Gå til innhold

Kvalm av røyk?


Gjest pærebrus875

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875

Igår var jeg på fest.. drakk.. spøy... begynner å bli litt lei.. jeg gikk ut og luftet meg, men kort tid etter jeg kom inn igjen så ble jeg kvalm og uvel igjen, og jeg la merke til at hun vi var hos, tente på røyk etter røyk og satt ganske nærme meg, tror ikke hun røykte så mye noen timer før.. og samboeren hennes + 2 venner av dem røykte også.

Jeg og min samboer røyker ikke, og jeg takler ikke mye røyk. Hater lukta og spesielt på våren når jeg er tett i luftveien uansett, blir jeg fort tett og dårlig og må ut.

Jeg har tenkt litt tilbake. Sist jeg var på fest og drakk, var det røykmaskin der inne (altså teater-røyk, ikke tobakksrøyk) og jeg ble kvalm der også. Og tett i bihuelene (noe jeg slet med dagene før også) jo mer røyk det ble (dårlig lufting og overivrige festdeltakere som ville har røyk hele tida).

Har spydd en del ganger før også, 2 av gangene var garantert pga jeg kanskje drakk littebittegran for mye :-). Mens ene gangen husker jeg at jeg sto på verandaen med de jeg hadde på besøk, for de skulle røyke og jeg ville prate.. så da sto jeg med 1-2 som røykte, men da utendørs..

Har vel stort sett bare blitt kvalm siden jeg drakk for første gang på et halvt år i september, og da ble det litt mye... vet jeg ikke MÅ drikke, men det er jo litt gøy iblant også da! Så om det er røyk som gjør meg kvalm (at spriten bare "hjelper" til), så MÅ jeg jo bare unngå å gå ut der folk røyker eller ikke besøke de som gjør det...

Men er det sprit som gjør det, vel da gir jeg opp.. orker ikke spy mer! Det rare er at jeg drakk ca like mye før jeg slutta å drikke en periode, og spydde ikke like ofte som nå.. føler jeg ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Tror ikke du skal skylde på at det var røyken som fikk deg til å spy. ;)

hehe jeg vet det, men jeg føler at det er en sammeheng. Så lurer på om andre mener det samme, for da "tørr" jeg å drikke igjen, bare jeg holder meg langt vekke fra røyk.. for å se om det hjelper.. Om jeg da spyr allikevel av en "normal" mengde sprit uten røyk, da blir jeg avholds ;-). Hvis ikke, problem løst. Da kommer jeg ikke til å spy like ofte tror jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

hehe jeg vet det, men jeg føler at det er en sammeheng. Så lurer på om andre mener det samme, for da "tørr" jeg å drikke igjen, bare jeg holder meg langt vekke fra røyk.. for å se om det hjelper.. Om jeg da spyr allikevel av en "normal" mengde sprit uten røyk, da blir jeg avholds ;-). Hvis ikke, problem løst. Da kommer jeg ikke til å spy like ofte tror jeg ;-)

Googlet litt... fant ut at flere av kjemikaliene i røyk kan utløse kvalme og oppkast hos både røyker og passive mottakere.. så er jeg da ikke vant med røyk i store mengder og deler stue med 4 stk kjederøykere + alkohol i blodet fra før..

Skal forsøke en gang til senere, drikke uten å være i nærheten av røykere! Om jeg da klarer å bli småfull/full (i motsetning til veldig full ;-) ) og likevel spy, da gir jeg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Du svarer vel på spørsmålet selv her..;)

Synes også det er pyton når folk røyker inne på fest..Da er det omtrent sånn at jeg må røyke inne selv for å holde ut..Jeg blir ikke kvalm, men det svir i øynene og jeg blir tett.

Synes folk kan ha seg ut for å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

hehe jeg vet det, men jeg føler at det er en sammeheng. Så lurer på om andre mener det samme, for da "tørr" jeg å drikke igjen, bare jeg holder meg langt vekke fra røyk.. for å se om det hjelper.. Om jeg da spyr allikevel av en "normal" mengde sprit uten røyk, da blir jeg avholds ;-). Hvis ikke, problem løst. Da kommer jeg ikke til å spy like ofte tror jeg ;-)

Dan derpå blir ti ganger verre om jeg røyker selv på fest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest this is a signature

Googlet litt... fant ut at flere av kjemikaliene i røyk kan utløse kvalme og oppkast hos både røyker og passive mottakere.. så er jeg da ikke vant med røyk i store mengder og deler stue med 4 stk kjederøykere + alkohol i blodet fra før..

Skal forsøke en gang til senere, drikke uten å være i nærheten av røykere! Om jeg da klarer å bli småfull/full (i motsetning til veldig full ;-) ) og likevel spy, da gir jeg opp.

Finn for øvrig ut hva slags drikke du tåler best, og hold deg til det..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Du svarer vel på spørsmålet selv her..;)

Synes også det er pyton når folk røyker inne på fest..Da er det omtrent sånn at jeg må røyke inne selv for å holde ut..Jeg blir ikke kvalm, men det svir i øynene og jeg blir tett.

Synes folk kan ha seg ut for å røyke.

Da jeg bodde hjemme og var alene hjemme, så jaga jeg folk ut for å røyke. Ingen diskusjon. Siden pappa ikke røyker eller liker røyk selv så ville han jo fort merket det..

Hos typen har det også alltid vært røykeforbud inne, og folk godtar det. Pga han har foreldre som røyker og vet hvor jævli det kan lukte.. kjente det også dagen etter en gang en junimorgen man hadde hatt verandadøra åpen mens man røykte ute, pga folk ville ha litt luft også. Og om vinteren hyler jo alle som sitter inne at døra må være igjen, så var ingen som tenkte så mye på at døra var åpen. Det skjer ikke igjen!

Men der vi var igår røyker både han og hun (og hun kjederøyker noe ekstremt i fylla, så henne ikke siste timene uten en røyk..) og når da 2 stk som kom senere enn oss også begynte å fyre opp, da er det jo ikke så mye vi kan si som bare er på besøk..

Men flere andre vi kjenner holde seg til å røyke på kjøkkenet f eks, slik at stua er tom for røyk. Det synes jeg er fint! Men er litt kjedelig når "alle" skal på kjøkkenet for å røyke, og de blir sittende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Finn for øvrig ut hva slags drikke du tåler best, og hold deg til det..:-)

Det har jeg også testet ut! trodde jeg.. tåler IKKE vin.. verken smaken eller lukta, pga ei flaske vin var det første jeg drakk :o)..såå... ikke noen gode minner akkurat.. men får migrene av det også har jeg funnet ut senere.

Drikker jeg for mye av det samme, blir jeg kvalm. F eks 5-6 av samme typen rusbrus. Da tåler jeg mye bedre å ha 2-3 ulike typer, som jeg igjen vet at jeg tåler (den knallblå VKD eller hva den heter.. den tåler jeg ikke, da spøy jeg blått.. er litt mye tvilsomme fargerstoffer i den).

Cider gir meg migrene også, både eple og pære av en eller annen grunn.. så da unngår jeg det.

øl er ikke godt, men jeg har visstnok drukket et halvt glass i fylla... ikke at jeg husker nok til å avkrefte eller bekrefte..*kremt* og jeg tåler heller ikke hvete uten å få magetrøbbel så burde jo ikke drikke det.

Det som er igjen da, som er "billig", rusbrus er f eks ikke det, og som jeg tåler, blir f eks Bacardi. Aldri hatt noen problem med den før. Drakk en god del bacardi, og bare det, ikke noe annet, en kveld, og spøy ikke. Ble ganske full også... men da røyka ingen inne der...

Mistenkte først den ene dråpen sambucca jeg fikk i meg i går, men så tenkte jeg på røyken..

Drakk sambucca i september da jeg ble altfor full og spøy resten av natta (tror jeg var oppe 7-8 ganger... kom mest vann eller bare brekninger.. kjempegøy..) og fant ut at det er såpass lenge siden at jeg skulle ta med den flaska også, for et shot eller 2 f eks. Se om jeg greide å drikke det nå, har ikke luktet på den engang siden da... helte opp en liten skvett i glasset mitt, og sølte en dråpe på hånda. Slikket den av... 15 min etter starta kvalmeanfallene og jeg spøy vel 10 min etter det...

kan umulig ha vært så lite som gjorde meg så dårlig? (kasta oppp 2 ganger også). Drakk ikke mer etter at jeg ble kvalm helller, og drakk aldir opp den skvetten jeg helte meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene utelukker ikke det andre, for å si det sånn. Det var nok en kombinasjon av alkohol og røyk, tenker jeg.

I gamle dager før røykeloven, hendte det jeg var på utesteder uten å drikke eller røyke. Dersom lokalet var skikkelig røykfylt, kunne jeg allikevel føle meg bakfull og uvel dagen derpå.

Men det hjelper jo ikke å hyle nedpå alkohol, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...