Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i 2 år hatt mye plager fra mage og tarm i tillegg til unormale spenninger i nakken. Det er som noe trekker hodet bakover. I tillegg er det ømt fra brystbenet til lysken. Plagene kommer og går. Det er mye luft i magen og vekslende avføring. Når et anfall kommer blir jeg ofte iskald på fingre og tær og rød i fjeset. Anfallene varierer i lengde men varer ofte 3 - 4 dager opptil 2 uker med litt bedring innimellom. Kjennes som en light betennelse. Har også andre vekslende smerter i brystkasse og skuldre og kan tidvis være svimmel av alt dette. Smerter i magen er lokalisert til venstre side under ribbena og helt ned til lysken og nederst i fronten på magen. Vet ikke hvor jeg skal starte å lete etter svar. Min lege forstår det ikke. Tilstanden har ikke endret seg på disse to årene, men varierer fra uke til uke. Har ikke sammenheng med matinntak eller stress. Første utbrudd kom i en periode jeg var veldig sliten (utbrent/nedkjørt). Ellers er jeg friskest på morgenen etter å ha sovet. Kan dere gi noen antydninger og anbefalinger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29401-mage-og-tarmplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Det du skriver, kunne jeg gjerne ha skrevet selv. Jeg har hatt det samme i 6-7 år. Blir mer og mer " oppblåst "jo lenger på dagen det går. Og om kvelden føler jeg meg som et gasskraftverk, -uten utslipp.Brystsmertene er nok luftsmerter. Jeg har også hatt smerter i nakke og skulder/arm. I tillegg til svimmelhet, og sterk tørste. Men alt har nok samme årsak. Jeg skal nå til omfattende undersøkelser ( Hode-fordøyelse-, og hormon-undersøkelse. )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29401-mage-og-tarmplager/#findComment-118044
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Vekslende avføring og mye luft med takvise og periodiske magesmerter er symptomer som er vanlige ved irritabel tarm. Tykktarmen går opp i en nokså skarp slynge under venstre ribbeinsbue. Mellomgulvet er hvelvet slik at toppen på tarmen er helt oppe i høyde med brystvorten. I denne slyngen setter det seg ofte fast luft - som i en vannlås. Derfor er trykk i venstre side av brystet svært ofte forårsaket av luft og ubehag fra tykktarmen. Nedover på venstre side av magen går tykktarmen, og i dette området ligger den ofte slik at man kan kjenne den som en øm spent slange hos de som er plaget med irritabel tarm.

Kulden på fingrene og rødmen i ansiktet hører ikke direkte sammen med den irritable tarmen, men begge disse funksjonene blir også styrt av det autonome nervesystemet - den delen av nervesystemet som ikke er underlagt viljekontroll. Det er også det autonome nervesystemet som forsyner mukulaturen i tarmene. Overaktivitet i dette nervesystemet spiller trolig en viktig rolle for sykdomsmekanismene ved irritabel tarm.

Et regelmessig levesett, hyppige små måltider, begrense inntak av kaffi og røyk er ofte gunstig ved irritabel tarm. Mange har nytte av økt fiberinnhold i maten, men hos noen kan det gi økte luftplager. Det blir arbeidet med medikamenter som påvirker signaloverføringen fra nerveendingene til tarmmuskulaturen, men de har gitt bivirkninger så de er ennå ikke kommet til Norge.

Jeg kan selvsagt ikke stille noen diagnose, men dette var noen tanker rundt dine symptomer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29401-mage-og-tarmplager/#findComment-118067
Del på andre sider

Det du skriver, kunne jeg gjerne ha skrevet selv. Jeg har hatt det samme i 6-7 år. Blir mer og mer " oppblåst "jo lenger på dagen det går. Og om kvelden føler jeg meg som et gasskraftverk, -uten utslipp.Brystsmertene er nok luftsmerter. Jeg har også hatt smerter i nakke og skulder/arm. I tillegg til svimmelhet, og sterk tørste. Men alt har nok samme årsak. Jeg skal nå til omfattende undersøkelser ( Hode-fordøyelse-, og hormon-undersøkelse. )

Hei

Det var godt det er flere levende som har samme plager. Du nevnte den tørsten og det har jeg også. Hvis jeg er "flink" og drikker masse vann/farris kan plagene lindres noe. Det hadde vært interessant å vite hva de finner ut med dine undersøkelser. Finnes det en mulighet for det tro?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29401-mage-og-tarmplager/#findComment-118259
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...