Gå til innhold

Jobb - og være hjemme med syke barn


Gjest prust

Anbefalte innlegg

I dag er jeg hjemme med syke barn og syk mann og hangler selv. Sendte melding til jobben klokka åtte og sa at jeg ikke kom i dag, men sa at de måtte ringe hvis det var noe.

Og de har ringt ja! Den ene etter den andre, og flere mail, som forsåvidt godt kunne vente til i morgen. Den ene telefonen var viktig, så den var OK - men det blir faktisk en del jobbing på meg likevele i dag.

Hvordan gjør dere andre det når dere er hjemme med syke barn eller har fri innimellom? Er jeg for snill når jeg sier at de kan ringe (når jeg helst vil slippe telefoner?), eller er det naturlig å ha det slik (jeg har en kontorjobb og har kontakt med mange kunder - men det er stort sett mine kollegaer som har ringt meg i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gi tydelig beskjed

Hvis en kollega ringer og sier han er hjemme fordi et av barna må være hjemme fra skolen, men at vi bare må ringe / maile hvis det er noe, så ringer / mailer jeg hvis det er noe, hvis det gjør at vi på jobben får gjort det vi skal, og slipper å vente til han er tilbake.

Hvis han ringer og sier han selv er syk, eller sier han er hjemme med syke barn, og ikke sier noe om at han er tilgjengelig på mail / telefon, så ringer jeg ikke med mindre det er noe ekstremt viktig. Jeg mailer gjerne jobb-mailen uansett, men da forventer jeg jo ikke at han ser det før han er tilbake på jobb. Det er jo greit å få sendt mailene når sakene dukker opp, så får jeg det unna hos meg, selv om jeg ikke får svar umiddelbart.

Jeg synes det kan være greit å kombinere en dag med hjemmekontor og syke barn, hvis det bare er barn som trenger at noen er hjemme, og ikke trenger konstant oppmerksomhet og pleie. Da hoper ikka alt seg opp på jobben. Så avtaler jeg heller med sjefen hvordan jeg skal registrere dagen, som hjemmekontor eller syke barn, alt ettersom.

Så jeg forventer at den som er hjemme virkelig mener det hvis han gir uttrykk for at han kommer til å jobbe litt hjemmefra.

Hvis ikke får han la være å si at det bare er å ringe, evt gi beskjed om at han _ikke_ kommer til å jobbe, hvis det motsatte er vablig / han ofte har en hjemmejobbedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nissekjerringa

Er jeg hjemme med syke barn og tar med meg jobben hjem, ja da har jeg hjemmekontor den dagen, altså skriver jeg vanlig dag, bruker ikke syke-barn dager.

Jeg selv er jo ikke syk, så det går greit for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kollega ringer og sier han er hjemme fordi et av barna må være hjemme fra skolen, men at vi bare må ringe / maile hvis det er noe, så ringer / mailer jeg hvis det er noe, hvis det gjør at vi på jobben får gjort det vi skal, og slipper å vente til han er tilbake.

Hvis han ringer og sier han selv er syk, eller sier han er hjemme med syke barn, og ikke sier noe om at han er tilgjengelig på mail / telefon, så ringer jeg ikke med mindre det er noe ekstremt viktig. Jeg mailer gjerne jobb-mailen uansett, men da forventer jeg jo ikke at han ser det før han er tilbake på jobb. Det er jo greit å få sendt mailene når sakene dukker opp, så får jeg det unna hos meg, selv om jeg ikke får svar umiddelbart.

Jeg synes det kan være greit å kombinere en dag med hjemmekontor og syke barn, hvis det bare er barn som trenger at noen er hjemme, og ikke trenger konstant oppmerksomhet og pleie. Da hoper ikka alt seg opp på jobben. Så avtaler jeg heller med sjefen hvordan jeg skal registrere dagen, som hjemmekontor eller syke barn, alt ettersom.

Så jeg forventer at den som er hjemme virkelig mener det hvis han gir uttrykk for at han kommer til å jobbe litt hjemmefra.

Hvis ikke får han la være å si at det bare er å ringe, evt gi beskjed om at han _ikke_ kommer til å jobbe, hvis det motsatte er vablig / han ofte har en hjemmejobbedag.

Er forsåvidt enig med deg. Jeg vil liksom gjøre alle til lags - men mener egentlig at de få dagene i året jeg er hjemme med syke barn (tror det er 3. eller 4. dagen i 2007) er det greit å slippe å tenke på jobben.

Skal være flinkere neste gang.

Hadde sikkert ikke reagert hvis jeg hadde vært 100% frisk selv i dag - men 2-3 hanglete unger + en hanglete mann + meg selv som hangler, ble litt mye tror jeg - når en kommer oppi viktige diskusjoner med sjefen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg hjemme med syke barn og tar med meg jobben hjem, ja da har jeg hjemmekontor den dagen, altså skriver jeg vanlig dag, bruker ikke syke-barn dager.

Jeg selv er jo ikke syk, så det går greit for meg :)

Ja men, det blir jo ikke full dags jobbing. Har kanskje brukt 2-3 timer på jobb i dag.

Tenkte vel egentlig å sette de timene på avspaseringskontoen, altså at jeg regner dem med, og så setter jeg sykt-barn på denne dagen. Blir jo riktig det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs litt på hvilken type sykdom barnet har - dersom det er oppkast/diaree vil jeg ikke ha telefoner og mail når det står på. Dersom det er feber eller lignende (ikke noe akutt) - så kan jeg gjerne jobbe litt hjemmefra, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den situasjonen sier jeg at de må ringe hvis det er noe viktig, og hvis det kan vente sender de en mail som jeg svarer på når jeg er tilbake. Tar gjerne en titt på mailen i løpet av dagen slik at jeg har en ide om hva som venter. Hvis det blir til at jeg jobber et par-tre timer tar jeg avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg er hjemme med sykt barn er det jo helt OK at de ringer. Dersom jeg er syk er det ofte jeg kan sitte litt på mail. Om det går, så gjør jeg det. Om det ikke går så svarer jeg ikke. Så jeg styrer det egentlig helt selv. Og de jeg jobber med har respekt og ringer ikke i utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet kanskje ikke at du også er småsyk selv? Om de bare vet om barnet som er sykt, og du har sagt de kan ringe, synes jeg ikke det er rart at de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver timer for det du har jobbet hjemme, det bør de forstå greit. Min mann må også gjerne ordne ting hjemmefra dersom han ikke kommer seg på jobb. Han skriver timer på det.

Så kjedelig! Håper dere blir bra snart da, dere drar vel onsdag?? Mulig jeg husker feil..... God bedring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok si tydelig ifra at du ikke kommer til å være så tilgjengelig - da kan du med god samvittighet sile telefonene og vente til det evt. passer deg.

Men jeg vet at det ikke er lett. Man vil jo gjerne gjøre alle til lags ;-)

Jeg prøver å minne meg selv om at det å være hjemme fra jobb med sykt barn ikke er en rettighet _jeg_ har. Det tvert imot barnets rettighet til å ha Mamma/Pappa hos seg når det er sykt. Og det gjør det litt lettere å senke skuldrene og prioritere riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver timer for det du har jobbet hjemme, det bør de forstå greit. Min mann må også gjerne ordne ting hjemmefra dersom han ikke kommer seg på jobb. Han skriver timer på det.

Så kjedelig! Håper dere blir bra snart da, dere drar vel onsdag?? Mulig jeg husker feil..... God bedring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrive timer!?

Man har jo betalt når man er hjemme med sykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver timer for det du har jobbet hjemme, det bør de forstå greit. Min mann må også gjerne ordne ting hjemmefra dersom han ikke kommer seg på jobb. Han skriver timer på det.

Så kjedelig! Håper dere blir bra snart da, dere drar vel onsdag?? Mulig jeg husker feil..... God bedring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi drar ikke før lørdag eller søndag, heldigvis! Skal ha juleselskap med min familie her på fredag :-) Satser på å bli friske til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok si tydelig ifra at du ikke kommer til å være så tilgjengelig - da kan du med god samvittighet sile telefonene og vente til det evt. passer deg.

Men jeg vet at det ikke er lett. Man vil jo gjerne gjøre alle til lags ;-)

Jeg prøver å minne meg selv om at det å være hjemme fra jobb med sykt barn ikke er en rettighet _jeg_ har. Det tvert imot barnets rettighet til å ha Mamma/Pappa hos seg når det er sykt. Og det gjør det litt lettere å senke skuldrene og prioritere riktig.

Har ikke tenkt på det slik....

Sånn skal jeg tenke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg er hjemme med sykt barn, jobber jeg litt. Går gjennom all e-post og svarer på det som bør svares på. Samt rydder litt i innboksen. ;) Sier ifra på kontoret at jeg er tilgjengelig på mail.

Når jeg er syk sjøl sier jeg det, og da jobber jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar ikke før lørdag eller søndag, heldigvis! Skal ha juleselskap med min familie her på fredag :-) Satser på å bli friske til da!

Jeg skal krysse alt jeg har for at dere drar da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har vel betalt også ved egen sykdom?

Det blir vel noe mindre egenmelding dersom man skriver noe av det som timer? Eller tar de tre dager i ett uansett om det er halv dag eller tre dager?? Ikke vet jeg, mulig mannen min tar det ut som avspasering senere.... Kan ikke få spurt han nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...