Gå til innhold

Plager i graviditeten


Gjest Gravid og håpefull

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid og håpefull

Noen spørsmål: Jeg er 25 år, og gravid i uke 15. Får tett oppfølging av gynekolog, med ultralyder og måling av limorhals. Har fått påvist at hjerteformet livmor sannsynligvis er årsaken til mine tidligere SA, som har vært i uke 16 og 14. Har den siste uken hatt plager som kløe/svie og mye utflod fra skjeden. Den er gulaktig og rikelig, men lukter ikke fisk. Likevel antydet jeg at jeg mistenkte bakteriell vaginose da jeg var hos gyn for tre dager siden. Tror aldri jeg har hatt det før egentlig.. Han tok ikke prøver av utfloden og ga meg ingen sikker diagnose, men ga meg en resept på Dalacin. Jeg tenker at jeg også kan ha sopp, men hittil har ikke canesten krem virket. ( Har ikke brukt den stikkpillen) Bør jeg ta Dalacin nå da jeg er usikker? Trenger jeg å bruke innføringshylsen? Kan jeg smøre litt krem i skjeden med fingrene isteden? Jeg lurer også på om oral sex kan gi meg noen form for infeksjoner? Har kun hatt dette en gang (nylig) i denne graviditeten, med samboer. Er redd han kan gi meg noen bakterier fra munnen. Begynte å svi og klø mye etter dette. Vi har fått samleieforbud, så derfor prøver vi andre metoder, forsiktig da. Grunnen til at jeg er ekstra redd for infekjsoner er at jeg fikk det begge gangene sist da jeg mistet, men legene mener det er noe som har kommet i abortprosessen. Har ingen blødninger denne gangen. Et siste spørsmål: Er det farlig å bruke slik babydoppler til hjemmebruk? Samboer har bestilt en billig en på nettet. Jeg hadde ikke hjerte til å si til han at jeg ikke vil bruke den på egenhånd fordi jeg er redd for at det er skadelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Er det farlig å bruke slik babydoppler til hjemmebruk? Samboer har bestilt en billig en på nettet. Jeg hadde ikke hjerte til å si til han at jeg ikke vil bruke den på egenhånd fordi jeg er redd for at det er skadelig!''

Hvorfor skulle det være farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Bakteriell vaginose (BV) kan muligens forårsake abort og for tidlig fødsel, så jeg vil anbefale deg å ta behandlingen som din lege har foreslått. Man stiller ikke diagnosen BV ved å ta prøver, men ved en klinisk undersøkelse. Hvis du bare føre innføringshylsen ca 5 cm inn i skjeden, skulle det ikke være et problem, men ellers be legen om resept på stikkpiller i stedet. Herpes og chlamydia kan overføres ved oral sex. Jeg vil ikke anbefale dere å bruke en babydoppler kjøpt fra nettet, den er neppe kvalitetssikret og egentlig er det vel unødvendig med slike ’selvkontroller’. Når du begynner å kjenne at babyen sparker, er det et fint tegn på at den trives. Hvis den slutter å sparke en stund, er det ikke nok å sjekke selv, da må man bruke andre metoder for å vurdere om den har det godt. Jeg forstår at du har mange tanker omkring graviditeten. Jeg håper inderlig at det må gå bra denne gangen. Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

''Er det farlig å bruke slik babydoppler til hjemmebruk? Samboer har bestilt en billig en på nettet. Jeg hadde ikke hjerte til å si til han at jeg ikke vil bruke den på egenhånd fordi jeg er redd for at det er skadelig!''

Hvorfor skulle det være farlig?

Sitat:

The power emitted by a doppler device is greater than that used in a conventional 2-D scan. Its use in early pregnancy is therefore cautioned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...