Gå til innhold

Hvordan koke gløgg?


Gjest pærebrus875

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875

Lager ny tråd jeg siden det er et nytt tema..

Vet jo om dette med å ikke koke i gryter man har kokt vann osv, http://www.dinside.no/php/art.php?id=350601 DinSide - Giftig gløgg.

Har da ferdig gløggblanding, som skal varmes, krydres og garantert blandes ut med sprit. Så da må jo ikke blandingen /koke/ pga spriten, men den må /varmes/. Kan jeg ha den i vannbad så er jeg garantert å ikke bli syk?

At jeg koker opp vann i ei gryte, skrur ned varme til middels og lar det kjølne ned littegrann, for å så sette et kar oppi med gløggen i? Da blir det jo varmet opp, og vil kanskje trekke til seg lite mye smak fra ekstra krydder likevel? Eller må den over kokepunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bruker bare en vanlig kjele (ikke av kobber) som du også bruker til f.eks. middag og varmer gløggen direkte i den. Den skal ikke koke, men varmes til det ryker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Du bruker bare en vanlig kjele (ikke av kobber) som du også bruker til f.eks. middag og varmer gløggen direkte i den. Den skal ikke koke, men varmes til det ryker godt.

Men det står jo på linken jeg skrev i første post at det ofte legger seg kobber på innsiden av kjeler man koker vann i, og jeg koker ofte pasta (som da er i vann), og sauser/gryter hvor det skal tilsettes vann (vet ikke om "teller" som vannkoking).

Og aner heller ikke om en av de 3 kjelene min samboer har er KUN brukt til mat, og ikke ren vannkoking. Og han, som menn flest ;-), har garantert ikke peiling på hvilken som er brukt til hva, kjøkkenet har jeg tatt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står jo på linken jeg skrev i første post at det ofte legger seg kobber på innsiden av kjeler man koker vann i, og jeg koker ofte pasta (som da er i vann), og sauser/gryter hvor det skal tilsettes vann (vet ikke om "teller" som vannkoking).

Og aner heller ikke om en av de 3 kjelene min samboer har er KUN brukt til mat, og ikke ren vannkoking. Og han, som menn flest ;-), har garantert ikke peiling på hvilken som er brukt til hva, kjøkkenet har jeg tatt over.

Hvis du har kokt pasta og sauser f.eks. i kjelen så går det nok bra. Jeg har bruk kjeler det har vært kokt poteter, grønnsaker og sauser i til gløgg og har aldri hatt problemer med forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Hvis du har kokt pasta og sauser f.eks. i kjelen så går det nok bra. Jeg har bruk kjeler det har vært kokt poteter, grønnsaker og sauser i til gløgg og har aldri hatt problemer med forgiftning.

Syntes bare det hørtes så "dramatisk" ut, men så er jo kanskje dinside en dårlig kilde til "saklig" info da, synes det står mye rart der. Men er første gang jeg lager gløgg selv og jeg vil ikke spy den ut igjen :o).

Så da bruker jeg bare standard-kjelen, den minste vi har, og har den på middels varme. I verste er det jeg lager i morgen bare til i morgen kveld/ettermiddag, går det galt så vet jeg ihvertfall hvorfor. Så slipper jeg å spy på nyttårsfesten jeg også vil ha med gløggdrikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du vasker jo pastakjelene, ikke sant? Det som står der er ment på kjeler som brukes regelmessig til vannkoking og ikke rengjøres regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pærebrus875

men du vasker jo pastakjelene, ikke sant? Det som står der er ment på kjeler som brukes regelmessig til vannkoking og ikke rengjøres regelmessig.

Ah, måtte jo være noe som ble utelatt. Dinside er grei for kort info, men utdypende artikler har jeg sluttet å lese der.

Jeg koker ofte sauser og gryter, og da blir det jo et helvetes søl i gryta, eller som potetmos idag, så da må de skrubbes og vaskes godt. Så da er det nok ingen fare for meg :).

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står jo på linken jeg skrev i første post at det ofte legger seg kobber på innsiden av kjeler man koker vann i, og jeg koker ofte pasta (som da er i vann), og sauser/gryter hvor det skal tilsettes vann (vet ikke om "teller" som vannkoking).

Og aner heller ikke om en av de 3 kjelene min samboer har er KUN brukt til mat, og ikke ren vannkoking. Og han, som menn flest ;-), har garantert ikke peiling på hvilken som er brukt til hva, kjøkkenet har jeg tatt over.

Det var bare om kjelene kun ble brukt til vann det var et problem, ikke om de av og til ble brukt til vann. Ellers kan du følge trikset om å koke eddikvann først, så får du vekk kobberet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...