Gå til innhold

Er ikke "genre" et vanlig ord?

Gjest trodde nå det

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Sjanger" er et nokså vanlig ord, ja.

Genre brukes mindre enn sjanger tror jeg. I alle fall er det sjeldent at jeg hører genre, men sjanger blir ofte bruk.

Synes ikke det er sååå rart at hun ikke har hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genre brukes mindre enn sjanger tror jeg. I alle fall er det sjeldent at jeg hører genre, men sjanger blir ofte bruk.

Du hører ikke forskjell. Genre uttales sjanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Og hvordan hører du forskjell på de to? Om du skriver musikkgenre, så sier du jo musikksjanger. Det er kun skrivemåten som er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genre og sjanger er jo nøyaktig det samme og uttales likt, "sjanger" er bare en fornorskning av stavemåten.

Så hvordan kan du høre forskjell...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genre og sjanger er jo nøyaktig det samme og uttales likt, "sjanger" er bare en fornorskning av stavemåten.

Så hvordan kan du høre forskjell...?

Det uttales ikke _helt_ likt da. Sjaaanr er ikke det samme som sjanger sånn lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales ikke _helt_ likt da. Sjaaanr er ikke det samme som sjanger sånn lydmessig.

Der tror jeg du tar feil - norsk utallelse av genre og sjanger er det samme. Inntil for 10-20 år siden skrev man bare "genre", men uttalen var nok omtrent den samme da som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

''Sjaaanr er ikke det samme som sjanger''

Det har du sikkert rett i, men så er ikke sjaaanr noe ord heller, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg så på et sånn dagen-derpå-Idol-program det året Margaret Berger var med. Idol-deltakerne sitter rundt frokostbordet og leser anmeldelsene fra gårsdagens show i avisen. Hun leser høyt "genre" rett frem på norsk måte...;-) Det virket ikke som om hun ante hva ordet betød.

Om hun hadde hørt om "sjanger", vet jeg ikke, så det kan jo hende at den håpløse uttalen skyldes at hun ikke var vant med den gammeldagse skrivemåten.

Men dersom man _hører_ noen snakke om genre/sjanger, og ikke skjønner hva det er, synes jeg det er litt pussig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trodde nå det

Ja det er et vanlig ord. Men hvor gammel er din vennine? Er man veldig ung, så er det jo ikke alt man har fått med seg ennå :-)

Hun er over 35, men hun leser ikke aviser og ser ikke nyheter.

Så da har hun vel ikke fått det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trodde nå det

Det er kanskje fordi hun ikke følger med i nyheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er over 35, men hun leser ikke aviser og ser ikke nyheter.

Så da har hun vel ikke fått det med seg.

Jeg lærte om begrepet allerede på skolen - husker norsklæreren snakket om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sjaaanr er ikke det samme som sjanger''

Det har du sikkert rett i, men så er ikke sjaaanr noe ord heller, da.

Vel, jeg mente uttale, ikke skrift. Det trodde jeg til og med du forsto :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar feil - norsk utallelse av genre og sjanger er det samme. Inntil for 10-20 år siden skrev man bare "genre", men uttalen var nok omtrent den samme da som nå.

Samma det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...