Gå til innhold

Hvor lang tid vil turen ta?


Gjest hvor lang tid tar turen?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor lang tid tar turen?

I romjula skal vi besøke noen som feirer på hytta. Hytta ligger 21 kilometer fra oss gjennom skogen - og tanken var å gjøre det til en hyggelig tur. Men nå sier venninna mi at en slik tur fort blir 6 timer lang - men da går vi jo bare 3,5 km i timen! Hvor fort går en turgåer egentlig i timen?

Hvor lang tid tar en tur på 21 km - gjennom skogsterreng, noe på stier og litt på skogsvei, litt oppoverbakke, men mest flatt og noe nedover. Jeg er ikke vant til å gå tur, ikke spesielt veltrent. Hvor lang tid mener dere turen vil ta?

Jeg synes 6 timer, selv med pause, blir noe i lengste laget for meg. Er det noen mer vante turgåere her som vet om 6 timer er realistisk eller for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste referanse jeg kommer på nå er at jeg engang gikk 7 km i stupfylla (les;sikksakk......), jeg husker dog ikke om jeg hadde pauser.. Men om så, så var de ikke lange. Riktignok var dette langs veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skipohoi

Hvor langt en turgåer går i timen avhenger jo helt av tempoet man går i :) Selv går jeg ca 6500 skritt i timen - som kanskje vil tilsi en 5 km - så da ville denne turen tatt meg ca 4 timer.

Men jeg ville ikke i min forfatning (utrent) klart og holde det tempoet i 4 timer - så jeg tror nok 5-6 timer er realistisk.

Det er en laaaaaaang tur for og si det sånn - hvis du ikke er spesielt vant til og gå mye fra før.

Men når jeg sier lang, gjelder det meg selv - andre igjen vil vel kanskje betrakte dette som en enkel sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest de har nok rett

http://www.adrenaline.no/vandre/2002/kartkompass/index.htm

her står det:

I lett terreng går du 3-5 kilometer i timen avhengig av formen. Start med å beregne 4, og så justerer du ettersom du finner DIN kilometerhastighet. Husk også på at stiene ikke går 100 prosent rett frem. Ofte må du legge til 20-30% på avstanden når du måler på kartet med linjal.

Hvis det er kupert regnes 15 minutter i tillegg pr 100 meter stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ikke så fort når man går så langt for å si det sånn og på ujevnt føre, kanskje er det glatt og/eller snø som også gjør det tungt å gå så må du regne med noen timer ja. Jeg hadde definitivt ikke lagt ut på en slik tur! Ikke over 2 mil nei,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trimmer, og går fort, bruker jeg ca 50 min på 6,5 km. Da er det slakt oppover mye av veien, og jeg har ingenting å bære på.

Og det tempoet klarer ikke jeg noe særlig lenger enn den tiden jeg bruker...

Så - jeg ville nok beregnet 6 timer, jeg, særlig hvis du ikke er så godt trent. MEN: Å legge ut på en slik tur kan være litt av et risikoprosjekt hvis du ikke er turvant. Hva med sko og sekk - er du kjent med og har testet dette? Hvis du går på en gnagsårsmell etter 2 km har du et lite problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...