Gå til innhold

Angst = Redsel?


Gjest jente fra bygda

Anbefalte innlegg

Gjest jente fra bygda

Menes det at angst er det samme som redsel?

Hvorfor får jeg diagnose angst, når jeg i utgangspunktet ikke er redd? Kan angst komme lirkende på en?

Kommer hyperventilering hovedsak av angst?

Jeg har begynt å isolere meg for jeg føler meg uvel i kroppen. Pulsen stiger, vonde muskler, tørr i munnen, føler at jeg ikke får pustet nok.. Er dette angst?..

Hva er mest normalt å bruke av medisiner mot dette?..

Kanskje litt teite spørsmål, men jeg diskuterer m legen om dette og vi er ikke enige... Han vil gi meg antidep., men jeg nekter. Jeg er jo ikke deppa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Ofte man heller får mange fysiske reaksjoner heller enn å direkte føle seg redd. Det høres veldig ut som angst slik du reagerer. Noe må det være du er redd, redd for å føle at du ikke er god nok er også en slags redsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som angst. Og antidepressiva er et litt misvisende ord siden de virker både på angst og depresjon og en del tvangstanker. Det er helt vanlig å gå på de selv om en ikke har snevet av depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente fra bygda

Det høres veldig ut som angst. Og antidepressiva er et litt misvisende ord siden de virker både på angst og depresjon og en del tvangstanker. Det er helt vanlig å gå på de selv om en ikke har snevet av depresjon.

Ok.

Kanskje legen min har rett da.. Men er det ikke fryktelig mange bivirkninger på antidep.?

Finnes det ikke noe annet å ta mot angst? Vet du?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente fra bygda

Ofte man heller får mange fysiske reaksjoner heller enn å direkte føle seg redd. Det høres veldig ut som angst slik du reagerer. Noe må det være du er redd, redd for å føle at du ikke er god nok er også en slags redsel.

Sant det.. Er nok noe redd inni meg, det psykiske.. Er ofte redd for å ikke bli hørt..

Men er det ikke noe annet enn antidep. jeg kan prøve? Er litt redd de tablettene pga alle bivirkningene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Kanskje legen min har rett da.. Men er det ikke fryktelig mange bivirkninger på antidep.?

Finnes det ikke noe annet å ta mot angst? Vet du?..

Noen opplever bivirkninger. Men det er også en del her inne som kan fortelle at de ikke er plaget av det. Det er svært individuelt og hver enkelt må bare prøve seg frem. Det mange opplever er at det i medisin opptrappingen midlertidig kan bli forverret, så en må være litt tålmodig og gi det en sjanse en stund før gir det opp.

Du kan prøve et av SSRIene, cipralex, xeroxat, zoloft, fontex, eller en annen type antidepressiva. Men vanligst er det nok å prøve et av disse først.

Sobril er angstdempende , men veldig avhengighetsskapende, så en kan ikke gå på beroligende fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jente fra bygda

Noen opplever bivirkninger. Men det er også en del her inne som kan fortelle at de ikke er plaget av det. Det er svært individuelt og hver enkelt må bare prøve seg frem. Det mange opplever er at det i medisin opptrappingen midlertidig kan bli forverret, så en må være litt tålmodig og gi det en sjanse en stund før gir det opp.

Du kan prøve et av SSRIene, cipralex, xeroxat, zoloft, fontex, eller en annen type antidepressiva. Men vanligst er det nok å prøve et av disse først.

Sobril er angstdempende , men veldig avhengighetsskapende, så en kan ikke gå på beroligende fast.

Ok.. Kjempe fint at du svarte meg.

Da skal jeg snakke m legen min i morgen om dette.

Må få kommet meg i gang.. Sitter her og kommer meg liksom ikke i gang.. Føler at kroppen veier 2 tonn.. Trått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Kjempe fint at du svarte meg.

Da skal jeg snakke m legen min i morgen om dette.

Må få kommet meg i gang.. Sitter her og kommer meg liksom ikke i gang.. Føler at kroppen veier 2 tonn.. Trått..

Leste noe på svensk: "ångest eller förlamning" - hørtes ut som angst og "handlingslammelse"(??) var i samme bås. Kan det være noe som passer for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente fra bygda

Leste noe på svensk: "ångest eller förlamning" - hørtes ut som angst og "handlingslammelse"(??) var i samme bås. Kan det være noe som passer for deg?

Jeg vet ikke.. Mulig det.. Hva gjør jeg evt m det?.. Syns dette er vanskelig.. Føler at jeg ikke passer inn noen steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er ganske typisk for angst. Angst kan ofte gi seg veldig fysiske utslag, og det er ikke alle som føler en sterk redsel.

Antidepressiva er vanlig å bruke mot angst, selv om angsten ikke kommer sammen med en depresjon, og mange har god effekt av det. Ikke heng deg så mye opp i at det kalles antidepressiva, veldig mange som får medisiner mot angst for antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Jeg har ogsaa hatt angst, og antidepressiva hjalp meg. MEN, jeg mener det er absolutt siste utvei da. Prov aa konfrontere angsten din, oppsok den. Og prov aa finne ut hvorfor du har det slik.

Angst er et symptom,ikke en sykdom.Det er kroppens maate aa fortelle deg paa at "ting ikke er slik det skal vaere". Den kan komme over lang tids stress, motgang, eller negative opplevelser. Du kan komme over den uten ved hjelp av medisiner, men hvis du ikke gjor det, saa er antidepressiva en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har begynt å isolere meg for jeg føler meg uvel i kroppen. Pulsen stiger, vonde muskler, tørr i munnen, føler at jeg ikke får pustet nok.. Er dette angst?..''

Det er fristende og bare skrive Ja, men det _kan_ jo være noe anna, sjøl om det høres ut som angst ja.

Eg ser at du helst vil unngå depresiva og tabletter i sin helhet?

Da kan du prøve følgende:

- Kutt ut kaffi & cola (koffein).

- Legg deg og stå opp til faste tider.

- Stå opp med en gang du våkner.

- Vær i aktivitet.

- Gå en times tur hver dag, gjerne i stigninger.

- Spis mye fisk & bananer.

- Spis sundt og variert, med frokost, middag & kvelds.

- Ikkje utsett "ting" som gir bekymringer, dårlig samvittighet.

- Vær sosial, oppsøk folk.

Det bør du prøve, uansett om du blir kvitt "angsten" eller ei, så er det ihvertfall ikkje skadelig. :-)

Å bli kvitt angst kan lett ta litt tid, kanskje ett halvt år...

Ps! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...