Gå til innhold

Vaksine-pyse


sweetness

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Afrika om ikke lenge og trenger i den forbindelse en hel bøtte med vaksiner=) Nå har det seg slik at jeg haaaater sprøyter og blir svimmel, uvel bare jeg ser en.

Jeg gruer meg fryktelig til dette!!

Er det noen der ute som har tatt disse vaksinene? Er de vonde? Er det bivirkninger?(sånn type; blir uvel resten av dagen etc)

Ellers noen som har Afrika-reise tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke peiling på akkurat disse vaksinene, men jeg har det som deg - liker overhode ikke å se sprøyter. Og det er jo lite forenelig med sykehusopphold og sykdom og slik, som jeg har hatt i bøttevis...

Mitt tips er at du gir beskjed om at du ikke hæler å se sprøytene, og at du ber om å få ligge. Jeg kikker ikke engang på den som setter sprøytene, men jeg ber om å få beskjed et hundredel før de stikker. Selve stikket er jo ikke noe vondt, da, så det er ikke smerten som plager meg. Det er synet av at noe forsvinner inn i kroppen min...

Det var mitt tips, bare, håper du får nytte av det. :-) Og gooood tur til Afrika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Jeg hater å ta blodprøver pga jeg har opplevd et par sadistiske helsesøstre som har stukket til... Da jeg skulle ta en blodprøve en annen gang snudde jeg meg andre veien og telte striper i tapeten og ventet utålmodig på at det skulle gjøre vondt.. snudde meg tilbake til den armen, og ser helsesøster tar av 2 glasset med blod..

Hadde jeg sittet og sett på og tenkt "nå gjør det vondt nå gjør det vondt!", så hadde jeg garantert fått vondt også. Fra da av ser jeg alltid vekk når jeg tar blodprøve, og har ikke fått vondt etter det (men mulig jeg har hatt flaks..).

Har du prøvd den metoden selv? Å ikke fokusere på hva som skjer i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på akkurat disse vaksinene, men jeg har det som deg - liker overhode ikke å se sprøyter. Og det er jo lite forenelig med sykehusopphold og sykdom og slik, som jeg har hatt i bøttevis...

Mitt tips er at du gir beskjed om at du ikke hæler å se sprøytene, og at du ber om å få ligge. Jeg kikker ikke engang på den som setter sprøytene, men jeg ber om å få beskjed et hundredel før de stikker. Selve stikket er jo ikke noe vondt, da, så det er ikke smerten som plager meg. Det er synet av at noe forsvinner inn i kroppen min...

Det var mitt tips, bare, håper du får nytte av det. :-) Og gooood tur til Afrika!

Jo, takk! Kjenner meg igjen i det der ja!=) Men lurt tips at jeg kan ligge! Da kan jeg bare ligge å se en annen vei å glede meg til det er over! usj.. blir anspent bare av å tenke på det, jeg!

Jeg får bare ta meg sammen! Det er jo en del sprøyter som skal tas over en periode, så jeg får håpe at det er bare den første jeg er så kjempe-pysete over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å ta blodprøver pga jeg har opplevd et par sadistiske helsesøstre som har stukket til... Da jeg skulle ta en blodprøve en annen gang snudde jeg meg andre veien og telte striper i tapeten og ventet utålmodig på at det skulle gjøre vondt.. snudde meg tilbake til den armen, og ser helsesøster tar av 2 glasset med blod..

Hadde jeg sittet og sett på og tenkt "nå gjør det vondt nå gjør det vondt!", så hadde jeg garantert fått vondt også. Fra da av ser jeg alltid vekk når jeg tar blodprøve, og har ikke fått vondt etter det (men mulig jeg har hatt flaks..).

Har du prøvd den metoden selv? Å ikke fokusere på hva som skjer i det hele tatt?

Ja, jeg har det ved noen tilfeller, men det er akkurat som om kroppen gruer seg slik før det skal skje ,og da uansett får en slags reaksjon etterpå som gjør meg svimmel og uvel.

Pyse-kroppen.. hehe.. men skal prøve å koble ut og snakke hardt til meg selv! Kan jo ikke holde på slik! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk! Kjenner meg igjen i det der ja!=) Men lurt tips at jeg kan ligge! Da kan jeg bare ligge å se en annen vei å glede meg til det er over! usj.. blir anspent bare av å tenke på det, jeg!

Jeg får bare ta meg sammen! Det er jo en del sprøyter som skal tas over en periode, så jeg får håpe at det er bare den første jeg er så kjempe-pysete over. ;)

Vel, man må bare psyke seg opp og ta det som en "mann"! ;-)

Og husk - det er jo ikke vondt med selve stikket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg har sprøyteskrekk, og jeg må dessverre ofte ta blodprøver og sprøyter.

Jeg gir beskjed, sier det akkurat som det er, jeg er redd, blir litt uvel. Da kan jeg ligge om jeg vil, og de er klar over hvordan det er.

Jeg kan heller ikke vite når de stikker, så jeg sier at de ikke må telle eller si i fra, bare stikk. For det gjør jo egentlig ikke vondt da.

Få noen til å være med deg om du pleier å bli uvel etterpå. Ha noe å drikke med deg.

God tur, reisen er nok verdt stikkene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå varierer det jo hva slags vaksiner du trenger mht hvor i Afrika du skal (og hva du evt har av vaksiner fra før), men jeg har tatt bl.a gulfeber, hepatitt A & B, stivkrampe/difteri.

Fikk ingen store bivirkninger å snakke om, annet enn litt stivhet i armen. Og husk at det går fort å ta vaksinene, så selv om du synes det er kjipt, er det veldig raskt overstått. Selv seksåringen min syntes det gikk fort og greit.

Når det gjelder reisetips er det vanskelig å gi noe konkret så lenge du ikke sier mer spesifikt om hvilket land du skal til. Det er jo et helt kontinent du nevner, med store forskjeller. Men generelt er det vel alltid greit å ha med seg håndsprit. God håndhygiene sparer deg for mye trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe Emla-plaster reseptfritt på apoteket. Det er bedøvelsesplaster som settes på området der det skal stikkes minst en time før sprøytestikk. Området blir bedøvet og du kjenner derfor ikke noe stikk. En pakke inneholder to plastre og koster ca. 150 kroner (husker ikke helt). Kanskje du burde kjøpe et par slike pakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man må bare psyke seg opp og ta det som en "mann"! ;-)

Og husk - det er jo ikke vondt med selve stikket!

Det kommer veldig an på hvem som stikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være over gjennomsnittelig klønete for å få vaksinesprøyter til å gjøre vondt...

Vel, har opplevd en god del klønete sykepleiere faktisk, og jeg kjenner stor forskjell på hvem som stikker. Noen gjør det så smidig, raskt og forsiktig at man omtrent ikke kjenner noe som helst, mens andre mæler nåla i armen som om det var dommedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt alle Afrika-reise-vaksinene. De er ikke ekstra vonde som for eksempel BCG-vaksinen. Det vondeste kommer etterpå. Jeg hadde kjempevondt overarmen i i hvert fall en uke etterpå, og hvis du må ta difteri-stivkrampe-vaksinen, får du sannsynligvis en øm kul i nakken. Med andre ord: Få det overstått i god tid før reisen.

Jeg fikk ikke reist på grunn av dødsfall i familien og er litt misunnelig... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal være over gjennomsnittelig klønete for å få vaksinesprøyter til å gjøre vondt...

Å sette smertefrie sprøyter tror jeg kommer med erfaring. Jeg har blitt stukket av en ung lege en gang, og det gjorde skikkelig vondt. Han så virket veldig ung og nyutdannet (slo opp alt i bøker før han gav svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette smertefrie sprøyter tror jeg kommer med erfaring. Jeg har blitt stukket av en ung lege en gang, og det gjorde skikkelig vondt. Han så virket veldig ung og nyutdannet (slo opp alt i bøker før han gav svar).

Jeg er vanligvis enkel å ta blodprøver på og som regel har jeg bare en rød prikk etterpå, men det har hendt et par ganger at hun som tok prøven var uheldig og jeg har sett ut som et verdenskart i "armbøyen" lenge etterpå. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis enkel å ta blodprøver på og som regel har jeg bare en rød prikk etterpå, men det har hendt et par ganger at hun som tok prøven var uheldig og jeg har sett ut som et verdenskart i "armbøyen" lenge etterpå. :o)

Jeg kjenner til det der. *grøsser* Jeg venner meg av en eller annen grunn ikke til å ta blodprøver. Jeg synes ikke det gjør vondt, men jeg blir skikkelig svimmel. En gang var jeg så svimmel etterpå at jeg på apoteket etter legebesøket ble tilbudt å bli kjørt hjem av apotekpersonalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...