Gjest vesla Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Hei ! Vi hører om at det systoliske trykk stiger lett ved nervøsitet osv. Men hvor mye kan et diastolisk trykk stige ved nervøsitet ? Jeg har hørt at noen får høye stigninger diastol. men det systoliske holder seg normalt i nervøse situasjoner og omvendt. Hos andre stiger både systol. og diastol.trykk Er det arv o.l som gjør dette ? hjertefunksjon ? Hilsen "bare nyskjerrig" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29448-undertrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Vanligvis stiger både det systoliske (overtrykket - trykket når hjertet trekker seg sammen) og det diastoliske (undertrykket - trykket når hjertet slapper av) blodtrykket ved anspenthet og nervøsitet. Det er store forskjeller. Noen får nesten ingen blodtrykkspåvirkning, andre kan få svært store utslag. Jeg vet dessverre ikke noe mer om årsakene til disse forskjellene. Jeg vet heller ikke noen grense, men jeg har sett diastoliske trykk på 120 som har normalisert seg når pasienten fikk slappe av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29448-undertrykk/#findComment-118055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vesla Skrevet 12. juni 2001 Del Skrevet 12. juni 2001 Vanligvis stiger både det systoliske (overtrykket - trykket når hjertet trekker seg sammen) og det diastoliske (undertrykket - trykket når hjertet slapper av) blodtrykket ved anspenthet og nervøsitet. Det er store forskjeller. Noen får nesten ingen blodtrykkspåvirkning, andre kan få svært store utslag. Jeg vet dessverre ikke noe mer om årsakene til disse forskjellene. Jeg vet heller ikke noen grense, men jeg har sett diastoliske trykk på 120 som har normalisert seg når pasienten fikk slappe av. Hei igjen og tusen takk for svar. Hovedgrunnen for spørsmålene mine (jeg fikk det travelt igår) var at min venninne på 30 år fikk målt BT. hos en (stresset) helsesøster på jobben hennes. BT. ble målt til 130/110. Er ikke den differansen melleom syst. og diast. tett på hverandre, kan det være en feilmåling ? Hun ble svært bekymret. Jeg må legge til at hun slappet ikke av før målingen, så helsesøsteren gikk rett på sak. Venninnen min gikk til legen og hadde normalt BT. Men denne første målingen har gitt henne stor angst. Noen teori ? Hilsen (den omsorgsfulle) venninen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29448-undertrykk/#findComment-118196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 12. juni 2001 Del Skrevet 12. juni 2001 Hei igjen og tusen takk for svar. Hovedgrunnen for spørsmålene mine (jeg fikk det travelt igår) var at min venninne på 30 år fikk målt BT. hos en (stresset) helsesøster på jobben hennes. BT. ble målt til 130/110. Er ikke den differansen melleom syst. og diast. tett på hverandre, kan det være en feilmåling ? Hun ble svært bekymret. Jeg må legge til at hun slappet ikke av før målingen, så helsesøsteren gikk rett på sak. Venninnen min gikk til legen og hadde normalt BT. Men denne første målingen har gitt henne stor angst. Noen teori ? Hilsen (den omsorgsfulle) venninen Feilmåling er absolutt en mulighet. Målingen er avhengig av at man hører hva blodtrykksapparatet viser når pulslydene slutter - det er altså en subjektiv verdi som kan variere med hvor trenet og konsentrert undersøkeren er. Stress i situasjonen er også en mulighet selv om det systoliske trykket var helt normalt. Når blodtrykket var normalt hos legen etterpå, ville jeg ikke tillegge denne målingen hos helsesøster noen som helst vekt. Jeg håper venninnen din greier å slappe av, det du beskriver her gir ingen grunn til engstelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29448-undertrykk/#findComment-118391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.