Gå til innhold

Hva skal til for at barn skal få antidepressiva?


Gjest bipolarinnen

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen

da jeg var yngre slet jeg mye med angst. jeg var redd for å prøve nye ting, redd for at noen skulle ta meg når jeg sovnet, redd for at det skulle bli brann osv. Veldig mye angst preget hverdagen min. På skolen opplevde jeg også mye angst, og jeg ble et mobbeoffer fordi jeg var så sårbar og nervøs hele tiden.

Søskenbarnet mitt på 8 år viser de samme tegnene som meg. en periode turde hun ikke å gå ut pga hun var redd for naboens katt. Alt som er fremmed og nytt gir henne angst, og hun er veldig lukket og vanskelig å komme inn til.

etter at jeg begynte på Cipralex så kom jeg ut av skallet mitt, og ble etterhvert mer utadvendt.

Gis det noen gang til barn som er ekstremt engstlige? Og hva skal til for å gjøre noe medikamentelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen leger som skriver ut AD til barn.Men til et 8 år gammelt barn er det vel lite sannsynlig at hun får prøve det.Vil tro at behandling hos psykolog eller hos BUP vil gi henne mer enn medisiner.Der kan de behandle angsten hennes og hjelpe henne til å bli tryggere.Tror ikke AD er noen løsning nå.

Ta kontakt med BUP eller legen og forklar situasjonen.Så ung som hun er,er det store sjanser for at hun vil utvikle seg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke rundt dette

Mitt barn var ni når det ble diskutert eventuell oppstart med antidepressiva. Så langt har vi ikke gjort det. Årsaken, alvorlig depresjon. I den grad at ungen min ikke fungerte i forhold til skole og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolarinnen

Jeg mener at man må prøve å la barnet vokse opp hos andre før medisin forsøkes.

''Jeg mener at man må prøve å la barnet vokse opp hos andre før medisin forsøkes.''

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener at man må prøve å la barnet vokse opp hos andre før medisin forsøkes.''

???

Barn som må ta antidepressiva vokser opp i et så dårlig miljø at det er best for dem om man finner en annen familie til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke rundt dette

Barn som må ta antidepressiva vokser opp i et så dårlig miljø at det er best for dem om man finner en annen familie til dem.

Jeg er heldigvis så trygg på meg selv i morsrollen at jeg ikke blir opprørt over noen som skriver slikt.

Hva er det som blir følgene av det du skriver? Skal vi tenke at det er foreldrene dine sin skyld at du er slik som du er?

Jeg er glad for at mitt barn har nettopp meg som mor:o) Ungen min kunne gjort det værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner er ikke førstevalget for så små barn, heller ikke andrevalget, men det finnes nok tilfeller hvor det blir brukt.

Har du snakket med foreldrene hennes om dette? Hva mener de?

Det første som må skje er at de tar kontakt med fastlegen, og får en henvisning til bup, og en skikkelig utredning. Det er mange måter å behandle angstproblemer på som ikke involverer medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er ingen barnepsykiater, men tenker slik om dette:

1. En god diagnostisk utredning må gjøres.

2. Andre behandlingstiltak enn medisiner må prøves først.

3. Om ikke 2 virker, må en vurdere medisinering. Ulempene med medisinering må vurderes mot ulempene med ubehandlet sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merian/johannesurt

Jeg er ingen barnepsykiater, men tenker slik om dette:

1. En god diagnostisk utredning må gjøres.

2. Andre behandlingstiltak enn medisiner må prøves først.

3. Om ikke 2 virker, må en vurdere medisinering. Ulempene med medisinering må vurderes mot ulempene med ubehandlet sykdom.

NHD - 1-2-3 ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merian/johannesurt

Jeg er heldigvis så trygg på meg selv i morsrollen at jeg ikke blir opprørt over noen som skriver slikt.

Hva er det som blir følgene av det du skriver? Skal vi tenke at det er foreldrene dine sin skyld at du er slik som du er?

Jeg er glad for at mitt barn har nettopp meg som mor:o) Ungen min kunne gjort det værre.

Du lurer altså på om det er foreldrene sin skyld at vi er som vi er? Ikke alltid men i de fleste tilfeller, ja. Derfor trenger vi utrede dette gjennom samtaleterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merian/johannesurt

:-)

Jeg bare lurer... har du det vondt? Er det noe som plager deg? :-)

Jeg vet hva det vil si å ha det vondt. Det er ingen skam i å innrømme det. Jeg tror du har det vondt. Du er et troll, men av en eller annen grunn tiltrukket av psykiatriforumet... :-)

Man kan jo få mange venner her, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolarinnen

Barn som må ta antidepressiva vokser opp i et så dårlig miljø at det er best for dem om man finner en annen familie til dem.

Så du tenker ikke at det å ta et barn fra sine foreldre, og sette dem i et annet hjem vil gi dem et nytt traume?

iblant kunne jeg ønske at jeg hadde et like enkelt syn på ting som deg. Hadde spart meg for mye grubling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...