Gå til innhold

Hva DU forbinder med ulike navn


Gjest fjern-arne

Anbefalte innlegg

Gjest fjern-arne

Hva forbinder du med ulike navn? Hva avgjør hva man kaller barnet sitt? Er det noen sånne forskjeller på Britt, Unni, Ronny, Adelie, Emilie, Hilde, Silje, Espen, Tore, Geir, Sondre, osv?

Hva forbinder du med ulike navn? Er det subjektivt, eller sier det noe om klasseskillet i samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hva forbinder du med ulike navn?''

Dette finnes det jo nesten like mange svar som navn på.

Du har helt sikkert rett i at hva man forbinder med navn er ganske kulturelt betinget. En del navn forbindes f.eks. med typisk "østkant", eks. amerikanskklingende navn som Ronny, Jonny, Kenneth etc., mens aristokratiske navn, eks. Harald, Håkon, Maud, Aleksander etc. tradisjonelt har vært mer vestkant. Men dette veksler jo, neste generasjon kan det være helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man forbinder med navn avhenger først og fremst av kjennskap. Fra min barndom husker jeg Vesla, hun var en diger dundre med kjempestore overarmer som disset hele sommeren (!). Vesla er derfor et navn jeg forbinder med gigantdamer, mens en venninne knytter det mot litt finere vestkantfruer - fordi hennes barndoms Vesla var slik.

Videre lar vi oss påvirke voldsomt av filmer og tekster i aviser/artikler. Uten at jeg kan bevise det, er mitt inntrykk at skruker i filmer gjerne heter Ronny eller Kenneth eller noe slikt, overklassen vises gjennom navn som Adele, Christian osv, mens mellomklassen er i kategorien Per, Jon, Kari og Kristin. Helt subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

silje er hvertfall rosa :)

egil er en morro kar :)

søsteren min har farger på alle navn :P hehe.. hvis jeg sier et navn ser hun for seg en farge av og til to farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fjern-arne

Jeg har lært her på dol at tvilsomme foreldre kaller barna sine Ronny, Kevin Andre eller Jeanette ;)

Ser det er mange her som forbinder navn som Ronny, Kenneth, Jonny, Mona osv som litt sånn tvilsomme historier. Morsomt å lese :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjern-arne

Konrad er i alle fall postmann. Sigurd er en gammel nabo her, med olatrøye, som ikke aner hva deodorant er. ;)

''Konrad er i alle fall postmann. Sigurd er en gammel nabo her, med olatrøye, som ikke aner hva deodorant er. ;)''

ha ha, morsomt :-) Enig i det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjern-arne

silje er hvertfall rosa :)

egil er en morro kar :)

søsteren min har farger på alle navn :P hehe.. hvis jeg sier et navn ser hun for seg en farge av og til to farger :)

Kult :-)

tror alle har "fordommer mot enkelte navn". noen som har hørt om et søskenpar som heter Adelie og Ronny!? he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjern-arne

Hva man forbinder med navn avhenger først og fremst av kjennskap. Fra min barndom husker jeg Vesla, hun var en diger dundre med kjempestore overarmer som disset hele sommeren (!). Vesla er derfor et navn jeg forbinder med gigantdamer, mens en venninne knytter det mot litt finere vestkantfruer - fordi hennes barndoms Vesla var slik.

Videre lar vi oss påvirke voldsomt av filmer og tekster i aviser/artikler. Uten at jeg kan bevise det, er mitt inntrykk at skruker i filmer gjerne heter Ronny eller Kenneth eller noe slikt, overklassen vises gjennom navn som Adele, Christian osv, mens mellomklassen er i kategorien Per, Jon, Kari og Kristin. Helt subjektivt.

Hehehehehe..morsomt skrevet .-D

husker det var en gammel dame vi kalte for Bolla når jeg var liten. Husker ikke helt hvorfor, men hun var litt tjukk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjern-arne

''Hva forbinder du med ulike navn?''

Dette finnes det jo nesten like mange svar som navn på.

Du har helt sikkert rett i at hva man forbinder med navn er ganske kulturelt betinget. En del navn forbindes f.eks. med typisk "østkant", eks. amerikanskklingende navn som Ronny, Jonny, Kenneth etc., mens aristokratiske navn, eks. Harald, Håkon, Maud, Aleksander etc. tradisjonelt har vært mer vestkant. Men dette veksler jo, neste generasjon kan det være helt motsatt.

litt spennende å følge med på trendene og hva de forteller ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjern-arne

Jeg har lært her på dol at tvilsomme foreldre kaller barna sine Ronny, Kevin Andre eller Jeanette ;)

Jeg og ;o) har faktisk bare negative erfaringer med sånne navn. John, Kjetil, Ronny, Jonny, Mona, Kenneth, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehehe..morsomt skrevet .-D

husker det var en gammel dame vi kalte for Bolla når jeg var liten. Husker ikke helt hvorfor, men hun var litt tjukk ;o)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del navn er jo "belastet" på den måten at man automatisk tenker på dem som rampnavn. Husker i alle fall både Johnny, Tommy og Roy fra min egen barndom som ikke de snilleste guttene i gata...

Og jeg husker det var noen her inne som ga gutten sin et navn som fikk meg til å grøsse for noen år siden, skal tro om vedkommende fremdeles er her? Nei, jeg vil ikke si hva det var i tilfelle h*n fremdeles holder til her hos oss. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjern-arne

En del navn er jo "belastet" på den måten at man automatisk tenker på dem som rampnavn. Husker i alle fall både Johnny, Tommy og Roy fra min egen barndom som ikke de snilleste guttene i gata...

Og jeg husker det var noen her inne som ga gutten sin et navn som fikk meg til å grøsse for noen år siden, skal tro om vedkommende fremdeles er her? Nei, jeg vil ikke si hva det var i tilfelle h*n fremdeles holder til her hos oss. :o)

Hehe, nå ble jeg nysgjerrig, jo :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå ble jeg nysgjerrig, jo :-D

Det var et dobbeltnavn og det andre navnet er et navn jeg bare ikke kommer overens med. :o) Det første navnet er heller ikke noen storfavoritt og sammen ble det helt kræsj for meg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

silje er hvertfall rosa :)

egil er en morro kar :)

søsteren min har farger på alle navn :P hehe.. hvis jeg sier et navn ser hun for seg en farge av og til to farger :)

Jeg ser også for meg farger når jeg hører navn :) Så morsomt at søsteren din gjør det samme. Lurer på om vi har sammenfallende farger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også for meg farger når jeg hører navn :) Så morsomt at søsteren din gjør det samme. Lurer på om vi har sammenfallende farger ;)

det hadde vært utrolig arti.. :o)

hvem er grønn hos deg?

synes du silje er rosa også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjern-arne

Det var et dobbeltnavn og det andre navnet er et navn jeg bare ikke kommer overens med. :o) Det første navnet er heller ikke noen storfavoritt og sammen ble det helt kræsj for meg. :o)

Huff huff...*totalkræsj ja*

Hehhe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...