Gå til innhold

Sosial angst?


Gjest Gruff22

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 22 år og jeg tror jeg har sosial angst. Problemet mitt kommer i form av panikk i bestemte situasjoner. Jeg oppdaget det for første gang for omlag 18måneder siden på en flyplass mens jeg sto i sikkerhetskøen. Jeg begynte å skjelve, svette, følte at jeg måtte spy og en slags uvirkelihets følelse. Først trodde jeg det var et fysisk problem, men etterhvert begynte jeg å se et mønster i problemet. Det er mange andre situasjoner som gjør at jeg får disse symptomene. F.eks spise ute med venner, ta T-banen eller andre offentlige transportmidler, snakke i forsamlinger osv. Problemet har en stor innvirkning på hverdagen min. Jeg har store begrensninger på hva jeg kan gjøre. Jeg kommer meg aldri ut for å stifte nye bekjentskaper, jeg må time når jeg skal handle for å unngå å måtte stå i køer. Hittil har jeg valgt å ikke gjøre noe med det i d hele tatt å bare godtatt å leve et eremittliv. Men nå har jeg snart tenkt til å begynne å studere igjenn, og det er noe jeg ikke kommer til å klare uten hjelp. Grunnen til at jeg ikke har søkt hjelp tidligere er at jeg ikke tør dra til legen. Jeg skjemmes rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest juleklem

Jeg kjenner meg igjen i mye det du skriver. Det er ikke godt å ha det sånn.

Kanskje du burde vurdere gå til legen din og få en henvisning til psykolog? Kanskje det kan hjelpe deg. Eller så finnes det medisiner mot angst. Men det lønner seg nok å prøve terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til:)

Hei! Jeg sliter også med sosial angst i enkelte situasjoner. Jeg går til psykolog som praktiserer kognitiv terapi. Det kan absolutt annbefales. Ellers så trener jeg en god del. Det har stor betydning for det fysiske velværet. Hvis man er veldig spent i kroppen, så kan det gjøre angsten værre. Ellers annbefaler jeg deg å lese boken "Trang rom og åpne plasser" av Torkil Berge og Arne Repål . Den handler om hvordan man mestrer angst, panikk og fobier.Når det gjelder studier, så vet jeg at UIO har gruppeterapi for personer med sosial prestasjonsangst. Kanskje det kan være noe? Men først og fremst må du nok oppsøke legen. Jeg vil tro at de aller fleste leger er forståelsesfulle, og vil gjør det de kan for å hjelpe deg.

Masse lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...