Gå til innhold

Vanskelig svigermor


Gjest sliten og irritert

Anbefalte innlegg

Gjest sliten og irritert

Jeg har en svigermor som er svært nervøs av seg. Hun har nok angst etter som jeg kan tro etter å ha lest div. om dette. Hun har problemer med å dra for å handle,(svetter og skjelver) (kjører ikke bil) og generelt for fremmede mennesker. Dette begynner å bli et problem da vi bl.a. må handle for henne så hun slipper å treffe andre. Det er det ene. Det andre er at hun hele tiden snakker sykdom. INGEN har det så ille som henne og hun klandrer barn og svigerbarn for ikke å besøke henne nok. Selv må hun bes for å komme. Treffer derfor sjelden barnebarna sine selv om de bor nærme. Alt er et ork og vi gidder derfor ikke spørre henne om å være barnepike. Hun er slett ikke så syk som hun skal ha det til. Hun har mange rundt seg men hun snakker stygt om de fleste så derfor skyver hun oss fra seg. De fleste utenom den nermeste familien tror at hun er en "engel" som ikke gjør en flue fortred og er forsiktig og rolig av seg. Mot familien er hun annerledes. Ikke noe er bra nok og hun gjør utrolig forskjell på barna sine. (de er voksne og har familier). Snakker dritt om dem mens de er der. Vi (barn/svigerbarn) har snakket mye oss imellom om dette og er enig i at hun trenger hjelp, men hvordan skal vi gjøre det? Hun må absolutt ha profesjonell hjelp men siden hun ikke innser problemet selv og blir hysterisk (!) når vi prøver å ta en alvorsprat med henne vet vi ikke hvordan vi skal gå frem.Dette ble bare et lite innblikk, men jeg håper inderlig du kan hjelpe oss. Hvem kan vi snakke med og hvor kan hun få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Den profesjonelle hjelpen starter hos allmennlegen og kan fortsette med en henvisning til en psykiatrisk poliklinikk - dersom hun vil. Hvilket jeg ikke tror.

2. Da gjenstår det tøffeste. Kombinasjonen av å forklare henne i tydelig tekst hvorfor hun er en plage å være sammen med, hvorfor hun ser lite til familien, hva hun må endre og til sist må dere følge opp dette med konsekvent adferd.

Det vil f.eks. si at dere må si til henne: "Om du ikke øyeblikkelig slutter å syte og snakke om sykdom, dra vi hjem". Dette må følges opp med konsekvent handling. På den måten kan en oppnå langt mer enn ved en profesjonell behandling. Men det er tøffere for dere.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...