Gå til innhold

Gruer meg til jul


Gjest D*lilith

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith

Er det flere som gruer seg til jul?

Føler at alt er stress og press,med julegaver og julevask...blir helt stresset av alt sammen...

Så kommer julen snart og da blir det enda mer stress,med pynting inne i huset og styr...alt er jo et ork for tiden.

Noen som har råd til hvordan jeg kan ta julen mer med ro?

Er helt stressa jeg av alt sammen....føler at alt bare er et eneste styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    14

  • Babette

    11

  • Orio

    1

  • Glimtipper

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest flyvende elefant

Kanskje du kunne senke kravene til deg selv litt?

Ungene bryr seg ikke om det er vasket i skuffer og skap!

(senk skuldrene)

Legg heller vekt på å skape hygge i huset,for det er det viktigste!

Om du ikke klarer å ta siste forberedelse,med juletrepynting å innpakking av gaver....så be om hjelp..

Kanskje du kan forberede en venn eller et familie medlem på at du kanskej kommer til å trenge hjelp.

Julen er til for å vise at man setter pris på hverandre:)

Ønsker deg og dine en god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Kanskje du kunne senke kravene til deg selv litt?

Ungene bryr seg ikke om det er vasket i skuffer og skap!

(senk skuldrene)

Legg heller vekt på å skape hygge i huset,for det er det viktigste!

Om du ikke klarer å ta siste forberedelse,med juletrepynting å innpakking av gaver....så be om hjelp..

Kanskje du kan forberede en venn eller et familie medlem på at du kanskej kommer til å trenge hjelp.

Julen er til for å vise at man setter pris på hverandre:)

Ønsker deg og dine en god jul

Takk for gode råd,ja jeg trenger jo ikke vaske så voldsomt,det viktigste er å skape god stemning...

Ønsker deg også en god jul : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula kommer uansett hva du gjør eller ikke, så ingen fare ;-)

Evt. kan du bestemme deg for å sette av f.eks. en time hver dag fram mot jul. Skriv ned hva du skal gjøre i dagene framover og bruk den daglige timen til det som står på planen. Mest sannsynlig vil du da føle at du gjenvinner kontrollen og at du faktisk begynner å trives med å klare å gjennomføre de målene du har satt deg. Det er tungt å komme igang, men du klarer det hvis du virkelig vil!!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste julene har jeg ikke vasket noe som helst. Og jul er det blitt hos oss også! Har en ikke energi til det så har en ikke det.

Jeg prøver å tenke hvilke ting jeg absolutt må ha gjort til jul. "De sjuslagene" begrenser seg til ett: pepperkaker. Husvask skjer ikke. Osv. Jeg gjør ingenting unødvendig og har sluttet å ha dårlig samvittighet for det.

Julen kan være en stor nok utfordring uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=189242 Så denne på VG nett nettopp og tenkte på deg.

Nå har ikke jeg egen familie slik du har? Jeg har bare samboer.

La barna få pynte vel? Eller kom med forslag til dem, "de kan dere sette der borte, den kan henges der" så får de være med, jeg syntes det var gøy å være med og pynte jeg, da jeg var liten.

Jeg er møkk lei jul, fordi jula starter så jævlig tidlig, og at jeg ikke har noe familie jeg orker å feire med. Og masse dårlige minner. Så derfor gruer jeg meg, ikke pga jeg må fikse tusen ting.

Men det du kan gjøre, nå vet jeg ikke hvor gamle barne dine er om du har, men spørr dem hvor mye pynt de vil ha framme? Det er så pyntet overalt utendørs nå at det fort kan bli mye om man skal ha fullt av pynt inne også. Selv synes jeg lys (levende eller elektriske) er finere enn nisser og dill, pga det lyser opp i mørket. Ha det enkelt, det krever ikke mye arbeid.

Som flyvende elefant sa, du trenger heller ikke vaske i skuffer og skap. Kommer det folk til dere? Vask i de rommene de kommer til å være i. Bruk energien der og ikke i "hele huset". Om det kommer flere småbarn (småbarn skal alltid fly rundt og undersøke), så lukk dører til der du ikke vil at noen skal. Og si at vi holder oss her i stua hvor det er varmt f eks.. så ser heller ingen at du ikke har vasket like grundig der.

Ikke trenger du å bake massevis heller, hva med å be de som kommer om å ta med en kaketype hver? Eller be familien din velge ut de typene de liker best, og kanskje få far til å lage med barna heller? Så får de også deltatt i det, det setter de nok mye pris på.

Julemiddagen kan jo så klart bli en del arbeid, men om noen ikke kommer til dere, hva med å invitere en venn eller noe over som du vet ikke har så mange å feire med? Så er dere flere om julematen. Og det blir mer sosialt. Kanskje ikke så lett å få familien med på en slik "samarbeidsjul", altfor mange forventer jo å komme til dekket bord og alt klart. Så da heller invitere noen du vet ikke ville blitt plaget av å være med selv, slik at dere er 2-3 stk sammen om maten og ikke bare en på hver sin kant.

Og trenge du lage alt tilbehøret selv f eks? Be noen ta med om du ska få besøk. Smisk litt og si at "ingen lager surkål som deg" så skal du nok se at personen tar med ;-). Uten at de føler seg mer presset, de skal bare ta med en ting. Så blir det mindre arbeid på deg også.

Prøv å husk hva julen handler om, det er ikke mest og dyrest mulig gaver men samvær med familie/venner. Og en koselig middag. Ikke et super-rent hjem med absolutt alt hjemmelaget og 7 sorter og pynt overalt. Da glemmer man fort seg selv.

Derfor jeg ikke liker jul, pga jeg føler folk flest er mer opphengt i HVORDAN jula skal være, heller enn HVA som faktisk skjer. Nemlig at de har en familie å feire med. Ikke at alt skal være dyrest og best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gruer meg også til jul. Synes den er et skikkelig helvete av mas og styr og stress og kjøpegalskap uten like. Og krampeaktig familiehygge.

Kjæresten føler det litt på samme måte, og i år har vi kuttet ut gaveutveksling mellom voksne i familien. I stedet har vi meldt oss som faddere til et barn gjennom Plan Norge. Det føles atskillig mere meningsfylt enn å bruke penger på å fylle skuffer og skap med ting vi likevel har mange av fra før.

Jeg ble helt dårlig i går da jeg tittet innom DOL og fant en tråd om "dette hater jeg å få til jul". Bortskjemte, utakknemlige drittunger av den typen fortjener ikke å få julegaver i det hele tatt. Skamme seg skulle de. Og det er veldig artig å vri hjernen for å finne på noe overrakende når man risikerer å havne på hat-lista. Neida, ønskelister og bestilling er visst det eneste gangbare.

Jeg må ut og spy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isflaket

1.bud Ta vare på deg selv.

-Legg inn P4 sine julefavoritter som bakgrunnsmusikk på Pc`n

-Ikke gjør mer enn nødvendig.

-Vær åpen, vi stiller ofte de største kravene, til oss selv.

2. bud Støvsugeren er et ypperlig rengjøringsredskap.

-Hverken mann eller barn ser om det er gjort julerent.

-Mye bedre med storrengjøring etter å ha fjernet julepynten.

3. bud Slapp av og kos deg i førjulstiden.

-Begynn å ta fram julepynten allerede nå. En og en ting.

-Kakene på Rema er knallgode.

-Kjøp maten allerede nå, eller litt hver dag.

4. bud Premier barna for hjelpsomhet.

-Barna trenger ikke å være store for å rydde å pynte selv, på rommet, til jul.

-Kanskje er de store nok til å gå å kjøpe noen presanger selv.

-Er de store nok, så kan de også hjelpe til med resten også.

5. bud La mannen få lov

-Overlat noe av ansvaret til ham.

-Menn kan ofte gjøre mer, visst vi bare lar demm få lov:-)

Kan sikkert komme på mer, men det viktigte er allikevel at hverken mann eller barn er tjent med at vi sliter oss ut før julaften:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg også til jul. Synes den er et skikkelig helvete av mas og styr og stress og kjøpegalskap uten like. Og krampeaktig familiehygge.

Kjæresten føler det litt på samme måte, og i år har vi kuttet ut gaveutveksling mellom voksne i familien. I stedet har vi meldt oss som faddere til et barn gjennom Plan Norge. Det føles atskillig mere meningsfylt enn å bruke penger på å fylle skuffer og skap med ting vi likevel har mange av fra før.

Jeg ble helt dårlig i går da jeg tittet innom DOL og fant en tråd om "dette hater jeg å få til jul". Bortskjemte, utakknemlige drittunger av den typen fortjener ikke å få julegaver i det hele tatt. Skamme seg skulle de. Og det er veldig artig å vri hjernen for å finne på noe overrakende når man risikerer å havne på hat-lista. Neida, ønskelister og bestilling er visst det eneste gangbare.

Jeg må ut og spy.

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Senk kravene.

Jeg vasker ikke noe mer enn vanlig. Gode julekaker kjøpes på butikken. Kjøp ferdig pepperkakedeig, så kan barna styre med det.

Kjøp noen julestjerner, røde lys og servietter, og vips, stua har ett julete preg. Sleng på en rød duk, og det er enda mer julete :o)

Jeg har senket kravene betraktelig, og har nå mye bedre juler enn før.

Kan mannen din kjøpe noen av gavene for deg? Send med han lapp, det gjør jeg. Står hva han skal kjøpe, i hvilken butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg også til jul. Synes den er et skikkelig helvete av mas og styr og stress og kjøpegalskap uten like. Og krampeaktig familiehygge.

Kjæresten føler det litt på samme måte, og i år har vi kuttet ut gaveutveksling mellom voksne i familien. I stedet har vi meldt oss som faddere til et barn gjennom Plan Norge. Det føles atskillig mere meningsfylt enn å bruke penger på å fylle skuffer og skap med ting vi likevel har mange av fra før.

Jeg ble helt dårlig i går da jeg tittet innom DOL og fant en tråd om "dette hater jeg å få til jul". Bortskjemte, utakknemlige drittunger av den typen fortjener ikke å få julegaver i det hele tatt. Skamme seg skulle de. Og det er veldig artig å vri hjernen for å finne på noe overrakende når man risikerer å havne på hat-lista. Neida, ønskelister og bestilling er visst det eneste gangbare.

Jeg må ut og spy.

Jeg liker jula altså , men det er kvalmende å produsere slike tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg.

Det ble jeg veldig glad for å høre. Jeg er ellers en veldig sprudlende person, men nå om dagen er det langt mellom boblene. Jeg føler meg på feil klode og gleder meg til jula og julemaset er overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker jula altså , men det er kvalmende å produsere slike tråder.

Ja, det er kvalmende. Jeg ville nok også reagert på den selv om jeg hadde vært en veldig julete person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D*lilith

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197458759' post='3748087]

Senk kravene.

Jeg vasker ikke noe mer enn vanlig. Gode julekaker kjøpes på butikken. Kjøp ferdig pepperkakedeig, så kan barna styre med det.

Kjøp noen julestjerner, røde lys og servietter, og vips, stua har ett julete preg. Sleng på en rød duk, og det er enda mer julete :o)

Jeg har senket kravene betraktelig, og har nå mye bedre juler enn før.

Kan mannen din kjøpe noen av gavene for deg? Send med han lapp, det gjør jeg. Står hva han skal kjøpe, i hvilken butikk.

Får prøve å senke kravene jeg også ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

1.bud Ta vare på deg selv.

-Legg inn P4 sine julefavoritter som bakgrunnsmusikk på Pc`n

-Ikke gjør mer enn nødvendig.

-Vær åpen, vi stiller ofte de største kravene, til oss selv.

2. bud Støvsugeren er et ypperlig rengjøringsredskap.

-Hverken mann eller barn ser om det er gjort julerent.

-Mye bedre med storrengjøring etter å ha fjernet julepynten.

3. bud Slapp av og kos deg i førjulstiden.

-Begynn å ta fram julepynten allerede nå. En og en ting.

-Kakene på Rema er knallgode.

-Kjøp maten allerede nå, eller litt hver dag.

4. bud Premier barna for hjelpsomhet.

-Barna trenger ikke å være store for å rydde å pynte selv, på rommet, til jul.

-Kanskje er de store nok til å gå å kjøpe noen presanger selv.

-Er de store nok, så kan de også hjelpe til med resten også.

5. bud La mannen få lov

-Overlat noe av ansvaret til ham.

-Menn kan ofte gjøre mer, visst vi bare lar demm få lov:-)

Kan sikkert komme på mer, men det viktigte er allikevel at hverken mann eller barn er tjent med at vi sliter oss ut før julaften:-)

Takk for de gode budene : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jeg veldig glad for å høre. Jeg er ellers en veldig sprudlende person, men nå om dagen er det langt mellom boblene. Jeg føler meg på feil klode og gleder meg til jula og julemaset er overstått.

Jeg liker stemningen og det at man kan slappe av og ta det litt med ro. Lese bøker, se på tv, dra på besøk.

Men gaver bryr jeg meg ikke om og vi voksne gir ikke til hverandre, bare til våre foreldre.

Og nå er jeg kjempastressa over at jeg ligger helt på etterskudd med alle gavene til alle barna på begge sider av familien pga, diverse ting og det kommer til å bli et pes med butikkrunder fremover.Men vi skal på diverse juleavslutniger nå i de nærmeste ukedagene etter jobben.

Og vi har jo planer både på fredag og lørdag (fest og middag med venner) og dermed må vi bruke søndagen til julegavehandling, fordi svigermor også krever oss litt før vi drar og snart må jeg begynne å se over sommertøyet også, slik at pakkingen ikke blir et stress sånn i siste liten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=189242 Så denne på VG nett nettopp og tenkte på deg.

Nå har ikke jeg egen familie slik du har? Jeg har bare samboer.

La barna få pynte vel? Eller kom med forslag til dem, "de kan dere sette der borte, den kan henges der" så får de være med, jeg syntes det var gøy å være med og pynte jeg, da jeg var liten.

Jeg er møkk lei jul, fordi jula starter så jævlig tidlig, og at jeg ikke har noe familie jeg orker å feire med. Og masse dårlige minner. Så derfor gruer jeg meg, ikke pga jeg må fikse tusen ting.

Men det du kan gjøre, nå vet jeg ikke hvor gamle barne dine er om du har, men spørr dem hvor mye pynt de vil ha framme? Det er så pyntet overalt utendørs nå at det fort kan bli mye om man skal ha fullt av pynt inne også. Selv synes jeg lys (levende eller elektriske) er finere enn nisser og dill, pga det lyser opp i mørket. Ha det enkelt, det krever ikke mye arbeid.

Som flyvende elefant sa, du trenger heller ikke vaske i skuffer og skap. Kommer det folk til dere? Vask i de rommene de kommer til å være i. Bruk energien der og ikke i "hele huset". Om det kommer flere småbarn (småbarn skal alltid fly rundt og undersøke), så lukk dører til der du ikke vil at noen skal. Og si at vi holder oss her i stua hvor det er varmt f eks.. så ser heller ingen at du ikke har vasket like grundig der.

Ikke trenger du å bake massevis heller, hva med å be de som kommer om å ta med en kaketype hver? Eller be familien din velge ut de typene de liker best, og kanskje få far til å lage med barna heller? Så får de også deltatt i det, det setter de nok mye pris på.

Julemiddagen kan jo så klart bli en del arbeid, men om noen ikke kommer til dere, hva med å invitere en venn eller noe over som du vet ikke har så mange å feire med? Så er dere flere om julematen. Og det blir mer sosialt. Kanskje ikke så lett å få familien med på en slik "samarbeidsjul", altfor mange forventer jo å komme til dekket bord og alt klart. Så da heller invitere noen du vet ikke ville blitt plaget av å være med selv, slik at dere er 2-3 stk sammen om maten og ikke bare en på hver sin kant.

Og trenge du lage alt tilbehøret selv f eks? Be noen ta med om du ska få besøk. Smisk litt og si at "ingen lager surkål som deg" så skal du nok se at personen tar med ;-). Uten at de føler seg mer presset, de skal bare ta med en ting. Så blir det mindre arbeid på deg også.

Prøv å husk hva julen handler om, det er ikke mest og dyrest mulig gaver men samvær med familie/venner. Og en koselig middag. Ikke et super-rent hjem med absolutt alt hjemmelaget og 7 sorter og pynt overalt. Da glemmer man fort seg selv.

Derfor jeg ikke liker jul, pga jeg føler folk flest er mer opphengt i HVORDAN jula skal være, heller enn HVA som faktisk skjer. Nemlig at de har en familie å feire med. Ikke at alt skal være dyrest og best.

Får prøve så godt jeg kan,takk for gode råd.

Det kommer folk til oss på kvelden på julafeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

De siste julene har jeg ikke vasket noe som helst. Og jul er det blitt hos oss også! Har en ikke energi til det så har en ikke det.

Jeg prøver å tenke hvilke ting jeg absolutt må ha gjort til jul. "De sjuslagene" begrenser seg til ett: pepperkaker. Husvask skjer ikke. Osv. Jeg gjør ingenting unødvendig og har sluttet å ha dårlig samvittighet for det.

Julen kan være en stor nok utfordring uansett...

Ja julen er en stor utfordring uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Jula kommer uansett hva du gjør eller ikke, så ingen fare ;-)

Evt. kan du bestemme deg for å sette av f.eks. en time hver dag fram mot jul. Skriv ned hva du skal gjøre i dagene framover og bruk den daglige timen til det som står på planen. Mest sannsynlig vil du da føle at du gjenvinner kontrollen og at du faktisk begynner å trives med å klare å gjennomføre de målene du har satt deg. Det er tungt å komme igang, men du klarer det hvis du virkelig vil!!

Lykke til:)

Takk for det : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stemningen og det at man kan slappe av og ta det litt med ro. Lese bøker, se på tv, dra på besøk.

Men gaver bryr jeg meg ikke om og vi voksne gir ikke til hverandre, bare til våre foreldre.

Og nå er jeg kjempastressa over at jeg ligger helt på etterskudd med alle gavene til alle barna på begge sider av familien pga, diverse ting og det kommer til å bli et pes med butikkrunder fremover.Men vi skal på diverse juleavslutniger nå i de nærmeste ukedagene etter jobben.

Og vi har jo planer både på fredag og lørdag (fest og middag med venner) og dermed må vi bruke søndagen til julegavehandling, fordi svigermor også krever oss litt før vi drar og snart må jeg begynne å se over sommertøyet også, slik at pakkingen ikke blir et stress sånn i siste liten:)

Antakelig kommer jeg også til å synes det er OK når julefreden har senket seg. Men jeg liker bedre de vanlige helgene, og jeg er ikke noe glad i fet og tung mat. Bake gidder jeg i alle fall ikke, men det er det ingen som forventer heller.

Julestemning vet jeg ikke hva er. Har ikke følt det siden barndommen, men det er koselig med korsang som fyller hele kirkerommet i tida før jul. Det er det nærmeste jeg kommer et streif av julestemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...