Gjest Littskræmtja Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg fikk zyprexa i dag, skal ta 5 mg. Så slår jeg opp på ulike nettsider, og på zyprexas egen side, så står det; enten for scizofrene, eller for bipolare. Jeg er jo ingen av delene? Og så sto det på wikipedia, at 90 % legger på seg av denne medisinen. Og at man tror det kan skyldes lavere metabolisme, og at man tror at det kan gi økt sannsynlighet for diabetes. Jeg har fra før pcos, og har lagt på meg 6 kg på to mnd nå etter psykosen. Jeg både røyker og spiser sjokolade(nei det er ikke bra, men jeg klarer ikke kutte det ut). Så da blir jeg redd, er jeg nå i faresonen for å få scizofreni? Jeg har hatt en psykotisk episode. Jeg har ikke slike hallusinasjoner nå. Men er det noe andre ikke forteller meg? Hvis jeg har pcos+får -enda- lavere forbrenning, da blir jeg jo DIGER! Ble litt redd jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest littskræmtja Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg liker ikke det jeg leser jeg... :-( Alle jeg leser om har gått opp, og jeg trenger virkelig ikke å legge på meg en masse kilo..... Liker ikke i det hele tatt. Wæ. Føler at jeg går feil vei. Hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bippp Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg liker ikke det jeg leser jeg... :-( Alle jeg leser om har gått opp, og jeg trenger virkelig ikke å legge på meg en masse kilo..... Liker ikke i det hele tatt. Wæ. Føler at jeg går feil vei. Hjelp! Ta det helt med ro du, ikke les så mye. Ofte er det det negative folk skriver om, ikke det som er bra. Prøv dem selv og gjør deg opp din personlige mening. Begynner du å legge på deg, få voldsom matlyst, så kontakt behandleren din og bytt medisin. Men gi den en sjanse først, kjenner en del som tåler medisinen og ikke legger på seg jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mikkja Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Alle med psykose får medisin mot schizofreni, det betyr ikke at de er schizofrene. Men schizofrene har psykoser. Derfor må en bruke samme medisiner. I felleskatalogen f.eks står det vel også at zyprexa er mot mani, men de bipolare som får zyprexa trenger ikke ha hatt mani eller være manisk for å få den. Funker jo mot depresjoner også. Alle medisiner er forsket på for å hjelpe mot en viss sykdom, og så finner de andre bruksområder også etterhvert. Før var mange epilepsimedisiner mot epilepsi...nå også mot bipolar lidelse..og migrene.. Det stemmer ikke at 90 % legger på seg av zyprexa, wikipedia er ikke skrevet av proffer, men av folk som legger inn ting selv... Tror det er 20 % som legger på seg, dvs de fleste gjør det ikke. Om du derimot er en av de som opplever å legge på deg og ikke greier stå imot den store hungeren og søtsuget zyprexa dessverre kan gi en del, så bør du snakke med legen og få skiftet til en annen type anti psykotika. For ja det er sant at en del kan gå opp ganske kraftig i vekt på den. Det er veldig viktig å ikke slutte på medisinen når en har hatt psykose, da øker sjansen for å bli syk igjen mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest littskræmtja Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Alle med psykose får medisin mot schizofreni, det betyr ikke at de er schizofrene. Men schizofrene har psykoser. Derfor må en bruke samme medisiner. I felleskatalogen f.eks står det vel også at zyprexa er mot mani, men de bipolare som får zyprexa trenger ikke ha hatt mani eller være manisk for å få den. Funker jo mot depresjoner også. Alle medisiner er forsket på for å hjelpe mot en viss sykdom, og så finner de andre bruksområder også etterhvert. Før var mange epilepsimedisiner mot epilepsi...nå også mot bipolar lidelse..og migrene.. Det stemmer ikke at 90 % legger på seg av zyprexa, wikipedia er ikke skrevet av proffer, men av folk som legger inn ting selv... Tror det er 20 % som legger på seg, dvs de fleste gjør det ikke. Om du derimot er en av de som opplever å legge på deg og ikke greier stå imot den store hungeren og søtsuget zyprexa dessverre kan gi en del, så bør du snakke med legen og få skiftet til en annen type anti psykotika. For ja det er sant at en del kan gå opp ganske kraftig i vekt på den. Det er veldig viktig å ikke slutte på medisinen når en har hatt psykose, da øker sjansen for å bli syk igjen mye. Jeg ble litt skremt i går. Takk for et fint innlegg, det hjalp. Jeg forsøker den medisinen :-) Har ikke merket noe enda, annet enn at jeg, i morges sto opp til rett tid for å lese pensum og jeg klarer å lese! Vet ikke om det skyldes medisinen da, men det kan jo være.... ;-) Ha en riktig fin dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Littskræmtja Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Ta det helt med ro du, ikke les så mye. Ofte er det det negative folk skriver om, ikke det som er bra. Prøv dem selv og gjør deg opp din personlige mening. Begynner du å legge på deg, få voldsom matlyst, så kontakt behandleren din og bytt medisin. Men gi den en sjanse først, kjenner en del som tåler medisinen og ikke legger på seg jeg :-) Ja, jeg forsøker det. Se hva som skjer. Merker ikke noe negativt enda ihvertfall. :-) Takk for svar. Ha en fin dag :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.