Gå til innhold

FU:dårlig skole=dårlig voksen?


pekkaline

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875

Et av poengene med algebra, er at når matte skal brukes til noe i praksis i naturfag eller økonomi , må man kunne bruke matematiske modeller. En matematisk modell av virkeligheten (ikke i den forenklede virkeligheten man har på ungdomsskolen hvor det ikke finnes f.eks. friksjon eller luft) er såpass komplisert at man må være fortrolig med grunnreglene i verktøyet fra før.

Jeg tror ikke man stryker i matte ved å bare være dårlig i ett bestemt emne. Jeg tror heller ikke en arbeidsgiver tror man ikke kan regne (regningsartene, prosentregning o.l.) selv om man ikke har god mattekarakter på vgs. De aller fleste vet at man har helt andre ting enn vanlige regnestykker der.

Dessuten er det jo ikke bare algebra som kan virke litt malplassert. Hva med f.eks. all geometrien - hvor ofte må man konstruere trapeser i dagliglivet? Noen, som kanskje fikser algebraen, synes sikkert dette er urettferdig. Verden er generelt ikke noe rettferdig sted, men det er _store_ valgmuligheter i vgs nå i forhold til da jeg selv gikk der.

Ja du sier noe, geometri er minst like "nyttig" som algebra også, og minst like vanskelig for mange.

Klart man egentlig ikke burde stryke om man kun er dårlig i en ting, jeg aner ikke pensumet kusina mi har, men jeg vet at mye av et halvt år gikk med til algebra for oss, og da blir jo den karakteren for det halve året satt etter om man kan det eller ikke, rett og slett.

Skal være enig i at man sikkert har bruk for både algebra, geometri og diverse annet, men fatter ikke hvorfor "alle" MÅ lære seg det, ellers går det utover karakterene. Alle kan aldri lære seg alt like godt, sånn er det bare. Føler ikke skolen er tilpasset det. For alle skal være "like" på skolen.. det går bare ikke føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • pekkaline

    12

  • mrxx

    3

  • Atene

    3

  • org

    3

Mest aktive i denne tråden

Ja, stort sett er det slik.

Og det vil bli mer og mer aktuellt i og med at samfunnet og næringslivet utvikler (innvikler) seg, til i enda større grad enn før å bli kunnskapsbasert og det stilles større krav til utdanning uansett hvilket yrke du velger.

De som lager skolebøkene burde vært tvinga til og fks. kutte ned omfanget i skolebøkene med fks. 30%, så kan heller elevene konsentrere seg om å lære resten skikkelig!

Det er bedre å være god til noe, enn å være dårlig i masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakterene teller vel litt når du søker jobb første gang, men ikke så mye senere. Jeg kom i skade for å se vitnemålet til en jevngamml kollega en gang (hun har i årevis hatt flotte jobber med kjempelønn), Hun hadde bunnkarakterer i alle relevante fag, og det på en skole jeg vet at mange får mange S'er. Det verste er at denne kvinnen er dyktig i tillegg til å ha et tiltalende ytre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad jeg ikke har flere barn å følge opp

Det er klart at en del faller under dette, men vi kjenner flere vi som var "håpløse" på skolen, som virket nærmest dumme, men som har svært greie og bra jobber i dag.

Så det er heldigvis ikke helt avgjørende, og takk og lov for det, for skolen i dag er under enhver kritikk spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...