Gå til innhold

Tall for spiseforstyrrelser


engelendin

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg kan finne de siste tallene på antall spiseforstyrrelsetilfeller her i landet? Og hvor mange som har dødd som følge av dette? Eller er det noen som har noen ca tall nå for tiden? Hva med gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Tall på spiseforstyrrelser

ca 250 000 kvinner i alderen 15-45 år lider av en klinisk eller subklinisk spiseforstyrrelse. Vi har gjort en undersøkelse som viser at 20% av idrettsjenter og 9% i befolkningen generelt (aldersgruppen 15-39) har en subklinisk eller klinisk spiseforstyrrelse. Når det gjelder gutter sier en gjerne at 1 av 10 med spiseforstyrrelser er gutter. Jeg tror det er store mørketall. Vår studie fra 1998 viser at 8% av landslagsguttene og 0.5% av menn i alderen 15-39 har en spiseforstyrrelser. Når det gjelder antall som er døde på grunn av en spiseforstyrrelse er det ikke lett å få frem tall på det. Når en person som har en spiseforstyrrelse dør kan det bli oppgitt andre diagnoser eller annet som dødsårsak. Svenskene har gjort en studie på det (Sørensen, publisert i Int. J of Eating disorders i 1997 tror jeg). Håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...