Gå til innhold

Hvor penger i gave til tenåringsbarn?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Sønnen min ønsker seg ny slalomhjelm til jul.

Den gamle ser for "teit" ut og kameraten får en ny til jul som koster 1500 kroner.

1.500 kroner for en hjelm? Jeg synes det er meningsløst å bruke så mye penger på en hjelm han får brukt i bakken noen få ganger på en vinter, selv om jeg skjønner at det er viktig å ta seg godt ut i den alderen.(14 år) Men huff, dette er penger jeg gjerne skulle ha brukt på noe mer meningsfullt til han, samtidig bør han vel få noe han ønsker seg.

Hva kjøper dere til tenåringsbarna og hva koster presanegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    9

  • Katt-ja

    6

  • Persille1365381127

    5

  • sant å si

    2

I år skal 17- åringen vår få ny mobil. Hun har hatt et hektisk høstsemester i England og oppnådd kjempefine karakterer. Vi synes hun fortjener en fin gave når hun har vært så flink.

Ellers er vi vedlig nøkterne både med henne og junior på 9 år. Maks 600-700 på hver av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe fasit svar på hvor mye penger en bruker på barna i julen. Det er vel heller spørmål om en hvor mye en har råd til, eller hva en ønsker å gi. De større barna trenger ofte ski, hjelmer, briller ol. og dette koster mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godt gjort å klare det

I år skal 17- åringen vår få ny mobil. Hun har hatt et hektisk høstsemester i England og oppnådd kjempefine karakterer. Vi synes hun fortjener en fin gave når hun har vært så flink.

Ellers er vi vedlig nøkterne både med henne og junior på 9 år. Maks 600-700 på hver av dem.

600-700 kr. på hver. Jeg skjønner nesten ikke at det er mulig. Hva ønsker dine barn seg?

Får de alt av ski utstyr ol. utenom julaften?

Får de mange gaver fra besteforeldrene, tanter/onkler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal 17- åringen vår få ny mobil. Hun har hatt et hektisk høstsemester i England og oppnådd kjempefine karakterer. Vi synes hun fortjener en fin gave når hun har vært så flink.

Ellers er vi vedlig nøkterne både med henne og junior på 9 år. Maks 600-700 på hver av dem.

Det du sier der blir ikke riktig.

Min snart 17 åring oppnår nesten bare 6-ere, med noen 5-ere innimellom og hun skal også få ny mobil i år.

Men ikke søren om sønnen min som ikke er like flink skal få noen dårligere gave av den grunn, det var bare dette med hjelmen jeg synes var litt håpløst.

Men når jeg tenker meg om så tror jeg jammen han skal få den hjelmen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir nok litt store gaver,- alt etter som hva de "trenger" for øyeblikket. I år får de for ca. 3000...

Men, du: En hjelm er vel det mest meningsfylte du kan gi ham?? Skjønner at han allerede har,- men hvis den du gir ham får ham til å bruke hjelm mot å droppe det ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gubben har en gutt på 16. Han får langrennsutstyr + skinnlommebok og kinobillett fra søstra.

Han hadde ingen ønsker, og så påstår han at han ville vært med oss ut da vi går ut noen ganger. Uansett så er han ferdigvokst nå, så dermed har han sikkert dette i mange år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir nok litt store gaver,- alt etter som hva de "trenger" for øyeblikket. I år får de for ca. 3000...

Men, du: En hjelm er vel det mest meningsfylte du kan gi ham?? Skjønner at han allerede har,- men hvis den du gir ham får ham til å bruke hjelm mot å droppe det ellers...

Ja, jeg har ikke tenkt at han skal droppe hjelm, men du sier noe der. Jeg kan jo ikke følge med på hva han gjør i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre pleier å få én stor gave fra oss, ikke flere småting. Det blir pakker nok allikevel, fordi de har en del tanter og onkler.

Prismessig ligger det ofte omtrent som den hjelmen, en drøy tusenlapp.

Jeg synes prisklassen er viktigere enn hva slags ting det er (så lenge det ikke er noe tull). En helt enkel hjelm koster flesk den også.

Datteren min får forøvrig også ny mobil, den gamle har nådd stadiet da den lades ut lynfort. Men den er ikke i noen ekstrem prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ikke tenkt at han skal droppe hjelm, men du sier noe der. Jeg kan jo ikke følge med på hva han gjør i bakken.

Nei,- faren er stor for at normale tenåringer legger vekk lue/hjelm/skjerf etc. etc. i det de runder gatehjørnet... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,- faren er stor for at normale tenåringer legger vekk lue/hjelm/skjerf etc. etc. i det de runder gatehjørnet... ;-)

Nå ringte han meg netopp og lurte på hvordan det ble med den hjelmen;o)

Dette betyr tydeligvis mye for han og etter innlegget ditt, avtalte vi nå nettopp at vi skal på handletur i dag å kjøpe hjelm;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringte han meg netopp og lurte på hvordan det ble med den hjelmen;o)

Dette betyr tydeligvis mye for han og etter innlegget ditt, avtalte vi nå nettopp at vi skal på handletur i dag å kjøpe hjelm;o)

Lykke til med kul hjelm og fornøyd sønn :-)

Kanskje du kan bytte den gamle hjelmen på en sånn bytte-sportsutstyrs-dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en av mine kommer og ønsker seg mopedhjelm / slalomhjelm / ridehjelm / sykkelhjelm så er sjansen stooor for at akkurat det ville ligget under juletreet ja! :o) Vi har bare ett hode vet du, så det gjelder å ta vare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

600-700 kr. på hver. Jeg skjønner nesten ikke at det er mulig. Hva ønsker dine barn seg?

Får de alt av ski utstyr ol. utenom julaften?

Får de mange gaver fra besteforeldrene, tanter/onkler osv.

Det kan vel være at enkelte av oss ikke har råd til gaver i øvre prisklasse, uansett hva ungene måtte ha lyst på/trenge/ønske?

Her i huset får hvert barn bursdags- og julegave for totalt 1500 kr. Hvilket betyr at hvis julegaven koster f.eks 700, blir bursdagsgaven på 800.

Det betyr selvsagt også at hvis de "må" få dyrere julegave, blir bursdagsgaven tilsvarende billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alteropptatt

Når barna mine ønsker seg noe så som er dyrt så ber jeg dem tenke over det lengre. Når jeg har hørt ønsket noen ganger så forstår jeg at de virkelig ønsker seg det. I år får guttene sammen x-box og spill, og endel andre ting. Vi ligger høyere i år enn til vanlig, da ligger vi rett rundt to tusen kr til hver.

For anledningen anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tante til en gutt på 16. Han tok mopedlappen i år, og kjøpte seg moped for konfirmasjonspengene. Til bursdagen ønsket han seg en dyyyr hjelm. Mora hadde sett for seg hjelmer til ca 500,- - men guttungen hadde såååå lyst på en tøff en m/øyne på etc. Han fikk den hjelmen, og "tilbudsprisen" var 2000!

Jaja, da _bruker'n_ i hvertfall hjelmen, sa mora...om enn litt oppgitt over prisen på herligheta. (de bor på bygda, og det er slett ikke alle som bruker hjelm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være at enkelte av oss ikke har råd til gaver i øvre prisklasse, uansett hva ungene måtte ha lyst på/trenge/ønske?

Her i huset får hvert barn bursdags- og julegave for totalt 1500 kr. Hvilket betyr at hvis julegaven koster f.eks 700, blir bursdagsgaven på 800.

Det betyr selvsagt også at hvis de "må" få dyrere julegave, blir bursdagsgaven tilsvarende billigere.

Jeg synes ikke det bare er snakk om hva man har råd til heller. Jeg synes at barna skal lære seg at ting koster penger og at de skal tenke nøye gjennom hva som som er verdt å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600-700 kr. på hver. Jeg skjønner nesten ikke at det er mulig. Hva ønsker dine barn seg?

Får de alt av ski utstyr ol. utenom julaften?

Får de mange gaver fra besteforeldrene, tanter/onkler osv.

Hva er problemet med dét? Hva slags nivå er det egentlig forventet at julegaver skal ligge på? Jeg kan vel telle på en hånd de gangene jeg har fått julegave fra foreldrene mine for mer enn det. Kanskje det er jeg som har lave ambisjoner, for jeg har likevel alltid fått ting jeg har ønsket meg og blitt veldig glad for! Det blir faktisk j*vlig mye penger som går når en familie på 6 skal ha julegaver, god julemat (nei, ikke "fin" - "god"!) osv.

Er det rart jeg har meldt meg ut av hele julemaset... Heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig nyttig gave, som det blir påpekt her.. En kul hjelm blir motiverende for å bruke hjelm, og det er en veldig bra ting!

Hvis du har råd, så go for it :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg ser at du har bestemt deg for å kjøpe hjelm, og det holder jeg med deg i. Jeg synes hjelmer til 1500 kroner er noe tull, jeg også, men jeg synes det poenget med at det antagelig fører til at han bruker hjelmen absolutt veier opp for prisen!

Våre barn er små ennå, og vi gir gaver til rundt 1000-lappen. Men etter en jul hvor det ene barnet ikke fikk noe av de viktigste ønskene oppfylt, så har jeg begynt å passe på at i alle fall en av de STORE ønskene skal innfris. Det ble en litt trist julaften for barnet det året, rett og slett (sant å si var det nok verre for meg enn for barnet, men...h*n var tapper og spilte glad-skuespill så det var helt vondt å se...)

Og gjett hvem som var ute tidlig om morgenen og kjøpte ekstra-gaver til alle sammen. Jaaaa, så upedagogisk at....

Men moralen for vår del var heller færre gaver med ting de virkelig ønsker seg, om hele slekta så må spleise, enn mange smågaver som bare blir liggende i en skuff likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...