Gå til innhold

Når medisinen gjør deg usikker på hvem du er


Gjest Torres2

Anbefalte innlegg

Det er så merkerlig at en medisin kan fungere slik på meg.At den går endrer hvordan jeg er.Feks at jeg ikke tar meg nær av ting som gikk veldig inn på meg før.Trodde alltid at jeg var grinete og negativ.Men nå ser det ut til at jeg er iferd med å bli en annen person.Og at det er en medisin som gjør meg til et bedre menneske er skitskummelt.

Jeg har alltid sett på det slik at jeg har endel karaktersvakhetheter som jeg må kjempe med.

Hvis en "kjemisk ubalanke gjorde meg til et dårligere menneske hvor mye kontroll har vi egentlig over de valgene vi tar?

Det skremmer vettet av meg at medisinen funker slik.Jeg tror jeg har slitt og vært deprimert i større eller mindre grad i sikkert 10 år egentlig. Jeg er virkelig glad at medisin synes å hjelp meg etter mye frustrasjon over å ha prøvd mange forskjellige som ikke har virket på meg i det hele tatt. Eller bare gjort meg verre.

Merker at jeg sliter med en slags identitetskrise nå iforhold til at jeg lurer på om medisinen forandrer hvem jeg er. Og hvis medisinen gjør meg til en annen person hvem er jeg da?

Som sagt har jeg vært deprimert og slitt med psyken i ti år og det har blitt enddel av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er ikke en sjelden opplevelse hos de som har vært vedvarende syk i lang tid.

En annen måte å se det på er dette:

Sykdommen gjorde deg til "et annet menneske". Medisinen har bragt deg tilbake til den du var før du ble syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trodde alltid at jeg var grinete og negativ.Men nå ser det ut til at jeg er iferd med å bli en annen person.Og at det er en medisin som gjør meg til et bedre menneske er skitskummelt.''

Hva om det er omvendt? Depresjonen har gjort deg til et "dårligere" menneske enn det du egentlig er? Og medisinen får deg tilbake til den du er? Det er ikke rart om du blir grinete og negativ hvis du har vært deprimert i ti år uten å finne noe som hjelper. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Dette er ikke en sjelden opplevelse hos de som har vært vedvarende syk i lang tid.

En annen måte å se det på er dette:

Sykdommen gjorde deg til "et annet menneske". Medisinen har bragt deg tilbake til den du var før du ble syk.

Det var fint sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...