Gå til innhold

Kjære NHD, kan du hjelpe meg?


Gjest anonym for denne anledning

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for denne anledning

Jeg går på Fontex. 20 mg tror jeg. Vetikke, men lure på om jeg har en depresjon. Føler meg så skamfull, skyldig, mindreverdig og tankene surrer rundt dette hele dagen. Disse tankene tærer meg opp. Orker veldig lite også om dagen. Og klarer ikke glede meg over noe. Og fremtiden ser mørk ut. Føler meg udugelig og at ingen kan like dumme meg. Jeg tror alltid det verste om det meste. Er jeg deppa? Bør jeg øke medisinen? Hvordan like meg selv bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Får du terapi? Snakker du med noen? Du får oppfølging av lege mht medisinene ikke sant, snakker du med vedkommende? Kommer du deg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått på fontex , men jeg lurer på om ikke 20 mg, hvis det er det du går på, er er lav dose. Det kan godt hende at du burde snakke med legen din om doseøkning. Sjekk hvor mye du bruker om dagen, ellers er det ikke lett for noen å råde deg. Å øke en lav dose er ofte det første en gjør hvis noe ikke fungerer.

Ellers tror ikke jeg det er helt riktig at en økning av dosen ikke kan hjelpe på den lave selvfølelsen. Ofte er det et av symptomene på en depresjon, og det er ikke alltid nødvendig med terapi for at det kan kjennes bedre ut.

Det spørs vel kanskje litt om dette har vært et problem for deg hele livet eller om det har kommet den senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen må ha gitt deg Fontex grunnet en eller annen sykdom vedkommende mener at du har. Denne legen må kunne hjelpe deg med å finne ut om du har en depresjon eller ikke. Er du informert om behandlers vurdering?

Om du har en depresjon selv om du bruker Fontex 20 mg, er tiden inne for å vurdere doseøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frihetskjemperen

Får du terapi? Snakker du med noen? Du får oppfølging av lege mht medisinene ikke sant, snakker du med vedkommende? Kommer du deg ut?

Fontex 20 mg er startdosen,de fleste øker etterhvert hvis de ikke merker effekt,eller blir veldig plaget med bivirkninger. En psykiater sa til meg at vanlig depresjonsdose er 30 mg,men dette er selvfølgelig individuelt. Jeg går selv på 60 mg,men det er pga spiseproblematikk.

Ta dette opp med legen din,det er han som vet best.

Hvis du allerede ikke får terapi,så vil jeg anbefale det,som tidligere nevnt,så kan ikke noe antidepressiva kurere dårlig selvtilit og skyldfølelse. Håper du finner ut av det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for denne anledning

Fontex 20 mg er startdosen,de fleste øker etterhvert hvis de ikke merker effekt,eller blir veldig plaget med bivirkninger. En psykiater sa til meg at vanlig depresjonsdose er 30 mg,men dette er selvfølgelig individuelt. Jeg går selv på 60 mg,men det er pga spiseproblematikk.

Ta dette opp med legen din,det er han som vet best.

Hvis du allerede ikke får terapi,så vil jeg anbefale det,som tidligere nevnt,så kan ikke noe antidepressiva kurere dårlig selvtilit og skyldfølelse. Håper du finner ut av det. Lykke til!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...