Gå til innhold

Seksualitet og rus


Gjest Rangel

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 22, jeg har aldri hatt et langvarig kjærlighetsforhold, men jeg har rundt tre år med seksualerfaring. Med sistnevnte menes at jeg har hatt et seksualliv først og fremst i forbindelse med alkohol og sammen med fremmede. Ofte skjer dette i sterk rus, utallige ganger har jeg fått fullstendig blackout, andre ganger er jeg klar og bevisst og i sterk lyst. Jeg er mest sannsynlig i sterk lyst selv om jeg er beruset, men jeg husker det ikke. Jeg var forelsket første gang jeg hadde sex, men ble snudd ryggen til, jeg var 18 år. Det tok litt over ett år før jeg hadde sex igjen, men denne gangen var det med en person jeg hadde mindre sterke følelser for. Etter dette har det gått få måneder eller uker mellom hver gang jeg finner en ny person å ha sex med. Følelsene går alltid først og fremst på det seksuelle; bægjer, lyst og lidenskap. Sjelden eller aldri romantikk. Det synes vanskelig å kombinere vennskap og seksualitet. Jeg har noen seksualpartnere jeg stadig vender tilbake til, og som stadig venner tilbake til meg. Dette føles godt, men når det blir foreslått et mer seriøst forhold får jeg angst og trekker meg unna. Det føles bedre å ha sex med fremmede. Men jeg har ikke sex uten å først ruse meg med alkohol. Jeg legitimerer min livsførsel overfor venner og sier at dette er uproblematisk så fremt kjønnsykdommer og graviditet forhindres. Rent psykologisk lurer jeg på om det i realiteten kanskje vil gi konsekvenser, eller om det vil bli skadelig på sikt, eller om jeg aldri vil komme til å klare å knytte meg til et annet menneske på grunn av lidenskapelige følelser som grunner på vennskap, trygghet og kjærlighet mer enn det rent fysisk seksuelle. Jeg kjenner lyst og tilfredsstillelse i det å ha sex med den utvalgte for kvelden, så lenge jeg har foretatt valget i noenlunde klar tilstand. Jeg er som oftest klar over at det er dette jeg vil i kveld, for så å endelig finne en å bli med. Etterpå drar jeg hjem til meg selv, samme kveld eller neste morgen, og føler meg tilfreds. Etter blackout følger det kanskje angst, men dette går aldri på noe annet enn problemer omkring kjønssykdommer og graviditet. Meg i forhold til samfunnet og normene som er normalt aksepterte er ikke særlig utfordrende når jeg taler til meg selv i sannhet eller med venner, men under press og under spotlight kan det bli verre. Jeg spør ofte hvorfor det generelt er en oppfatning at sex er mer positivt med en fast person enn med mange forskjellige. Hvis man eliminerer det som er "normalt", og hvis man tar bort det som omhandler kjønnssykdommer og graviditet, hva er det da som skal være mindre positivt med å være promiskuøs i forhold til å være monogam? Hvorfor skal sex i forelskelse eller kjærlighet nødvendigvis sees på som mer positivt enn sex uten dette, men heller med fokus på kroppslig nytelse og erotikk? Er det noe galt med meg som ikke har vært i et fast forhold i en alder av 22 selv om tilbud og muligheter har vært mange, har jeg en manglende evne til å binde, som er forårsaket av et eller annet i fortiden? Noe galt med meg som drikker meg full for å ha sex med enten kjente eller ukjente. Noe galt med meg som gjerne ikke gjør annet enn å trekke på skuldrene over å våkne opp på et fremmed sted en morgen uten å huske noenting av samleiet? Noe galt med meg som får blackout så ofte og kraftig i forbindelse med alkohol? Er det en ond sirkel på gang som jeg ikke ser selv? Eller er det heller det at jeg klarer å se forbi samfunnets normer, det mest sosialt aksepterte og det tradisjonelle, og at jeg finner frem til det jeg egentlig vil og har lyst til, og som uten å legge skjul på det praktiserer det gjentakelig? Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Jeg syntes at du svarer på dette selv, jeg.

''Noe galt med meg som gjerne ikke gjør annet enn å trekke på skuldrene over å våkne opp på et fremmed sted en morgen uten å huske noenting av samleiet? Noe galt med meg som får blackout så ofte og kraftig i forbindelse med alkohol? Er det en ond sirkel på gang som jeg ikke ser selv?''

Ja, jeg tror at det er en ond sirkel på gang - du drikker for mye og du gjør ting som du ikke kan huske.

Det er ikke noe galt i seg selv å ha en one-night stand når du er fri og frank, men det kan være lurt å tenke på hvorfor du har dette mønsteret. Og jeg fatter ikke hvorfor du gidder å ha sex som du ikke husker en gang.

Jeg tror at du ble følelsesmessig såret av din første seksuelle erfaring, og at du straffer deg selv om dine tilfeldig sex-partnere med å drive på på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har det på samme måte...

Først må jeg bare få si at det var et veldig bra innlegg. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver og har mange ganger tenkt på å ta opp dette temaet her i forumet, men har bare ikke helt visst hvordan jeg skulle formulere meg.

Jeg tror det hele handler om at vi har problemer med å takle nærhet og følelser, samtidig som vi har behov for anerkjennelse, noe vi får igjennom våre erobringer.

Det er bare du som kan finne ut om dette er galt for deg. Kjenn på hvordan DU har det uavhengig av samfunnets normer omkring dette. Synes DU dette føles helt riktig for deg?

Den falske nærheten og "kjærligheten" vi får igjennom tilfeldig sex, kan lett føre til at en begynner å føle seg tom og avstumpet i følelseslivet i lengden.

Hilsen en som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg spør ofte hvorfor det generelt er en oppfatning at sex er mer positivt med en fast person enn med mange forskjellige. Hvis man eliminerer det som er "normalt", og hvis man tar bort det som omhandler kjønnssykdommer og graviditet, hva er det da som skal være mindre positivt med å være promiskuøs i forhold til å være monogam? Hvorfor skal sex i forelskelse eller kjærlighet nødvendigvis sees på som mer positivt enn sex uten dette, men heller med fokus på kroppslig nytelse og erotikk?''

Tjaa..Det der har i grunnen eg også tenkt på innimellom.

Det har vel endel med både moral & dobbeltmoral å gjøre, mens mange igjen skal "spare" det fineste og mest private de kan gi bort til en de elsker.

Men eg har lurt på åssen de hadde det i steinalderen fks., eg ser for meg ei som står over bålet og skal gjøre opp ild, mens det kommer en "trengd" kar forbi og vipper tilside bastskjørtet og peiser på!

Litt som i dyreriket altså, for innerst inne så er vi nok ganske "dyriske" de fleste av oss, enten vi liker å innrømme det eller ei...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gro Isachsen, Sexolog

Beklager at jeg svarer sent.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot sex for nytelsens skyld alene, men du gir utrykk for at du tar for store sjanser når du har sex.

Det virker som om du først og fremst har et alkoholproblem, men at dette også gir seg utslag på seksuell praksis. At du stadig får blackout når du har sex gjør jo også at nytelsen og tilstedeværelsen blir borte. Du utsetter deg samtidig for risiko for kjønnsykdommer og uønsket graviditet. Det kan derfor virke som om sex for deg har blitt en risikosport med høyt spenningsnivå som en viktig ingrediens og at du føler deg utrygg på å ha sex i edru tilstand.

Jeg har møtt tidligere rusmisbrukere som har samme problemet som deg. De føler seg svært utrygge i seksuelle situasjoner når de er edru. Det blir dermed svært vanskelig å vite hva de skal gjøre og hvordan de skal ha sex når de har kommet over rusmisbruket og skal ha sex i edru tilstand. Denne tryggheten må bygges opp ved en forsitig tilnærming.

Noe av årsaken kan selvsagt også være at du ikke vet hvordan du skal takle nærhet og alle følelsene som da kan settes i gang. Samtidig skriver du at du stadig kommer tilbake til enkelte av dine elskere. Går ut fra at de har kvaliteter som også kunne gitt deg gleder når du ikke er ruset. Kan du ikke prøve å ikke forsvinne morgenen etter, men bli og se hva som skjer? Du behøver jo ikke ta den helt til samleie, men prøv å bli liggende og kjenn på den gode nærheten som forsiktige kjærtegn utløser. Du blir dermed bedre kjent med den forsiktige tenningen, uten at begjæret er der. Det er ganske sikkert bare noen gode opplevelser som skal til, så tør du ha sex uten alkohol også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...