Gå til innhold

piller mot mens mm.

Anbefalte innlegg

Gjest badeanda

Hei!

Da vi skulle til syden for noen år siden var jeg hos legen og fikk foreskrevet noen tabletter som jeg kunne ta for å utsette mensen noe. Jeg husker ikke hva de het og heller ikke om jeg skulle ta dem en stund før forventet mens eller hvordan det var. Nå skal vi sydover igjen og jeg har da desverre forventet menstruasjon. Den er regelmessig. Den uka vi er i syden vil jeg gjerne slippe å ha mensen. Det er så dumt når man skal bade mye og i det hele tatt har lite klær på. Kan man bli gravid mens man tar disse pillene? Jeg lurer også på om det er noen fare forbundet med disse tablettene hvis en eventuell graviditet skulle oppstå mens jeg tar dem. Vi vil nemlig gjerne ha en baby til snart. Håper du kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29441-piller-mot-mens-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Man bruker et middel som inneholder et stoff som virker på samme måten som kjønnshormonet progesteron. Et vanlig brukt preparat er Primolut. Det tas fra tre dager før ventet menstruasjon og ny menstruasjon kommer 2-3 dager etter siste tablett. Man bør ikke bruke det lenger enn 10-14 dager.

Medikamentet skal ikke brukes under svangerskap og man bør ikke bli gravid mens man bruker det. Derfor kan også p-piller være et alternativ til menstruasjonsforskyvning. Måten p-piller skal brukes for å forskyve menstruasjon varierer litt fra merke til merke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29441-piller-mot-mens-mm/#findComment-118026
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...