Gjest kletten Skrevet 10. juni 2001 Del Skrevet 10. juni 2001 Hei. Jeg er en gutt på snart 22 år som fåreløbig har OCD (tvangslidelse). Jeg kan først fortelle kort om selv: Jeg gikk hos en psykolog og jeg fortalte at jeg slet med tvanstanker/handlinger. Han mente at jeg også hadde AD/HD. Men han hadde ikke så mye peiling på OCD så han henviste meg til en annen psykolog. Han var en spesialist på OCD, og tenker kun på å sette meg i et behandlingsopplegg på et psykiatrisk senter like i nærheten. Men det ble ikke mer snakk om denne AD/HD. Dette ble ikke så kort alikevell, men så til spørsmålet: Vil de på senter finne ut om jeg har AD/HD? Tar de noen tester automatisk når en kommer på slike plasser? Men de vil jo se hvordan jeg er der oppe, siden jeg kommer til å være sammen med de som jobber der nesten hele dagen. Så vil de finne det ut? Det ble mer enn et spørsmål dette men jeg håper noen vet noe om dette til å svare meg så godt de kan. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
søkende Skrevet 10. juni 2001 Del Skrevet 10. juni 2001 Du er 22. Rart om ikke du har fått adhd diagnosen før. Kan det ha sammenheng med at denne ene legen ikke vet så mye om OCD, og blander sammen symptomene? Har du selv søkt infprmasjon om adha? I tilfelle kan det gi deg en pekepinne på hvordan det passer. Oppmerksomhetsproblemer, høyt og lavt, dårlig impulskontroll er bare noen av tegnene. Jeg tror kanskje at med OCD kan det være vanskelig å skille på symptomene. Vet ikke om de automatisk vil utrede deg på adha. Men hvis de tror du kan ha det, får du nok det undersøkt. Hvor lenge har du hatt OCD? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-117720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kletten Skrevet 10. juni 2001 Del Skrevet 10. juni 2001 Du er 22. Rart om ikke du har fått adhd diagnosen før. Kan det ha sammenheng med at denne ene legen ikke vet så mye om OCD, og blander sammen symptomene? Har du selv søkt infprmasjon om adha? I tilfelle kan det gi deg en pekepinne på hvordan det passer. Oppmerksomhetsproblemer, høyt og lavt, dårlig impulskontroll er bare noen av tegnene. Jeg tror kanskje at med OCD kan det være vanskelig å skille på symptomene. Vet ikke om de automatisk vil utrede deg på adha. Men hvis de tror du kan ha det, får du nok det undersøkt. Hvor lenge har du hatt OCD? Hei søkende. Jeg var inne på en eller annen side på nettet hvor kriteriene på ad/hd stemte godt på meg, men jeg vet ikke noe mer enn det. Jeg har vel alltid følt meg litt anneledes og "utenfor" som yngre også. Jeg har hatt OCD i snart 7 år. Men det er først nå jeg har turt og fortalt det til noen, det var punktet før jeg gikk på veggen! Men den første psykologen min som mente jeg med mest sannsynlighet har ad/hd sa at det kunne være vanskelig å skille OCD og AD/HD: ikke for at lidelsene er like, men at foreksempel konsentrasjonsvanskene kunne komme enten fra AD/HD eller det var for at jeg hele tiden fikk inn plagsomme tanker fra OCD'n som gjorde meg ukonsentrert. Men med det første møtet med den nye psykologen sa han at det kunne være AD/HD, men feide det bort igjen og sa at det var det helt sikkert ikke, men at det var OCD'n som var så sterk og pågående at jeg ble "annerledes". For jeg tok flere tester som jeg skåret dårlig på, som er litt typisk for ad/hd (som jeg har lest), men han sa jeg var så veldig kontrolert av disse tvangstankene at jeg derfor hadde hodet mitt andre steder og -derfor- skåret dårlig. Vet ikke om jeg er helt enig i den men... Hva tror du? MVH. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-117736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
søkende Skrevet 10. juni 2001 Del Skrevet 10. juni 2001 Hei søkende. Jeg var inne på en eller annen side på nettet hvor kriteriene på ad/hd stemte godt på meg, men jeg vet ikke noe mer enn det. Jeg har vel alltid følt meg litt anneledes og "utenfor" som yngre også. Jeg har hatt OCD i snart 7 år. Men det er først nå jeg har turt og fortalt det til noen, det var punktet før jeg gikk på veggen! Men den første psykologen min som mente jeg med mest sannsynlighet har ad/hd sa at det kunne være vanskelig å skille OCD og AD/HD: ikke for at lidelsene er like, men at foreksempel konsentrasjonsvanskene kunne komme enten fra AD/HD eller det var for at jeg hele tiden fikk inn plagsomme tanker fra OCD'n som gjorde meg ukonsentrert. Men med det første møtet med den nye psykologen sa han at det kunne være AD/HD, men feide det bort igjen og sa at det var det helt sikkert ikke, men at det var OCD'n som var så sterk og pågående at jeg ble "annerledes". For jeg tok flere tester som jeg skåret dårlig på, som er litt typisk for ad/hd (som jeg har lest), men han sa jeg var så veldig kontrolert av disse tvangstankene at jeg derfor hadde hodet mitt andre steder og -derfor- skåret dårlig. Vet ikke om jeg er helt enig i den men... Hva tror du? MVH. Vet ikke helt hva jeg tror. Dette med adhd bør ha vært der siden fødslen. Det må være en pekepinne å se på hvordan du var FØR OCD kom inn i bildet. Hva pleide lærerne dine å si om deg? Var det vanligvis at du konsontrerte deg dårlig? Hadde ukontrollerte handlinger som å si noe uten å rekke opp hånda, og gå rundt i klassen. Vanskelig med å leke uten konflikter med andre unger. OCD er utrolig slitsomt. At du har klart å holde det hemmelig til nå står for meg som utrolig. Det er da ikke vanskelig for de du bor sammen med å se at du gjorde ritualistiske urimelige handlinger? Vil du føle det bedre hvis du har ADHA? Få en unnskyldning eller forklaring på din væremåte? ADHA er også til en viss grad arvelig. Har noen av foreldrene dine slike symptomer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-117738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kletten Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Vet ikke helt hva jeg tror. Dette med adhd bør ha vært der siden fødslen. Det må være en pekepinne å se på hvordan du var FØR OCD kom inn i bildet. Hva pleide lærerne dine å si om deg? Var det vanligvis at du konsontrerte deg dårlig? Hadde ukontrollerte handlinger som å si noe uten å rekke opp hånda, og gå rundt i klassen. Vanskelig med å leke uten konflikter med andre unger. OCD er utrolig slitsomt. At du har klart å holde det hemmelig til nå står for meg som utrolig. Det er da ikke vanskelig for de du bor sammen med å se at du gjorde ritualistiske urimelige handlinger? Vil du føle det bedre hvis du har ADHA? Få en unnskyldning eller forklaring på din væremåte? ADHA er også til en viss grad arvelig. Har noen av foreldrene dine slike symptomer? Jeg husker egentlig veldig lite fra barneskolen, men jeg som de fleste andre guttene satt ikke akkurat med hendene i fanget. Men fra sjette klasse og fram til nå så var jeg -veldig- ukonsentrert og satt sjelden stille på stolen. PPT kom jeg i kontakt med første gangen i sjette klasse. Det ble tatt noen tester på meg men de ble det aldri gjort noe med. Jeg vet faktisk ikke resultatet en gang. Men iallefall de siste fire årene på grunnskolen var jeg mer oppe på rektors kontor enn i klasserommet. Hver eneste time og hvert eneste friminutt var det noe som enten gjorde jeg havnet til rektor, eller advarsel om å komme til rektor, eller at lærerne noterte. Jeg kalte og ropte masse stygge ting til både elever og lærere. En del slåsskamper var det vel også. Jeg ble etterhvert etter grunnskolen litt småkriminell. Og jeg har begynnt på skole flere ganger men sluttet begge gangene før skolen var slutt. Jeg greide aldri å innrette meg der. Jeg har vært innom mange jobber også, men det blir bestandig at jeg slutter. Jeg greier ikke riktig å innrette meg, eller så blir det for kjedelig. Akkurat nå går jeg hjemme og gjør ingenting. Sluttet på jobb for ca. 14 dager siden. Men det er ikke like enkelt å få jobb heller med bare grunnskole og "begynn og slutt" jobber. Jeg gikk til en psykolog gjennon PPT på grunnskolen men det ble ikke noe mer enn det. Ene timer med lærere da. Men det ser jeg med hensyn til konsentrasjon at jeg "faller ut" i samtaler og også i filmer som jeg har veldig lyst til å se. Jeg gjorde alt jeg kunne for at ikke andre skulle oppdage alt det dumme jeg gjorde (OCD). Så mye energi gikk med til det også. Så de hjemme synes jeg bare er veldig ryddig av meg. Men jeg tror det hadde vært godt å få vite at jeg hadde AD/HD eller noe. Sånn at det var ikke for at jeg var/er dum og trassig. Visst det skulle være noen jeg hadde arvet det fra så må det være far. Han har det mest farligste og største sinnet jeg noen gang har sett. Han er livsfarlig når han blir sint. Han er vanskelig å få kontakt med, nesten umulig, når han leser. Ellers er han rastløs og begynner stådig på nye prosjekt i huset. MVH. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-117935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ting Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Jeg husker egentlig veldig lite fra barneskolen, men jeg som de fleste andre guttene satt ikke akkurat med hendene i fanget. Men fra sjette klasse og fram til nå så var jeg -veldig- ukonsentrert og satt sjelden stille på stolen. PPT kom jeg i kontakt med første gangen i sjette klasse. Det ble tatt noen tester på meg men de ble det aldri gjort noe med. Jeg vet faktisk ikke resultatet en gang. Men iallefall de siste fire årene på grunnskolen var jeg mer oppe på rektors kontor enn i klasserommet. Hver eneste time og hvert eneste friminutt var det noe som enten gjorde jeg havnet til rektor, eller advarsel om å komme til rektor, eller at lærerne noterte. Jeg kalte og ropte masse stygge ting til både elever og lærere. En del slåsskamper var det vel også. Jeg ble etterhvert etter grunnskolen litt småkriminell. Og jeg har begynnt på skole flere ganger men sluttet begge gangene før skolen var slutt. Jeg greide aldri å innrette meg der. Jeg har vært innom mange jobber også, men det blir bestandig at jeg slutter. Jeg greier ikke riktig å innrette meg, eller så blir det for kjedelig. Akkurat nå går jeg hjemme og gjør ingenting. Sluttet på jobb for ca. 14 dager siden. Men det er ikke like enkelt å få jobb heller med bare grunnskole og "begynn og slutt" jobber. Jeg gikk til en psykolog gjennon PPT på grunnskolen men det ble ikke noe mer enn det. Ene timer med lærere da. Men det ser jeg med hensyn til konsentrasjon at jeg "faller ut" i samtaler og også i filmer som jeg har veldig lyst til å se. Jeg gjorde alt jeg kunne for at ikke andre skulle oppdage alt det dumme jeg gjorde (OCD). Så mye energi gikk med til det også. Så de hjemme synes jeg bare er veldig ryddig av meg. Men jeg tror det hadde vært godt å få vite at jeg hadde AD/HD eller noe. Sånn at det var ikke for at jeg var/er dum og trassig. Visst det skulle være noen jeg hadde arvet det fra så må det være far. Han har det mest farligste og største sinnet jeg noen gang har sett. Han er livsfarlig når han blir sint. Han er vanskelig å få kontakt med, nesten umulig, når han leser. Ellers er han rastløs og begynner stådig på nye prosjekt i huset. MVH. Det høres ut som adhd. Men det vil bli mer åpenbart når ocden gir seg. Det kan være lurt å snakke med aktuelle fagpersoner om at du tror du kan ha adhd. Det er lite kunnskap om denne diagnosen i fagmiljøer. I ICD kriteriene overstyrer ocd adhd, mens det i dsm er omvendt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-117951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
søkende Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Jeg husker egentlig veldig lite fra barneskolen, men jeg som de fleste andre guttene satt ikke akkurat med hendene i fanget. Men fra sjette klasse og fram til nå så var jeg -veldig- ukonsentrert og satt sjelden stille på stolen. PPT kom jeg i kontakt med første gangen i sjette klasse. Det ble tatt noen tester på meg men de ble det aldri gjort noe med. Jeg vet faktisk ikke resultatet en gang. Men iallefall de siste fire årene på grunnskolen var jeg mer oppe på rektors kontor enn i klasserommet. Hver eneste time og hvert eneste friminutt var det noe som enten gjorde jeg havnet til rektor, eller advarsel om å komme til rektor, eller at lærerne noterte. Jeg kalte og ropte masse stygge ting til både elever og lærere. En del slåsskamper var det vel også. Jeg ble etterhvert etter grunnskolen litt småkriminell. Og jeg har begynnt på skole flere ganger men sluttet begge gangene før skolen var slutt. Jeg greide aldri å innrette meg der. Jeg har vært innom mange jobber også, men det blir bestandig at jeg slutter. Jeg greier ikke riktig å innrette meg, eller så blir det for kjedelig. Akkurat nå går jeg hjemme og gjør ingenting. Sluttet på jobb for ca. 14 dager siden. Men det er ikke like enkelt å få jobb heller med bare grunnskole og "begynn og slutt" jobber. Jeg gikk til en psykolog gjennon PPT på grunnskolen men det ble ikke noe mer enn det. Ene timer med lærere da. Men det ser jeg med hensyn til konsentrasjon at jeg "faller ut" i samtaler og også i filmer som jeg har veldig lyst til å se. Jeg gjorde alt jeg kunne for at ikke andre skulle oppdage alt det dumme jeg gjorde (OCD). Så mye energi gikk med til det også. Så de hjemme synes jeg bare er veldig ryddig av meg. Men jeg tror det hadde vært godt å få vite at jeg hadde AD/HD eller noe. Sånn at det var ikke for at jeg var/er dum og trassig. Visst det skulle være noen jeg hadde arvet det fra så må det være far. Han har det mest farligste og største sinnet jeg noen gang har sett. Han er livsfarlig når han blir sint. Han er vanskelig å få kontakt med, nesten umulig, når han leser. Ellers er han rastløs og begynner stådig på nye prosjekt i huset. MVH. Javel. Skjønner tegningen nå. Virker som du hadde en del pekepinner mot ADHD. Skulle ønske skolen hadde gjort mer for deg. Mange trenger medisin for å "filtrere" inntrykkene som fosser rundt deg. Men det er ikke for sent. Det kan enda behandles på en effektiv måte, og OCD kan også behandles. Slitsomt å ha det sånn. Håper inderlig du blir tatt vare på i systemet du er inni nå. Ikke gi deg. Mas om utredelse. Få den hjelpen du trenger og har krav på. Lykke til med livet, da! Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-117954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Uansett må din OCD behandles. Etterhvert som denne blir bedre, vil det være naturlig å se etter andre lidelser. Kanskje er det "kun" OCD som plager deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-118081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kletten Skrevet 17. juni 2001 Del Skrevet 17. juni 2001 Javel. Skjønner tegningen nå. Virker som du hadde en del pekepinner mot ADHD. Skulle ønske skolen hadde gjort mer for deg. Mange trenger medisin for å "filtrere" inntrykkene som fosser rundt deg. Men det er ikke for sent. Det kan enda behandles på en effektiv måte, og OCD kan også behandles. Slitsomt å ha det sånn. Håper inderlig du blir tatt vare på i systemet du er inni nå. Ikke gi deg. Mas om utredelse. Få den hjelpen du trenger og har krav på. Lykke til med livet, da! Klem Hei. Sorry men har hatt datatrøbbel. Jeg får prøve så godt jeg kan, og prøve å få det jeg har krav på. Men først så blir det ferie for min del, så får jeg ta det opp igjen når jeg kommer hjem. Takk så mye for dine flotte svar! MVH. Kletten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29318-ocd-og-muligens-adhd/#findComment-119456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.