Gå til innhold

Bortskjemt, det kan godt hende.


Gjest Vinterstorm

Anbefalte innlegg

Gjest Vinterstorm

Inspirert av tråden om gaver man ikke liker å få til jul.

Mine "ekssvigerforeldre", hadde dette med å kjøpe ting til sin sønn og sin "svigerdatter", som de visste at vi holdt på å spare til. Deres sønn ringte hver dag hjem til sine foreldre og det begrenser seg hvor mye to litt passive mennesker opplever i løpet av en dag, så det var ikke så mye nytt å fortelle foreldrene sine. I forbi farten har min samboer nevnt for sine foreldre at vi holder på å spare til mikrobølgeovn, men må vente til vi får råd til å kjøpe.

Det blir omsider jul og vi får microbølgeovn fra foreldrene hans, den aller billigste modellen som går an å drive opp for penger uten noe ekstra funksjoner. Jeg prøvde å virke glad og takknemlig, men det var ikke så dårlig stelt i heimen at vi ikke kunne kjøpe en micro til 3-400, men jeg ønsket en som var betydelig dyrere og som vi skulle spare til.

Jeg forstår at det var godt ment fra foreldrene hans sin side, men kan man ikke kjøpe ordentlig, så kan man la være. Ikke alle har like god råd, så jeg blir takknemlig og glad for det jeg får. Større ting må man ordne med selv, synest jeg, derfor ønsker jeg meg aldri store, dyre ting til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den historien forstår jeg deg godt i. Det dere kunne gjort var å tatt den i retur og plusset det på deres beløp. Men jeg forstår greia. Enkelte ting vil en kjøpe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var nå helt og holdent din samboers feil, synes jeg. Komplett dustete av ham å si at dere ønsket dere mikro og ikke samtidig si at dere sparer til akkurat _den_ spesielle modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg håpet at denne mikroen var kjøpt på en butikk som hadde et bredere utvalg, og byttet den inn i en tilgodelapp som dere kan bruke når dere har spart opp nok til en skikkelig micro. Så får dere ta det som en delfinansiering ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i det. Jeg synes ikke man kan regne med at andre har flere tusen å spytte ut på en gave til meg i alle fall. Vel og merke har jeg nok fått en del dyre gaver, men jeg går da ikke rundt og ønsker meg dyre og store ting for det. Regner ikke med at andre har råd til det, nei. Så da blir det å spare selv til jeg får råd til det jeg vil ha.

Det med at du ikke fikk den microbølgeovnen du ønsket deg. Den kunne dere vel bare bytte? Det var da både søtt og snilt av de å forsøke, i alle fall.

Sånn ellers så skjønner jeg ikke dette at man er så opptatt av gaver man liker/misliker. Synes ikke det er det som betyr noe i julen, men at man er omtenksom med hverandre. Selvsagt, hvis jeg får en gave som er utenfor min smak, så tenker jeg "oi", men tenker ikke noe over det sånn videre. Er som regel glemt etter et par minutter :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar: Eldre mennesker synes ofte at billig = godt. At man skal nøye seg med det. De ser ikke at det kanskje er en vare som ikke oppfyller funksjonen man ville dekke.

Vi er jo (eller skal bli) miljøbevisste. Men det er ikke alltid det billigste er det mest sparsommelige i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''men kan man ikke kjøpe ordentlig, så kan man la være''

Jeg synes det er litt trist å tenke slik om andre folks gaver.

''I forbi farten har min samboer nevnt for sine foreldre at vi holder på å spare til mikrobølgeovn, men må vente til vi får råd til å kjøpe.

Det blir omsider jul og vi får microbølgeovn fra foreldrene hans, den aller billigste modellen som går an å drive opp for penger uten noe ekstra funksjoner. Jeg prøvde å virke glad og takknemlig, men det var ikke så dårlig stelt i heimen at vi ikke kunne kjøpe en micro til 3-400, men jeg ønsket en som var betydelig dyrere og som vi skulle spare til. ''

Stakkars svigerforeldre, da, som virkelig prøver å kjøpe noe dere ønsker dere, ettersom samboeren din sa at dette var noe dere ville ha - han var bare ikke spesifikk nok. Det er ikke svigerforeldrenes feil at micro'en ikke var "bra nok" fordi dere ville ha en dyrere modell. Det må isåfall samboeren ta på sin kappe. De gjorde så godt de kunne og var helt sikkert overbevist om at de hadde kjøpt noe dere virkelig ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men kan man ikke kjøpe ordentlig, så kan man la være''

Jeg synes det er litt trist å tenke slik om andre folks gaver.

''I forbi farten har min samboer nevnt for sine foreldre at vi holder på å spare til mikrobølgeovn, men må vente til vi får råd til å kjøpe.

Det blir omsider jul og vi får microbølgeovn fra foreldrene hans, den aller billigste modellen som går an å drive opp for penger uten noe ekstra funksjoner. Jeg prøvde å virke glad og takknemlig, men det var ikke så dårlig stelt i heimen at vi ikke kunne kjøpe en micro til 3-400, men jeg ønsket en som var betydelig dyrere og som vi skulle spare til. ''

Stakkars svigerforeldre, da, som virkelig prøver å kjøpe noe dere ønsker dere, ettersom samboeren din sa at dette var noe dere ville ha - han var bare ikke spesifikk nok. Det er ikke svigerforeldrenes feil at micro'en ikke var "bra nok" fordi dere ville ha en dyrere modell. Det må isåfall samboeren ta på sin kappe. De gjorde så godt de kunne og var helt sikkert overbevist om at de hadde kjøpt noe dere virkelig ville ha.

''De gjorde så godt de kunne og var helt sikkert overbevist om at de hadde kjøpt noe dere virkelig ville ha.''

Hvis den kostet 300 eller 400 kr. _kan_ det hende at svigerne visste de hadde råd til det selv. Men at de mente det var unødig å ha en mer avansert ovn. Og det skal vel ikke svigere tre ned over hodet på sønn+svigerdatter. Uansett miljø-og sparebevissthet, hender at unge mennesker føler behov for noe som er en hjelp i en hektisk hverdag. I dette tilfellet en ovn med andre funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De gjorde så godt de kunne og var helt sikkert overbevist om at de hadde kjøpt noe dere virkelig ville ha.''

Hvis den kostet 300 eller 400 kr. _kan_ det hende at svigerne visste de hadde råd til det selv. Men at de mente det var unødig å ha en mer avansert ovn. Og det skal vel ikke svigere tre ned over hodet på sønn+svigerdatter. Uansett miljø-og sparebevissthet, hender at unge mennesker føler behov for noe som er en hjelp i en hektisk hverdag. I dette tilfellet en ovn med andre funksjoner.

Det blir jo bare spekulasjoner i faktum, men det er ikke sikkert svigersene skjønte at de sparte til noe spesielt. Det nevnes i en bisetning at man sparer til micro, og det som henger igjen i hukommelsen er bare ordet "micro".

Uansett så kunnede jo ha glede av denne rimelige microen mens de fortsatte sparingen, og enår de kjøper seg ny kunne de tatt en liten hvit løgn om at den gamle dessverre gikk istykker el lign.

Det er da ikke slik at trådstarter og samboer kommer dårligere ut av det enn de var fra før, er det vel? ;-) Kjøp av en rimelig micro kan vel neppe ha fratatt dem muligheten til å anskaffe seg en annen?;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men kan man ikke kjøpe ordentlig, så kan man la være''

Jeg synes det er litt trist å tenke slik om andre folks gaver.

''I forbi farten har min samboer nevnt for sine foreldre at vi holder på å spare til mikrobølgeovn, men må vente til vi får råd til å kjøpe.

Det blir omsider jul og vi får microbølgeovn fra foreldrene hans, den aller billigste modellen som går an å drive opp for penger uten noe ekstra funksjoner. Jeg prøvde å virke glad og takknemlig, men det var ikke så dårlig stelt i heimen at vi ikke kunne kjøpe en micro til 3-400, men jeg ønsket en som var betydelig dyrere og som vi skulle spare til. ''

Stakkars svigerforeldre, da, som virkelig prøver å kjøpe noe dere ønsker dere, ettersom samboeren din sa at dette var noe dere ville ha - han var bare ikke spesifikk nok. Det er ikke svigerforeldrenes feil at micro'en ikke var "bra nok" fordi dere ville ha en dyrere modell. Det må isåfall samboeren ta på sin kappe. De gjorde så godt de kunne og var helt sikkert overbevist om at de hadde kjøpt noe dere virkelig ville ha.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i det. Jeg synes ikke man kan regne med at andre har flere tusen å spytte ut på en gave til meg i alle fall. Vel og merke har jeg nok fått en del dyre gaver, men jeg går da ikke rundt og ønsker meg dyre og store ting for det. Regner ikke med at andre har råd til det, nei. Så da blir det å spare selv til jeg får råd til det jeg vil ha.

Det med at du ikke fikk den microbølgeovnen du ønsket deg. Den kunne dere vel bare bytte? Det var da både søtt og snilt av de å forsøke, i alle fall.

Sånn ellers så skjønner jeg ikke dette at man er så opptatt av gaver man liker/misliker. Synes ikke det er det som betyr noe i julen, men at man er omtenksom med hverandre. Selvsagt, hvis jeg får en gave som er utenfor min smak, så tenker jeg "oi", men tenker ikke noe over det sånn videre. Er som regel glemt etter et par minutter :).

Jeg pleier å ønske meg ting i litt forskjelllige prisklasser, så kan giverne selv velge hvor mye de har råd til, har ikke lyst til å legge alle ønsker rundt 300 kr. f.eks. og på den måten presse folk til å kjøpe dyrere gaver enn de egentlig hadde tenkt.

Og så hender det jeg slenger på noen dyre ønsker eller andre umulige ønsker til slutt, som en større leilighet og en stor dose selvtillit. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i det. Jeg synes ikke man kan regne med at andre har flere tusen å spytte ut på en gave til meg i alle fall. Vel og merke har jeg nok fått en del dyre gaver, men jeg går da ikke rundt og ønsker meg dyre og store ting for det. Regner ikke med at andre har råd til det, nei. Så da blir det å spare selv til jeg får råd til det jeg vil ha.

Det med at du ikke fikk den microbølgeovnen du ønsket deg. Den kunne dere vel bare bytte? Det var da både søtt og snilt av de å forsøke, i alle fall.

Sånn ellers så skjønner jeg ikke dette at man er så opptatt av gaver man liker/misliker. Synes ikke det er det som betyr noe i julen, men at man er omtenksom med hverandre. Selvsagt, hvis jeg får en gave som er utenfor min smak, så tenker jeg "oi", men tenker ikke noe over det sånn videre. Er som regel glemt etter et par minutter :).

Problemet her er at de enten må beholde mikrobølgeovnen, uten de funksjoner++ som de ønsker, eller kjøpe en ny (evt. bytte og legge til selv), men da kan foreldrene hans bli såret. Et realt dilemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo bare spekulasjoner i faktum, men det er ikke sikkert svigersene skjønte at de sparte til noe spesielt. Det nevnes i en bisetning at man sparer til micro, og det som henger igjen i hukommelsen er bare ordet "micro".

Uansett så kunnede jo ha glede av denne rimelige microen mens de fortsatte sparingen, og enår de kjøper seg ny kunne de tatt en liten hvit løgn om at den gamle dessverre gikk istykker el lign.

Det er da ikke slik at trådstarter og samboer kommer dårligere ut av det enn de var fra før, er det vel? ;-) Kjøp av en rimelig micro kan vel neppe ha fratatt dem muligheten til å anskaffe seg en annen?;-)

'' Kjøp av en rimelig micro kan vel neppe ha fratatt dem muligheten til å anskaffe seg en annen?;-) ''

Hadde du blitt glad om du hadde kjøpt en gave til noen og når du kom på besøk til dem så du at de hadde kjøpt det samme selv, bare litt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''De gjorde så godt de kunne og var helt sikkert overbevist om at de hadde kjøpt noe dere virkelig ville ha.''

Hvis den kostet 300 eller 400 kr. _kan_ det hende at svigerne visste de hadde råd til det selv. Men at de mente det var unødig å ha en mer avansert ovn. Og det skal vel ikke svigere tre ned over hodet på sønn+svigerdatter. Uansett miljø-og sparebevissthet, hender at unge mennesker føler behov for noe som er en hjelp i en hektisk hverdag. I dette tilfellet en ovn med andre funksjoner.

Det er dessuten sjelden de billigste varene som er mest miljøvennlige. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo bare spekulasjoner i faktum, men det er ikke sikkert svigersene skjønte at de sparte til noe spesielt. Det nevnes i en bisetning at man sparer til micro, og det som henger igjen i hukommelsen er bare ordet "micro".

Uansett så kunnede jo ha glede av denne rimelige microen mens de fortsatte sparingen, og enår de kjøper seg ny kunne de tatt en liten hvit løgn om at den gamle dessverre gikk istykker el lign.

Det er da ikke slik at trådstarter og samboer kommer dårligere ut av det enn de var fra før, er det vel? ;-) Kjøp av en rimelig micro kan vel neppe ha fratatt dem muligheten til å anskaffe seg en annen?;-)

Nettopp. Og ville de ikke ha den de fikk kunne de bare levert den på el-kjøp eller hvor den nå var kjøpt og fått en tilgodelapp de kunne bruke til et dyrere kjøp senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt ment fra svigerforeldrenes side. Når du sier at hvis man ikke kan kjøpe ordentlig, kan man la det vre, får det deg til å fremstå som en barnslig og utakknemlig drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at de enten må beholde mikrobølgeovnen, uten de funksjoner++ som de ønsker, eller kjøpe en ny (evt. bytte og legge til selv), men da kan foreldrene hans bli såret. Et realt dilemma.

Det var vel ikke det det handlet om i hovedinnlegget. Har lest det om igjen nå, og ser ikke ord om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De gjorde så godt de kunne og var helt sikkert overbevist om at de hadde kjøpt noe dere virkelig ville ha.''

Hvis den kostet 300 eller 400 kr. _kan_ det hende at svigerne visste de hadde råd til det selv. Men at de mente det var unødig å ha en mer avansert ovn. Og det skal vel ikke svigere tre ned over hodet på sønn+svigerdatter. Uansett miljø-og sparebevissthet, hender at unge mennesker føler behov for noe som er en hjelp i en hektisk hverdag. I dette tilfellet en ovn med andre funksjoner.

Hehe - så nå handler det om å "tre gaver ned over hodene på folk" . Jaja, stakkars de da, som ble påtvunget en sånn gave. Det er unektelig en vond skjebne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - så nå handler det om å "tre gaver ned over hodene på folk" . Jaja, stakkars de da, som ble påtvunget en sånn gave. Det er unektelig en vond skjebne :-)

*iiiiiiiiikkk* - slutt å vær ute etter meg, da! Kan vi ikke være litt hyggelige mot hverandre her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at de enten må beholde mikrobølgeovnen, uten de funksjoner++ som de ønsker, eller kjøpe en ny (evt. bytte og legge til selv), men da kan foreldrene hans bli såret. Et realt dilemma.

Det du sier får meg til å tenke på en virkelighetshistorie jeg leste for en stund siden, om ei som ble overdynget av gaver fra sin ekssvigermor. Både til jul, bursdager og helt utenom. Dette var gjerne pynteting i en stil som den unge kvinnen ikke var så begeistret for, men hun hadde ikke hjerte til å si det. Hun ville jo ikke såre eller virke utakknemlig, og barna var veldig glad i sin bestemor.

Men hun ryddet bort alle pynteputene og de andre tingene så fort svigermor var ute av huset. Når hun så meldte sin ankomst, var det fram med alt igjen. Etter hvert som samlingen ble stor, ble dette litt av en sjau hver gang. Men alt gikk bra helt til barna oppfattet hva som skjedde, og høylydt spurte hvorfor tingene fra bestemor var tatt vekk, en gang alle var samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...