Gå til innhold

FU:dårlig skole=dårlig voksen?


pekkaline

Anbefalte innlegg

Det snakkes om det for tiden. At dersom elevene er dårlig på skolen så vil de da (mange) havne på trygd som voksen. Er det noe i dette?

Jeg lå vel middels på skolen selv. Ordner ikke nakken min seg snart så havner jeg vel under dette....

Jeg husker flere fra klassen som var kjempedårlige, men de har gjerne eget firma i dag, så det virker snodig dette....

Hva mener dere? Ps, det er lov å være helt anonym :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • pekkaline

    12

  • mrxx

    3

  • Atene

    3

  • org

    3

Mest aktive i denne tråden

I snitt vil jeg anta at de med de bedre bedre karakterene klarer seg bedre i arbeidslivet enn de dårligere, men mange andre egenskaper enn "skoleflinkhet" teller også inn. Min erfaring er også at mange som var svake på skolen starter eget firma - med varierende suksess.

Hvorvidt de dårligste på skolen ofte havner på trygd vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for en tid siden at antall dyslektikere med eget firma er høyt.

Vet ikke om det sorterer under det å "være dårlig på skolen", men tror nok mange klarer seg godt til tross for dårlige skoleresultater. Karakterer er _heldigvis_ ikke det eneste som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snitt vil jeg anta at de med de bedre bedre karakterene klarer seg bedre i arbeidslivet enn de dårligere, men mange andre egenskaper enn "skoleflinkhet" teller også inn. Min erfaring er også at mange som var svake på skolen starter eget firma - med varierende suksess.

Hvorvidt de dårligste på skolen ofte havner på trygd vet jeg lite om.

Jeg synes bare at det høres så rart ut, det at ikke-skoleflinke havner på trygd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel i snitt sånn middels på skolen, god i noen fag, middels i de fleste og dårlig i et par. Har klart meg sånn noen lunde bra synes jeg. :o) Har ingen lang utdanning riktignok, men en jobb jeg stortrives med, to herlige unger og en fantastisk kjæreste så jeg klager ikke. Ingen psykiske plager og den fysiske helsa er også god så summa sumarum så har jeg det veldig bra egentlig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for en tid siden at antall dyslektikere med eget firma er høyt.

Vet ikke om det sorterer under det å "være dårlig på skolen", men tror nok mange klarer seg godt til tross for dårlige skoleresultater. Karakterer er _heldigvis_ ikke det eneste som teller!

''Karakterer er _heldigvis_ ikke det eneste som teller!''

Heldigvis ja. Kan det tenkes at det er dem som blir mobbet og slikt kanskje....? De har det nok tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg ikke noe på.

Når jeg ser på min klasse. Der var det noen flinke og noen mindre flinke. De som virkelig hadde muligheten til å bli noe og få seg lange utdannelser gjorde det ikke, bortsett fra en, som ble tannlege.

De andre flinke tok ikke utdannelse i det hele tatt.

Jeg var knapt middels på skolen, kanskje under det også, men har lang utdannelse.

En kamerat av meg var langt under middels og har en vanlig job i dag, men han er glup som faen og høyst oppegående. Så jeg tror ikke noe på at de som ikke yter så mye på skolen går det dårlig med.

Evnene kan ligge der, selv om det ikke tas ut i skolearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel i snitt sånn middels på skolen, god i noen fag, middels i de fleste og dårlig i et par. Har klart meg sånn noen lunde bra synes jeg. :o) Har ingen lang utdanning riktignok, men en jobb jeg stortrives med, to herlige unger og en fantastisk kjæreste så jeg klager ikke. Ingen psykiske plager og den fysiske helsa er også god så summa sumarum så har jeg det veldig bra egentlig. :o)

Det er fint å høre :) Jeg har også et godt liv på den måten, heldigvis (når jeg ser bort fra nakken).

Jeg synes at det er rart at de kopler skoletiden opp mot fremtidige plager som fører til trygd, men det er jo en rar kropp vi har, som da drar med seg ting fra barndommen. Vi ser jo ofte det med de som sliter psykisk som voksen, at de har en dårlig barndomshistorie forresten........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare at det høres så rart ut, det at ikke-skoleflinke havner på trygd...

Synes det hadde vært rarere om det var de skoleflinke som havnet på trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke noe på.

Når jeg ser på min klasse. Der var det noen flinke og noen mindre flinke. De som virkelig hadde muligheten til å bli noe og få seg lange utdannelser gjorde det ikke, bortsett fra en, som ble tannlege.

De andre flinke tok ikke utdannelse i det hele tatt.

Jeg var knapt middels på skolen, kanskje under det også, men har lang utdannelse.

En kamerat av meg var langt under middels og har en vanlig job i dag, men han er glup som faen og høyst oppegående. Så jeg tror ikke noe på at de som ikke yter så mye på skolen går det dårlig med.

Evnene kan ligge der, selv om det ikke tas ut i skolearbeid.

Jeg begynner å lure på om det har med dem som ikke har det greit i hjemmet å gjøre.. Altså psykiske forstyrrelser. Hadde du noen som slet slik? Hvordan er det med dem i dag da evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole var særdeles lett for meg. Men jeg ble fullstendig skolelei etter å ha sittet og "gjort ingenting" i ni år, så jeg har ingen høyere utdannelse i dag. I tillegg var det nok litt sjokk for meg at jeg faktisk måtte jobbe litt, gjøre lekser og dukke opp til timene for gode karakterer på videregående ;)

Jeg klarer meg riktignok fint i livet og har trivdes svært godt i jobbene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole var særdeles lett for meg. Men jeg ble fullstendig skolelei etter å ha sittet og "gjort ingenting" i ni år, så jeg har ingen høyere utdannelse i dag. I tillegg var det nok litt sjokk for meg at jeg faktisk måtte jobbe litt, gjøre lekser og dukke opp til timene for gode karakterer på videregående ;)

Jeg klarer meg riktignok fint i livet og har trivdes svært godt i jobbene jeg har hatt.

''Men jeg ble fullstendig skolelei etter å ha sittet og "gjort ingenting" i ni år''

Det var kjempegodt å bli ferdig med skole og begynne å jobbe, jeg har heller ikke noe lang utdannelse :) Tok derimot en utdannelse som godt voksen, det blir noe helt annet da. En vet hva en vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner å lure på om det har med dem som ikke har det greit i hjemmet å gjøre.. Altså psykiske forstyrrelser. Hadde du noen som slet slik? Hvordan er det med dem i dag da evt?

Helt enig, det ligger nok mye her. De som ikke fungerer sosialt, som blir mobbet, har psykiske problemer av en eller annen art, det er nok de som faller utenom. Da hjelper det heller ikke med lang utdannelse, hvis de får slike problemer.

Ei i min klasse var redd for alt, absolutt alt, hun ville helst stå i ro i frykt for at noe skulle skje. Jeg har tenkte på henne i mange ti-år for forsøke å finne en forklaring på hvorfor hun var sånn. Men for bare noen få år siden så snakket jeg med en slektning av henne, for jeg lurte på hvordan det gikk med henne. Har ikke sette henne siden vi gikk på barneskolen. Hun ble overbeskyttet av sin mor som lærte henne alt var farlig.

I dag går hun ut og inn av psykiatriske sykehus. Fungerer ikke i det hele tatt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg var vel middels på skolen, helt normal. Jeg mottar trygd i dag. Det har ingenting med at jeg ikke ville ta utdannelse pga at jeg var middels på skolen. Jeg ble rett og slett bare syk.

Noen av de som lå under meg i nivå på skolen, har i dag gode utdannelser.

Det kan jo muligens være noe i at de som føler at de ikke mestrer skole så bra, får mindre selvtillitt til å prøve og mestre videre utdannelse og jobb?

Noen har også hatt fysiske plager siden barneskolen, deriblandt meg.

Så det er en for enkel konklusjon og si at dårlig skole=trygd. Det er nok flere faktorer som spiller inn.

Ikke minst for flinke skolene er til å fange opp dem som trenger litt ekstra hjelp. F.eks, en med dysleksi kan få en god skolegang på en skole som har gode rutiner og hjelp, en annen kan få dårlig skolegang, hvor skolen ikke støtter opp, og lar eleven seile sin egen sjø med dårlige karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du kanskje en mening om hvorfor?

Selvfølgelig er det også mange skoleflinke som av ulike grunner havner på trygd. Når det gjelder de skolesvake tror jeg naturlig nok at de ressurssvake er overrepresentert blant disse, og det er vel ikke ukjent at ressurssvake lett faller utenfor arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det ligger nok mye her. De som ikke fungerer sosialt, som blir mobbet, har psykiske problemer av en eller annen art, det er nok de som faller utenom. Da hjelper det heller ikke med lang utdannelse, hvis de får slike problemer.

Ei i min klasse var redd for alt, absolutt alt, hun ville helst stå i ro i frykt for at noe skulle skje. Jeg har tenkte på henne i mange ti-år for forsøke å finne en forklaring på hvorfor hun var sånn. Men for bare noen få år siden så snakket jeg med en slektning av henne, for jeg lurte på hvordan det gikk med henne. Har ikke sette henne siden vi gikk på barneskolen. Hun ble overbeskyttet av sin mor som lærte henne alt var farlig.

I dag går hun ut og inn av psykiatriske sykehus. Fungerer ikke i det hele tatt, dessverre.

Huff, stakars jente......... Er det noe mere skolen kan gjøre for å hjelpe slike personer videre? Kan dere f.eks henvise til psykolog eller ha samtaler med familiene? Hvem skal gripe fatt i disse? I historien din så var det morasom var syk, hvordan kan vi forhindre barnet i å bli påvirket. Du som lærer og jeg som mor til en i klassen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Resultat på skolen handler ikke alltid om å være god eller dårlig da.

For det første er det flere måter å komme til gode karakterer på, enten er man god i alt, har lett for det - og skjønner det meste. Eller så er man flink til å jobbe, man lærer seg det man ikke kan, utvikler forståelse og gode arbeidsmetoder - alternativt er man god til å pugge, det sitter en liten stund - så forsvinner det igjen etterpå.

De med den midterste metoden vil etter all sannsynlighet klare seg bedre i arbeidslivet enn de to andre. Den første vil klare seg bedre enn den siste, men vil kanskje også være "latere" (slik Glimtipper beskriver) fordi de aldri har måttet jobbe for noe, og innsatsen mangler.

Veldig mange av de som driver selvstendig i dag er fysiske yrker, som håndverkere f.eks. Man kan være utrolig dyktig snekker, selv om man er dårlig på skolen - og med regnskapsfører og rådgiver kommer man langt. Det er få yrker som krever høy og lang utdannelse som baserer seg på enkeltmannsforetak, bortsett fra leger og advokater - men de er jo da igjen en del av et fellesskap ofte, hvor noen ordner det meste for dem, og de betaler en sum til fellesskapet for det.

Om du derimot ikke gidder på skolen, ikke gidder møte opp, ikke gidder gjøre noe, og bare ligger på latsiden - da tror jeg på at man vil få problemer senere, det bunner jo ut i det vi senere angir som "arbeidsmoral".

Og så har du i tillegg de som ikke har forutsetningene for å klare seg, slik du har skrevet under her et sted - med dårlige forhold i hjemmet, psyk.tilfeller osv.

Så, jeg tror det kan være noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197447055' post='3747847]

Jeg var vel middels på skolen, helt normal. Jeg mottar trygd i dag. Det har ingenting med at jeg ikke ville ta utdannelse pga at jeg var middels på skolen. Jeg ble rett og slett bare syk.

Noen av de som lå under meg i nivå på skolen, har i dag gode utdannelser.

Det kan jo muligens være noe i at de som føler at de ikke mestrer skole så bra, får mindre selvtillitt til å prøve og mestre videre utdannelse og jobb?

Noen har også hatt fysiske plager siden barneskolen, deriblandt meg.

Så det er en for enkel konklusjon og si at dårlig skole=trygd. Det er nok flere faktorer som spiller inn.

Ikke minst for flinke skolene er til å fange opp dem som trenger litt ekstra hjelp. F.eks, en med dysleksi kan få en god skolegang på en skole som har gode rutiner og hjelp, en annen kan få dårlig skolegang, hvor skolen ikke støtter opp, og lar eleven seile sin egen sjø med dårlige karakterer.

''Ikke minst for flinke skolene er til å fange opp dem som trenger litt ekstra hjelp. F.eks, en med dysleksi kan få en god skolegang på en skole som har gode rutiner og hjelp, en annen kan få dårlig skolegang, hvor skolen ikke støtter opp, og lar eleven seile sin egen sjø med dårlige karakterer.''

Ekstra hjelp hadde vært bra. Men slik som det ser ut til nå så skal skoledagene bli lengre og antakligvis så ansettes det ikke flere lærere pga økonomien. Noen andre tiltak må settes igang for skolebarna. Men hvem skal det være som griper inn da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Som en laerer paa videregaaende sa en gang, at det er elever som er svak teoretisk, og sterk i praksis, og omvendt. Det er nok noe i det.

Selv var jeg middels hele veien, og litt over middels paa videregaaende. I jobber har jeg gjort det bra ogsaa synes jeg, bedre enn teoretisk. Har i allefall faatt tilbakemelding om det:-)

Hos meg spilte nok psyken litt inn, da jeg hadde konsentrasjonsvansker, som igjen var foraarsaket av negative opplevelser i barndommen... Da var det ikke alltid lett aa gjore det bra paa prover o.l. Men jeg klarte meg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...