Gå til innhold

Kondolerer


sweetness

Anbefalte innlegg

Har et meeget anstrengt forhold til dette ordet. Hva kan man ellers si til noen når de har mistet en av sine nærmeste? Den engelske "I'm so sorry" høres så mye bedre ut enn "jeg er så lei meg".

Synes kondolere høres så stivt å rart ut.. å det blir ikke bedre på dialekt heller, tvert imot.

Hva sier dere? Finnes det noe alternativ til dette stive, fremmede, anstrengte ordet eller er det bare jeg som synes dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Vi/jeg føler med deg"? "Håper det går bra med deg, vi tenker på deg"? "Det var leit å høre om din far"? "Så trist for deg dette må være"? "Vil du jeg skal komme med middag til dere i morgen"?

Kjenner du ikke personen svært godt, er kondolerer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Jeg misliker ordet "kondolerer", mener det er saa upersonlig aa si saant. Siden jeg vet hva sorg etter tap av et mennekse er, saa bruker jeg heller ord som beskriver at jeg foler med den personen(e) det gjelder. Uansett om jeg kjenner dem eller ikke.

"Kondolerer" skulle vaert kasta ut for lenge siden. Det er upersonlig, kort, og for lettvint aa si, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare "kondolerer" når det er noen jeg ikke kjenner så godt. Er det noen jeg kjenner sier jeg "så leit å høre om din far" eller "vi tenker på dere" eller lignende, det som passer i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kanksje det blir lettere å bruke det om du vet hva det betyr?

Con = med. Dolor = smerte.

"Jeg er med deg i smerten". Etter at jeg tenkte over dette, fikk det tidligere meningsløse ordet mening for meg.

Tyskerne har det fine ordet mitleid (jeg lider med deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det har noe med alder å gjøre? Da jeg var yngre, syns jeg også det var et uvant ord. Men når du har opplevd endel dødsfall i livet, så blir ordet kondolerer endel av det vanlige språkbruk, og høres helt normalt ut.

Det blir som å si det motsatte av gratulerer. Kondolerer, det er noe man sier når noen har mistet noen. Gjerne med tilføyelse av noe mer: "Å, kondolerer, det var leit å høre! Det er vondt å miste sin mor" for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med alder å gjøre? Da jeg var yngre, syns jeg også det var et uvant ord. Men når du har opplevd endel dødsfall i livet, så blir ordet kondolerer endel av det vanlige språkbruk, og høres helt normalt ut.

Det blir som å si det motsatte av gratulerer. Kondolerer, det er noe man sier når noen har mistet noen. Gjerne med tilføyelse av noe mer: "Å, kondolerer, det var leit å høre! Det er vondt å miste sin mor" for eksempel.

Ja, det er sikkert derfor. Jeg er absolutt ikke vant til å bruke det ordet, og det tror jeg ikke mottakeren er heller. Ellers så hadde det ikke vært noe "problem".

Men det er klart, når man vet betydningen av ordet, og vet at det føles godt å motta det, så skal jeg nok bruke det.

Men det føles fortsatt litt påklistra siden mottakeren vet at dette ikke er et ord jeg egentlig har i mitt vokabular. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke dette ordet. Selv om jeg vet betydningen, så er det "tamt" på et vis.

Så jeg snakker heller litt med folk og spør litt hvordan det går osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke dette ordet. Selv om jeg vet betydningen, så er det "tamt" på et vis.

Så jeg snakker heller litt med folk og spør litt hvordan det går osv.

Ja, og en gooood klem. Den kan si mer enn tusen ord,den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest godt vi har slike ord

Har opplevd to ganske dramatiske dødsfall i nærmeste familie, og synes det var fint at folk våget å uttrykke støtte og medfølelse, uansett om det var "så fryktelig trist å høre om samboeren din", eller "kodolerer, jeg hørte at faren din døde i går" eller de bare ga en klem uten å si så mye mer.

Synes ikke "kondolerer"-ordet er kaldt eller lettvint. Jeg synes tvert i mot det er fint at vi også har noen mer formelle ord som kan brukes i slike sammenhenger. Det behøver ikke å være mindre ektefølt av den grunn.

Det som er trist, er alle de som ikke tør å si noe. Så det er en mye viktigere sak å ta tak i, enn å gjøre folk usikre på å bruke de ordene som faktisk finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje det blir lettere å bruke det om du vet hva det betyr?

Con = med. Dolor = smerte.

"Jeg er med deg i smerten". Etter at jeg tenkte over dette, fikk det tidligere meningsløse ordet mening for meg.

Tyskerne har det fine ordet mitleid (jeg lider med deg).

Det har jeg aldri hørt før. Da får jo "kondolerer" en ny og dypere mening!

Ellers er jeg enig i de som skriver her at da jeg var yngre, virket ordet stivere enn når jeg nå har vært med i noen begravelser, og erfart det både som sørgende og som kun "besøkende" i begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg mistet min mann, syntes jeg at "kondolerer" var et enormt kaldt og intetsigende ord. Alt annet føltes bedre. Men som sørgende tar en jo imot alle slags deltagende ord... På meg virket det bare mer personlig når folk klarte å uttrykke seg med andre ord. Spesielt merkelig syntes jeg det var da unge folk brukte "kondolerer"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanksje det blir lettere å bruke det om du vet hva det betyr?

Con = med. Dolor = smerte.

"Jeg er med deg i smerten". Etter at jeg tenkte over dette, fikk det tidligere meningsløse ordet mening for meg.

Tyskerne har det fine ordet mitleid (jeg lider med deg).

Det syntes jeg hørtes både stivt og rart ut. Hadde reagert veldig hvis noen sa det. Da er det bedre å bruke "det var veldig trist å høre at.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd to ganske dramatiske dødsfall i nærmeste familie, og synes det var fint at folk våget å uttrykke støtte og medfølelse, uansett om det var "så fryktelig trist å høre om samboeren din", eller "kodolerer, jeg hørte at faren din døde i går" eller de bare ga en klem uten å si så mye mer.

Synes ikke "kondolerer"-ordet er kaldt eller lettvint. Jeg synes tvert i mot det er fint at vi også har noen mer formelle ord som kan brukes i slike sammenhenger. Det behøver ikke å være mindre ektefølt av den grunn.

Det som er trist, er alle de som ikke tør å si noe. Så det er en mye viktigere sak å ta tak i, enn å gjøre folk usikre på å bruke de ordene som faktisk finnes.

Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet min far den 5. desember og har nå hørt kondolerer i massevis. Jeg har tidligere sagt til andre som har mistet noen alt annet enn kondolerer. Men faktisk så synes jeg ikke at det gjorde så mye jeg. Alle sa kondolerer, og de mente det i beste mening, Ikke stivt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg mistet min far den 5. desember og har nå hørt kondolerer i massevis. Jeg har tidligere sagt til andre som har mistet noen alt annet enn kondolerer. Men faktisk så synes jeg ikke at det gjorde så mye jeg. Alle sa kondolerer, og de mente det i beste mening, Ikke stivt eller noe.

Å miste min far er det verste som noengang har hendt i mitt liv. Da folk kondolerte med bøyd hode, følte jeg en enorm respekt til min avdøde far....

Så kondolerer til deg, nedtelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg hørtes både stivt og rart ut. Hadde reagert veldig hvis noen sa det. Da er det bedre å bruke "det var veldig trist å høre at.."

Ikke alle klarer å si så mange ord etterhverandre, og da er kondolerer et veldig godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår førstefødte døde, fikk vi mange kondolanser. Både det ordet ble brukt, noen sa ingenting og bare klemte oss, andre sa "å så forferdelig"/"så utrolig trist" osv. Alt var akkurat like greit, det spilte ingen rolle hva folk egentlig sa - bare det at de uttrykte sin medfølelse var nok.

Ordet kondolerer vokser vi oss inn i, tror jeg. Jeg bruker det sjelden selv, bare hvis det er "avstandsbekjente" som har mistet noen. Til de nære bruker jeg alltid "Så (forferdelig) leit å høre om xxxx".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...