ta sitt liv, så vil vedkommende ikke gjøre det---

Det er faktisk ikke så rart at mange misforstår, pga det finnes litt for mange "oppmerksomhets-horer" som ikke får den oppmerksomheten de vil ellers, og truer med selvmord for å få det.

Enig i Farmer at de som snakker minst om det, er de man bør ta mest alvorlig. De som snakker mye og i store ord om det, er nok mest ute etter oppmerksomhet. Dessverre.

Og vet man ikke hvordan man avslører en sånn, så er det lett å tolke at man enten gir oppmerksomhet til alle, eller at man ikke tror på noe. Begge deler kan føre til problemer både for personen som skal lytte og støtte folk som strengt tatt ikke trenger det, og folk som mener det de sier, men ikke blir trodd.

Og å si noe over nett, om boella ikke mener Orio her, noe jeg ikke vet noe om siden jeg ikke vet om de "kjenner" hverandre her eller ikke, og føler heller ikke at Orio har "truet" med selvmord, bare luftet noen tanker.

Uansett, å si til noen over nett når personen ikke kan hjelpe dem fysisk og kanskje ikke vet hvor de bor engang, det er bare tåpelig. Hva slags hjelp forventer de å få? Og hvorfor skal man skremme en person man knapt kjenner om man faktisk ikke mener det man sier?

Om jeg ikke orket mer, så ville jeg sagt til nett-venner hvor mye jeg har satt pris på dem osv.. og så bare gjort det. Ikke skremt livet av samtlige, til ingen nytte. Men mindre det var noen som visste hvor jeg var og egentlig håpet litt av personen ville stoppet meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest røkelaks

Da kan jeg ikke gi deg annet råd enn å prøve å unngå slik informasjon.

Samtidig vil jeg gjenta at jeg ikke er overbegeistret over innlegg der folk beretter om sine selvmordstanker til personer som ikke har noen mulighet for å hjelpe dem. Jeg mner slike tanker bør formidles til helsepersonell.

NHD, jeg er så enig. Jeg har flere ganger måtte redde andres liv over både telefon, sms og msn. Det er helt grusomt å bli satt i en sånn situasjon. Når jeg imidlertid har fått overtalt dem til å la være å ta livet sitt og jeg vet det går bra med dem, er jeg imidlertid ikke nådig. Da vil jeg ikke ha noe mer med dem å gjøre.

Jeg foreslår at man lagrer nummeret til legevakten og ringer dit i stedet for til en venn neste gang man tenker å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til? Det innlegget jeg skrev nedenfor?

I så fall kan jeg i alle fall si at det for min del kun dreier seg om tanker. Det var ikke meningen å gjøre noen bekymret.

Jeg ville ha et råd om hva jeg skulle gjøre med dem, om jeg kan fortelle det til annet helsepersonell enn behandleren min på dps.

Jeg ble bekymra for deg fordi du skreiv dette

"Men så er det det med at det er utelukket å gå fra tanke til handling når ordet "selvmord" først er nevnt. Og jeg vet ikke om jeg vil stenge den utveien heller. Ikke enda."

men det er bra du ikke mente noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så rart at mange misforstår, pga det finnes litt for mange "oppmerksomhets-horer" som ikke får den oppmerksomheten de vil ellers, og truer med selvmord for å få det.

Enig i Farmer at de som snakker minst om det, er de man bør ta mest alvorlig. De som snakker mye og i store ord om det, er nok mest ute etter oppmerksomhet. Dessverre.

Og vet man ikke hvordan man avslører en sånn, så er det lett å tolke at man enten gir oppmerksomhet til alle, eller at man ikke tror på noe. Begge deler kan føre til problemer både for personen som skal lytte og støtte folk som strengt tatt ikke trenger det, og folk som mener det de sier, men ikke blir trodd.

Og å si noe over nett, om boella ikke mener Orio her, noe jeg ikke vet noe om siden jeg ikke vet om de "kjenner" hverandre her eller ikke, og føler heller ikke at Orio har "truet" med selvmord, bare luftet noen tanker.

Uansett, å si til noen over nett når personen ikke kan hjelpe dem fysisk og kanskje ikke vet hvor de bor engang, det er bare tåpelig. Hva slags hjelp forventer de å få? Og hvorfor skal man skremme en person man knapt kjenner om man faktisk ikke mener det man sier?

Om jeg ikke orket mer, så ville jeg sagt til nett-venner hvor mye jeg har satt pris på dem osv.. og så bare gjort det. Ikke skremt livet av samtlige, til ingen nytte. Men mindre det var noen som visste hvor jeg var og egentlig håpet litt av personen ville stoppet meg..

"Om jeg ikke orket mer, så ville jeg sagt til nett-venner hvor mye jeg har satt pris på dem osv.. og så bare gjort det. Ikke skremt livet av samtlige, til ingen nytte. Men mindre det var noen som visste hvor jeg var og egentlig håpet litt av personen ville stoppet meg.."

Amen til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så rart at mange misforstår, pga det finnes litt for mange "oppmerksomhets-horer" som ikke får den oppmerksomheten de vil ellers, og truer med selvmord for å få det.

Enig i Farmer at de som snakker minst om det, er de man bør ta mest alvorlig. De som snakker mye og i store ord om det, er nok mest ute etter oppmerksomhet. Dessverre.

Og vet man ikke hvordan man avslører en sånn, så er det lett å tolke at man enten gir oppmerksomhet til alle, eller at man ikke tror på noe. Begge deler kan føre til problemer både for personen som skal lytte og støtte folk som strengt tatt ikke trenger det, og folk som mener det de sier, men ikke blir trodd.

Og å si noe over nett, om boella ikke mener Orio her, noe jeg ikke vet noe om siden jeg ikke vet om de "kjenner" hverandre her eller ikke, og føler heller ikke at Orio har "truet" med selvmord, bare luftet noen tanker.

Uansett, å si til noen over nett når personen ikke kan hjelpe dem fysisk og kanskje ikke vet hvor de bor engang, det er bare tåpelig. Hva slags hjelp forventer de å få? Og hvorfor skal man skremme en person man knapt kjenner om man faktisk ikke mener det man sier?

Om jeg ikke orket mer, så ville jeg sagt til nett-venner hvor mye jeg har satt pris på dem osv.. og så bare gjort det. Ikke skremt livet av samtlige, til ingen nytte. Men mindre det var noen som visste hvor jeg var og egentlig håpet litt av personen ville stoppet meg..

Greit nok. Det jeg tenkte på var generelt sett at det finnes en misforståelse om at hvis noen snakker om selvmord, så har vedkommende ikke alvorlige planer. Det stemmer jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Greit nok. Det jeg tenkte på var generelt sett at det finnes en misforståelse om at hvis noen snakker om selvmord, så har vedkommende ikke alvorlige planer. Det stemmer jo ikke.

Det er enig i, at når noen først prater om det så bør man ta det alvorlig. Dessverre har jeg møtt flere som "maser" om det og fort skjønt sammenhengen.. så antar at kanskje myten kommer av slike folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enig i, at når noen først prater om det så bør man ta det alvorlig. Dessverre har jeg møtt flere som "maser" om det og fort skjønt sammenhengen.. så antar at kanskje myten kommer av slike folk.

Da er vi enige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om jeg ikke orket mer, så ville jeg sagt til nett-venner hvor mye jeg har satt pris på dem osv.. og så bare gjort det. Ikke skremt livet av samtlige, til ingen nytte. Men mindre det var noen som visste hvor jeg var og egentlig håpet litt av personen ville stoppet meg.."

Amen til det..

Noe sånt som det ville skremt meg mye mer enn å få høre om selvmordstanker. Jeg kjenner igjen den tankegangen alt for godt, det er også noe jeg selv kunne finne på å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk ikke så rart at mange misforstår, pga det finnes litt for mange "oppmerksomhets-horer" som ikke får den oppmerksomheten de vil ellers, og truer med selvmord for å få det.

Enig i Farmer at de som snakker minst om det, er de man bør ta mest alvorlig. De som snakker mye og i store ord om det, er nok mest ute etter oppmerksomhet. Dessverre.

Og vet man ikke hvordan man avslører en sånn, så er det lett å tolke at man enten gir oppmerksomhet til alle, eller at man ikke tror på noe. Begge deler kan føre til problemer både for personen som skal lytte og støtte folk som strengt tatt ikke trenger det, og folk som mener det de sier, men ikke blir trodd.

Og å si noe over nett, om boella ikke mener Orio her, noe jeg ikke vet noe om siden jeg ikke vet om de "kjenner" hverandre her eller ikke, og føler heller ikke at Orio har "truet" med selvmord, bare luftet noen tanker.

Uansett, å si til noen over nett når personen ikke kan hjelpe dem fysisk og kanskje ikke vet hvor de bor engang, det er bare tåpelig. Hva slags hjelp forventer de å få? Og hvorfor skal man skremme en person man knapt kjenner om man faktisk ikke mener det man sier?

Om jeg ikke orket mer, så ville jeg sagt til nett-venner hvor mye jeg har satt pris på dem osv.. og så bare gjort det. Ikke skremt livet av samtlige, til ingen nytte. Men mindre det var noen som visste hvor jeg var og egentlig håpet litt av personen ville stoppet meg..

"Om jeg ikke orket mer, så ville jeg sagt til nett-venner hvor mye jeg har satt pris på dem "

Hvis jeg hadde visst at du var inne i en tøff periode, og så kom med et sånt utsagn ville jeg blitt veldig redd. Mye mer redd enn jeg ville blitt hvis du fortalte at du hadde selvmordstanker. Antagelig fordi jeg tenker på samme måte selv; er beslutningen tatt ville jeg også gjort det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bekymra for deg fordi du skreiv dette

"Men så er det det med at det er utelukket å gå fra tanke til handling når ordet "selvmord" først er nevnt. Og jeg vet ikke om jeg vil stenge den utveien heller. Ikke enda."

men det er bra du ikke mente noe med det.

Det var ikke meningen å gjøre noen bekymret.

Jeg har ikke hatt noen god dag i dag, heller ikke når det gjelder å uttrykke meg på en måte som blir forstått. Og så har jeg ikke tenkt så mye over hvordan det jeg skriver kan oppfattes av folk som ikke kjenner meg (som det nødvendigvis vil være en del av her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ......galen

Hei, jeg har lyst til å svare på dette, siden jeg har litt erfaring med mennesker som har hatt det tungt, som jeg bare har møtt via nett.

Det man kan gjøre, er å gi nummeret til Mental Helses hjelpetelefon. Selv kan man også be personen holde ut en natt eller dag til, fordi det vil se anderledes ut da. Om det er på sin plass, kan man bruke litt galgenhumor. (Det siste krever selvfølgelig å ha opprettet et forhold hvor man kan gjøre dette.)

Om personen sier at h*n sier takk og farvel uansett hva en prøver, så har en gjort sitt beste. En kan aldri gjøre bedre enn sitt beste, og det er nok.

En kan ikke klandres for andres valg. Medmenneskelighet kan absolut få tankene over i positiv retning, et godt ord, er et godt ord når en trenger det. Noen ganger når man ikke igjennom med det.

Men om det går så langt at en person gir igjen en selvmordsmelding, så må en ha i minne at varslede selvmord skjeldent gjennomføres. Man blir så redd for at den man snakker med vil dø, det blir så intenst og en vil så gjerne hjelpe, men blir utilstrekkelig. Men det du er redd for har liten sansynlighet for å skje.

Livet går alltid videre, selv om man tror at det stopper. Man kan aldri spå inn i fremtiden, uansett hvordan den ser ut ifra forutsigelser en har selv. Plutselig så forandrer livet seg, kanskje ikke så mye, men det kan bli litt mer gøy å leve :)

Bare noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt som det ville skremt meg mye mer enn å få høre om selvmordstanker. Jeg kjenner igjen den tankegangen alt for godt, det er også noe jeg selv kunne finne på å gjøre.

Sant nok, det tenkte jeg ikke på.. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...