Gå til innhold

Tenke over ADHD-diagnose


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Jeg er for tiden under utredning for add/adhd. Flere ganger de siste årene har jeg fått høre fra folk og også fra en psykolog at jeg måtte tenke over hva det ville innebære å få en slik diagnose. Det virker som de ville fraråde meg en slik utredning.

Jeg har undret meg litt over dette. Problemene er jo reelle, og mye faller sammen med det som er problematisk ved adhd, så om disse tingene virkelig utgjør et problem for meg, som til tider gjør meg dysfunksjonell, hvorfor skal man da frarådes å fnne ut av det?

Har dette med at adhd-diagnosen er kontroversiell å gjøre?

I tillegg har jeg møtt to leger som etter to sekunds øyekast sier "nei, det er et blindspor" uten å egentlig ha satt seg inn i problemstillingen eller spurt om noe som helst. De mener at de kan SE på meg at jeg ikke har det. Nervopsykologen jeg går hos nå, virker litt mindre fordomsfull i så måte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det viser seg at du har ADD/ADHD så får du behandling/medisinering for å kunne takle hverdagslige utfordringer på en bedre måte enn uten.

Har du ikkje diagnosen, så må du slå deg til ro med det.

Eg ser ikkje noe problem her, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Om det viser seg at du har ADD/ADHD så får du behandling/medisinering for å kunne takle hverdagslige utfordringer på en bedre måte enn uten.

Har du ikkje diagnosen, så må du slå deg til ro med det.

Eg ser ikkje noe problem her, snarere tvert imot.

Nei, det er jo ikke noe problem, man finner ut om man har det eller om man ikke har det.

Så hvorfor fremstiller noen det som noe man må ta stilling til om man vil eller ikke? Er det anerledes med ADHD enn andre diagnoser ? Må man alltid tenke over hva det innebærer å få en diagnose? jeg vil tro at det da virkelig kan være en lettelse ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke noe problem, man finner ut om man har det eller om man ikke har det.

Så hvorfor fremstiller noen det som noe man må ta stilling til om man vil eller ikke? Er det anerledes med ADHD enn andre diagnoser ? Må man alltid tenke over hva det innebærer å få en diagnose? jeg vil tro at det da virkelig kan være en lettelse ...

''Så hvorfor fremstiller noen det som noe man må ta stilling til om man vil eller ikke?''

Det ville eg ha spurt vedkommende om.

''Er det anerledes med ADHD enn andre diagnoser ?''

ADHD har vel gjennom sensasjonsoppslag i media fått et urettferdig stempel, eg har jobba med flere med ADHD og de er like forskjellige som resten av oss (stort sett).

''Må man alltid tenke over hva det innebærer å få en diagnose?''

Tjaa, det burde ikkje være slik men eg tror nok det vil ha en negativ effekt i enkelte sammenhenger (om det kommer frem) som fks. på arbeidsmarkedet, og når du skal tegne livsforsikringer o.l.

''jeg vil tro at det da virkelig kan være en lettelse ...''

Ja det tror eg også...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Så hvorfor fremstiller noen det som noe man må ta stilling til om man vil eller ikke?''

Det ville eg ha spurt vedkommende om.

''Er det anerledes med ADHD enn andre diagnoser ?''

ADHD har vel gjennom sensasjonsoppslag i media fått et urettferdig stempel, eg har jobba med flere med ADHD og de er like forskjellige som resten av oss (stort sett).

''Må man alltid tenke over hva det innebærer å få en diagnose?''

Tjaa, det burde ikkje være slik men eg tror nok det vil ha en negativ effekt i enkelte sammenhenger (om det kommer frem) som fks. på arbeidsmarkedet, og når du skal tegne livsforsikringer o.l.

''jeg vil tro at det da virkelig kan være en lettelse ...''

Ja det tror eg også...:)

Jeg kunne selvfølgelig spurt vedkommende om hvorfor de sier at jeg må tenke igjennom saken først. Men nå ville jeg spørre her fordi jeg har hørt denne setninga fra flere, så det virker som det er en slags fast formel man lirer av seg:) Tenkte kanskje noen visste noe om hvorfor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke noe problem, man finner ut om man har det eller om man ikke har det.

Så hvorfor fremstiller noen det som noe man må ta stilling til om man vil eller ikke? Er det anerledes med ADHD enn andre diagnoser ? Må man alltid tenke over hva det innebærer å få en diagnose? jeg vil tro at det da virkelig kan være en lettelse ...

Det handler nok mye om uvitenhet, i tillegg til mye mediaomtale. Det er ikke så lenge siden adhd/add hos voksne ble 'anerkjent', og nytt er ofte lik farlig! ;-)

Jeg fikk selv diagnosen for litt siden, og kunne ikke gitt mer faen i hva andre måtte mene. Nå lever jeg uten den konstante uroen jeg hadde, og får til mer enn jeg trodde var mulig. Framtiden er nå et begrep jeg klarer å forholde meg til, for første gang i mitt liv.

Så for mange av oss som har adhd/add er det ikke bare en lettelse å få diagnosen og behandling, det er en ny sjanse i livet.

Jeg opplevde aldri din problemstilling, altså dette med å måtte ta stilling til et slags ønske(?) om diagnosen/en advarsel om at den var kjip på noe vis. Synes det virker veldig rart at lege og psykolog kan si noe sånt, men tviler ikke på at det er en del uvitenhet ute og går der også.

Hvorfor skulle man _ønske_ seg en lidelse? For å være ærlig så kunne jeg hatt langt bedre ønske-lidelser, for eksempel en som var mulig å kurere! Hadde det vært opp til meg ville jeg selvsagt ønsket å være frisk som fisken uten en eneste pille, men slik er det ikke. I over ti år har jeg vært igjennom flere diagnoser og mange mange medikamenter, uten at noe har fungert. Før nå.

Ikke la deg skremme av andres uvitenhet, tenk på følgende: Hvor mange ganger har du hørt et menneske med adhd/add skryte av "motediagnosen" sin? Nettopp..

Lykke til med utredningen, er jo ikke sikkert at du har denne diagnosen, men hvis ikke kan du i så fall krysse den bort. Et steg nærmere kommer du uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Det handler nok mye om uvitenhet, i tillegg til mye mediaomtale. Det er ikke så lenge siden adhd/add hos voksne ble 'anerkjent', og nytt er ofte lik farlig! ;-)

Jeg fikk selv diagnosen for litt siden, og kunne ikke gitt mer faen i hva andre måtte mene. Nå lever jeg uten den konstante uroen jeg hadde, og får til mer enn jeg trodde var mulig. Framtiden er nå et begrep jeg klarer å forholde meg til, for første gang i mitt liv.

Så for mange av oss som har adhd/add er det ikke bare en lettelse å få diagnosen og behandling, det er en ny sjanse i livet.

Jeg opplevde aldri din problemstilling, altså dette med å måtte ta stilling til et slags ønske(?) om diagnosen/en advarsel om at den var kjip på noe vis. Synes det virker veldig rart at lege og psykolog kan si noe sånt, men tviler ikke på at det er en del uvitenhet ute og går der også.

Hvorfor skulle man _ønske_ seg en lidelse? For å være ærlig så kunne jeg hatt langt bedre ønske-lidelser, for eksempel en som var mulig å kurere! Hadde det vært opp til meg ville jeg selvsagt ønsket å være frisk som fisken uten en eneste pille, men slik er det ikke. I over ti år har jeg vært igjennom flere diagnoser og mange mange medikamenter, uten at noe har fungert. Før nå.

Ikke la deg skremme av andres uvitenhet, tenk på følgende: Hvor mange ganger har du hørt et menneske med adhd/add skryte av "motediagnosen" sin? Nettopp..

Lykke til med utredningen, er jo ikke sikkert at du har denne diagnosen, men hvis ikke kan du i så fall krysse den bort. Et steg nærmere kommer du uansett :-)

takk for svar:)

Opplever vel at de kanskje tror at jeg "ønsker meg en sykdom"(overdriver mine problemer), og ikke skjønner at dette dreier seg om å "ønske seg en diagnose" i den forstand at man da har et utgangpunkt for å få hjelp til de problemene man har ...

Men det er jo fremdeles rart at de ser ut til å fraråde meg å finne ut av det. Ja, kanskje har du ADHD; men det er best å ikke finne ut av det...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...