Gå til innhold

Julegavehelvete!


Nellie

Anbefalte innlegg

I dag ble jeg så godt som ferdig med julegavehandelen, men for et styr det er!!!

Går man på et senter og handler så skal man kanskje til en bestemt hylle, men akkurat foran den hyllen treffer selvsagt gamle tante olga omsider igjen en glemt tanteunge, og der skal de stå å kjatte og lene seg mot hyllen, mens andre strener seg frem og gjerne vil se på innholdet i hyllen...

Så er det dette meg oppfinnsomhet da - jeg har vridd og vrengt på hodet mitt, for hva kan man egentlig kjøpe til folk i dag? Alle har alt, og det hele toppet seg da min mor ringte og lurte på hva hun kunne ønske seg til jul, for niesen spurte........

Så nå sitter jeg her da, og har brukt sikkert 3000 kroner mer enn jeg hadde tenkt å bruke, fordi ingen ønsker seg noe, og jeg ikke kan fordra å kjøpe dilleting som ikke blir brukt, og ergo har kjøpt dyrere ting som jeg vet at de blir jaffal antydningsvis glade for..

Jeg bruker ikke være noen gledesdreper i jula, men vi er blitt sykt bortskjemte (mange av oss, vet at det også er mange som sliter økonomisk) og klarer nesten ikke å finne på noe å ønske oss lenger.

Sjefen min ber meg finne på noe til fruen hans, han er helt blank, og fruen hans ber meg hjelpe å finne noe til han, for ingen trenger noe.. men blir vi enige om å la være å kjøpe det vi ikke trenger, så er jo det litt kjipt på julaften også da...

Nåja, bare et hjertesukk - fra en som ikke har bakt ei eneste småkake, og ikke har vaska gølvet, og ikke pynta tre. Men derimot bærer jeg ved, for i granskauen å kaldt det er i sør!

God jul! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er så trist å lese slike innlegg, jeg, for tenk om du er en av de som kjøper gave til meg - og misliker det så sterkt?

Å kjøpe julegaver er noe av det triveligste jeg gjør. Tenker på det lenge, og skriver lister. Prøver å være obs gjennom året og høre hva folk sier, prøver å huske om de sier at de ønsker seg noe. Og har de ingen konkrete ønsker som ligger innenfor den økonomiske rammen jeg opererer med, så kjøper jeg noe spiselig/drikkanes.

Det å gi bort noe er ikke bare en utveksling av ting, men også et uttrykk for at man setter pris på andre mennesker. Jeg synes det er leit når julegaver blir et pes og strev og helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg synes det er så trist å lese slike innlegg, jeg, for tenk om du er en av de som kjøper gave til meg - og misliker det så sterkt?

Å kjøpe julegaver er noe av det triveligste jeg gjør. Tenker på det lenge, og skriver lister. Prøver å være obs gjennom året og høre hva folk sier, prøver å huske om de sier at de ønsker seg noe. Og har de ingen konkrete ønsker som ligger innenfor den økonomiske rammen jeg opererer med, så kjøper jeg noe spiselig/drikkanes.

Det å gi bort noe er ikke bare en utveksling av ting, men også et uttrykk for at man setter pris på andre mennesker. Jeg synes det er leit når julegaver blir et pes og strev og helvete.

Sånn føler jeg også det. Jeg gruer meg kanskje litt før jeg er kommet i gang, men så blir handelen bare kos :o) Jeg prøver også å få med meg hva folk ønsker/trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg synes det er så trist å lese slike innlegg, jeg, for tenk om du er en av de som kjøper gave til meg - og misliker det så sterkt?

Å kjøpe julegaver er noe av det triveligste jeg gjør. Tenker på det lenge, og skriver lister. Prøver å være obs gjennom året og høre hva folk sier, prøver å huske om de sier at de ønsker seg noe. Og har de ingen konkrete ønsker som ligger innenfor den økonomiske rammen jeg opererer med, så kjøper jeg noe spiselig/drikkanes.

Det å gi bort noe er ikke bare en utveksling av ting, men også et uttrykk for at man setter pris på andre mennesker. Jeg synes det er leit når julegaver blir et pes og strev og helvete.

Den dagen julegaver blir et "helvete" for meg, da avslutter jeg hele julen...!

Helt enig med deg, mom33, jeg kjøper også julegaver for å spre omtanke og glede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg kjenner ei som har det som deg. Hun gruer seg like mye til julestyret hvert år. Hun har ikke så mye å gå på og er alene om alt. Jeg ønsker for deg og henne at dere skal finne roen slik at dere kan kose dere med juleforberedelsene og jula :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg ikke lenger har unger i huset, har jeg minimert jula, og det med god samvittighet.

De som skal ha gaver er: 1: barna, - 2: kun én venn (til familien, oftest en felles ting), - 3: til et gammelt ektepar - og 4: til et familiemedlem. Har ikke kjæreste nå, og dermed ikke kjærestens-barn, og har sluttet å gi til venninner... og foreldre er døde.

Det er et anstrøk av miljøtenking nå, og dermed synes jeg det er best å ikke gi gaver til folk jeg bryr meg om, selv om jeg kommer over noe i en butikk som hadde passet sååå godt. Det blir jo bare kjøpepress hvis jeg gir, og de ikke hadde tenkt å gi.

Det er utrolig lite - fire gaver! Dvs. gaver til fire personer, det blir mer enn fire gaver for barna får mer enn en. Men likevel - enkelt!

Før 'måtte' jeg gi masse gaver på vegne av barna - til folk jeg egneltig ikke kjente osv. Det var et pes, da. Nå er det enkelt og bra. Selv om jeg - selv jeg, liksom(!!!) får lyst å kjøpe noe når jeg ser at det ville passe såå godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så trist å lese slike innlegg, jeg, for tenk om du er en av de som kjøper gave til meg - og misliker det så sterkt?

Å kjøpe julegaver er noe av det triveligste jeg gjør. Tenker på det lenge, og skriver lister. Prøver å være obs gjennom året og høre hva folk sier, prøver å huske om de sier at de ønsker seg noe. Og har de ingen konkrete ønsker som ligger innenfor den økonomiske rammen jeg opererer med, så kjøper jeg noe spiselig/drikkanes.

Det å gi bort noe er ikke bare en utveksling av ting, men også et uttrykk for at man setter pris på andre mennesker. Jeg synes det er leit når julegaver blir et pes og strev og helvete.

Du trenger ikke bli trist på mine vegne, jeg synes bare at etterhvert så har vi blitt så materalistiske og bortskjemte at mye av julegleden blir borte i kjøpepresset. I tillegg til at vi også etterhvert har fått såpass mye bedre råd, og dermed er langt vanskeligere og glede.

Men vi hygger oss i jula, og det aller beste med den, er å ha fri, og tid til å bare nyte å være sammen, spesielt med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at alle har så høye forventninger til gavene. Jeg får ikke så mange gaver, bare fra min mor, min mann og mine barn. (fikk utrolig mange før vi fikk barn selv..) Nå syns jeg det hadde vært kjemåekoselig å fått feks en liten pakke med feks servietter og lys el. Jeg syns det er selve pakken som er koselig, ikke innholdet.

Ellers syns jeg det er koselig å kjøpe gaver, men kjøper ofte mange av samme sort;o) Til tanteunger ligger gavene mellom 150 - 200 kroner.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at alle har så høye forventninger til gavene. Jeg får ikke så mange gaver, bare fra min mor, min mann og mine barn. (fikk utrolig mange før vi fikk barn selv..) Nå syns jeg det hadde vært kjemåekoselig å fått feks en liten pakke med feks servietter og lys el. Jeg syns det er selve pakken som er koselig, ikke innholdet.

Ellers syns jeg det er koselig å kjøpe gaver, men kjøper ofte mange av samme sort;o) Til tanteunger ligger gavene mellom 150 - 200 kroner.

God jul!

''det hadde vært kjemåekoselig å fått feks en liten pakke med feks servietter og lys el.''

Det høres veldig koselig ut. Jeg skulle gjerne gitt deg akkurat det. (Men jeg aner jo ikke hvor/hvem osv.) God jul iallfall -- se der kom jeg visst i julestemning jeg.. bittelitt iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det hadde vært kjemåekoselig å fått feks en liten pakke med feks servietter og lys el.''

Det høres veldig koselig ut. Jeg skulle gjerne gitt deg akkurat det. (Men jeg aner jo ikke hvor/hvem osv.) God jul iallfall -- se der kom jeg visst i julestemning jeg.. bittelitt iallfall :)

Så bra og tusen takk for gaven;o) Det er tanken som teller vet du. Goooo juuuuuuuul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bli trist på mine vegne, jeg synes bare at etterhvert så har vi blitt så materalistiske og bortskjemte at mye av julegleden blir borte i kjøpepresset. I tillegg til at vi også etterhvert har fått såpass mye bedre råd, og dermed er langt vanskeligere og glede.

Men vi hygger oss i jula, og det aller beste med den, er å ha fri, og tid til å bare nyte å være sammen, spesielt med unger.

'' jeg synes bare at etterhvert så har vi blitt så materalistiske og bortskjemte at mye av julegleden blir borte i kjøpepresset.''

Jeg opplever ikke noe kjøpepress, og jeg opplever heller ikke at vi, våre barn eller våre venner har blitt bortskjemte. Det er nok kanskje der forskjellen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen julegaver blir et "helvete" for meg, da avslutter jeg hele julen...!

Helt enig med deg, mom33, jeg kjøper også julegaver for å spre omtanke og glede ;)

Så hyggelig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn føler jeg også det. Jeg gruer meg kanskje litt før jeg er kommet i gang, men så blir handelen bare kos :o) Jeg prøver også å få med meg hva folk ønsker/trenger.

Godt at vi er flere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...