Gå til innhold

AS-spørsmål


Gjest lurer jeg på da...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Eet kommer an på hvor mye kapital det er i forhold til gjeld, og om virksomheten går med overskudd.

Og banken vil vel ha sikkerhet for lånet i pant i et eller annet, maskiner, biler, løsøre etc.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det kommer an på hvem som skal låne, du eller as'et?

Om du skal låne har det ingenting å si.

Om as'et skal låne vil banken ha sikkerhet i noe, fortrinnsvis eiendom. Har du ikke det får du ikke låne, uansett driftssform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurer jeg på da...

Det kommer an på hvem som skal låne, du eller as'et?

Om du skal låne har det ingenting å si.

Om as'et skal låne vil banken ha sikkerhet i noe, fortrinnsvis eiendom. Har du ikke det får du ikke låne, uansett driftssform.

HVilken forskjell utgjør det om man leier selv eller gjennom as´et da? Beklager, men er litt grønn på dette..

Jeg mener, hvorfor skal as´et ta opp et lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

HVilken forskjell utgjør det om man leier selv eller gjennom as´et da? Beklager, men er litt grønn på dette..

Jeg mener, hvorfor skal as´et ta opp et lån?

Jeg har en barnehage, som drives av et as jeg eier. Nå leier vi lokaler, og betaler husleie til den som eier huset.

Men; så tenker jeg på å starte en barnehage til - da trenger jeg et hus. Nå skal jeg kjøpe dette huset, det koster masse penger - og lånet skal tas opp av as'et. Dette fordi det da er as'et som står ansvarlig for driften, slik at jeg ikke blir økonomisk ansvarlig om noe skjer.

For å få det lånet må jeg vise til et regnskap som tjener penger fra den barnehagen jeg har i dag, et fornuftig budsjett som viser at jeg vil tjene penger på den nye barnehagen - og i tillegg må hun jeg driver as'et med stille en del av huset sitt som pant, fordi det huset vi skal kjøpe er såpass dyrt (24 mill).

Hadde vi bare skullet låne 500.000 til leker, så hadde vi fortsatt måtte stille noe av verdi i pant. Banken vil vite at de får igjen pengene sine, enten ved at vi betaler - eller at de kan selge noe om vi går konk.

Om du ikke skal kjøpe noe, trenger du heller ikke låne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...