Gå til innhold

Ustabil mens


Tøydokke

Anbefalte innlegg

Er 23år, på god vei mot 24. Sluttet på p-pillen i oktober 05. Altså mer enn 2 år siden. Før jeg begynte på pp var syklusen min helt normal og stabil på 4 uker. Etter p-pille slutt har den variert fra 4-9 uker. Trodde endelig den var stabil da den 2 ganger på rad var på 4 uker, men så gikk det hele 7 uker til neste kom. Og har ikke vært i nærheten av stabil. Var hos legen i oktober 06, ett år etter pp slutt. Da jeg begynte å bli litt bekymret. Fikk beskjed om at prøvene (blodprøve kun) var normal for å være midt i syklusen, men da var det mer enn 4 uker siden siste mens. Og i min verden er ikke det midt i syklus. Har også mye livmorhalskreft i familien, og selvom dette normalt ikke er en arvelig sykdom. Så har mor, tante (mammas søster), mormor og oldemor hatt dette. Og nå i sommer måtte min søster på 25 fjerne cyster. Alt dette får meg jo selvfølgelig til å tvile litt. Lurer på hva som gjør at mensen er så ustabil? Hva kan jeg gjøre? Og dersom jeg tar en tur til legen, hva kan jeg forvente at blir gjort? Har ikke legeskrekk akkurat, men er redd for hva svarene kan bli, og derfor utsetter jeg dette hele tiden. Har nå hatt ubeskyttet sex i 2 år, og ingenting har skjedd. Vi har ikke tempet eller noe. Bare koset oss i grunn, men burde etterhvert begynne å skje noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

La det være klart, uregelmessig syklus er ikke tegn på kreft i livmorhals eller eggstokker. Uregelmessig menstruasjon betyr uregelmessig eller manglende eggløsning som igjen kan ha ulike årsaker. Hvis du ønsker å bli gravid, blør du få henvisning til gynekolog som kan utrede deg med hormonprøver og ultralyd av eggstokker. Du er ikke så gammel, så du har heldigvis god tid, men jeg synes du bør ha en skikkelig utredning. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har prøvd å bli gravid så lenge, har du krav på utredning for barnløshet.

Ja, har vel i grunn det. Men vi har jo ikke "prøvd" i den forstand. Kreves vel litt mer enn bare ubeskyttet sex?

Synes ikke svaret jeg fikk herfra var slik jeg forventet, vet jo at jeg mest sannsynlig ikke har kreft. Men men.. er jo en tanke pga min familiesituasjon, var til og med en gyn. som spurte om han kunne få forske på oss...

Mamma ville ha oss til gynekolog da vi var 16 og 18 pga situasjonen.

Men men.. er jo litt fortvilende, det å ikke vite. Men samtidig er jeg redd for å få et svar jeg ikke ønsker ..

Hmm. mye psyke inni dette her også.

Skal bestille meg en time hos legen i hvertfall. Så får vi ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vel i grunn det. Men vi har jo ikke "prøvd" i den forstand. Kreves vel litt mer enn bare ubeskyttet sex?

Synes ikke svaret jeg fikk herfra var slik jeg forventet, vet jo at jeg mest sannsynlig ikke har kreft. Men men.. er jo en tanke pga min familiesituasjon, var til og med en gyn. som spurte om han kunne få forske på oss...

Mamma ville ha oss til gynekolog da vi var 16 og 18 pga situasjonen.

Men men.. er jo litt fortvilende, det å ikke vite. Men samtidig er jeg redd for å få et svar jeg ikke ønsker ..

Hmm. mye psyke inni dette her også.

Skal bestille meg en time hos legen i hvertfall. Så får vi ta det derfra.

Nei, det kreves ikke mer enn regelmessig sex i et år før man har krav på å bli utredet for ufrivillig barnløshet. Hvis legen din ikke tar deg på alvor så gå til en annen lege. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Jeg skal gjerne utdype mitt svar. Jeg oppfattet at din største bekymring var om uregelmessig syklus kunne tyde på kreft. Den vanligste årsak til uregelmessige eggløsninger er den godartede tilstand PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor eggene blir liggende i sin eggpose uten å komme ut til befruktning. Det kan være ledsagende hormonforstyrrelser med tendens til uren hud, øket hårvekst og overvekt. Du nevnte ikke slike problemer i ditt innlegg. Det er ofte en relativ enkel sak å sette eggløsning i gang med tabletter eller sprøyter.

Det kreves faktisk ikke mer en ubeskyttet samleie 2-3 ganger per uke for å oppnå graviditet! Men uten eggløsning må du ha hjelp.

Jeg håper dette var utdypende uten å gi deg nye bekymringer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...