Gjest Lei meg Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Føler at jeg selv har et stort problem. Har hatt smerter i ryggen, knær og brystet i over 2 år. Har vevstypen HLA-b27 (vet at det alene ikke kan bevise noe). En annen ting som også er litt pussig er at morkaken min var full av forkalkninger enda jeg ikke tok EN røyk under hele graviditeten. Jeg er 100% sikker på at jeg har bek. men hvordan overbevise legen. Tok røngten for 7 mnd. siden som ikke viste noe forkalkninger på ryggen... Er det ingen annen mulighet, f.eks hos en revmatolog, kan man ikke få en diagnose? Grunnen til at dette er viktig for meg nå er at jeg har en jobb som jeg sitter mye forann data og jeg har ikke lyst til dette mer pga stivhet og kromhet i ryggen (senere) Så da kunne jeg tenkt meg å få utdannet meg i et yrke som ikke er så stillesittende, men vi har ikke råd til at jeg skal gå på skole. Men hvis jeg hadde fått en diagnose så kunne jeg vel ha fått noe form for støtte. Jeg har nemlig ikke lyst til å vente 8-10 år før jeg får dianosen (har hørt om flere eks. på dette) Kan du gi meg noen råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29453-becktrew/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Den sykdommen gamle Bechterew beskrev, kalte han ankyloserende spondylitt. Det betyr ryggbetennelse som tilstivner med dannelse av benvev mellom ryggvirvlene. Denne sykdommen er det nesten bare menn som får, i alle fall 9 av 10 pasienter er menn. Det er typisk at pasientene har gått med stivhet og smerter i 5-10 år før røntgenforandringene og den sikre diagnosen kommer. Jeg ser ofte et sykdomsbilde hos kvinner som er nokså likt det Bechterewmenn har før de får røntgenforandringer, og jeg har lurt på om kjønnsforskjellen i denne sykdommen ligger nettopp i dette om det utvikler seg bennydannelser. For kvinnene er dette en fordel fordi de stivner ikke slik til og får ikke samme alvorlige bivirknigner fra lunge og hjerte som mennene kan få. Men det er en ulempe ved at man ikke faller innenfor etablerte diagnosekriterier og får de samme retter til gratis behandling m.m. som de med sikker diagnose og røntgenforandringer. Nå tenger du ikke en sikker diagnose for å få omskolering. En god sykdomsbeskrivelse med funksjonsbeskrivelse som viser at du av helsemessige grunner ikke kan fortsette i arbeidet ditt kan være nok. Dette kan du diskutere nærmere med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29453-becktrew/#findComment-118072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.