Gå til innhold

Legesekretær står i veien for kontakt med lege


Gjest oppgitt og fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt og fortvilet

Ringte legen fordi jeg har vært syk i lang tid. Møtte på en sektretær som ville leke lege og begynte å legge ut om hva slags sykdom jeg har. Jeg sa jeg ville prate med legen, men dama sa at hun skulle be han ringe om han hadde noe å "legge til".

Vært syk og avkreftet i lengre tid og i det siste har jeg begynt å skalle av på hender og føtter. Min mor mente jeg kunne ha skarlagensfeber, altså noe annet enn det sekretæren påstod jeg hadde.

Min lege ringte den dagen men det eneste han sa var at jeg måtte ta det med ro og at jeg hadde en infeksjon. Fikk ikke noe matnyttig ut av det.

En dag måtte jeg en tur i banken. Skulle gå opp en trapp og fikk spaghetti-ben. Pulsen hamret og jeg var helt skjelven i ben og resten av kroppen. Var ikke en lang trapp. Da ringte jeg til legen som gav meg time over nyttår.

Er ikke av type pasient som liker å "mase", men vil jo helst snakke med legen og ikke sekretæren. Hva gjør man med sånt og hva gjør man når ikke legen tar seg tid til en ordentlig sjekk en gang? Han så jo på prøven at jeg hadde en infeksjon men han sjekket ikke hvilken infeksjon jeg har.

Blir så utrolig oppgitt. Har vært sengeliggende i mange uker nå og jeg kommer meg liksom ikke til igjen. Føler meg rådvill og ikke hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Si til legen det du skrev her over nyttår, at du ikke fikk kontakt med ham fordi legesekretæren ikke mente det var nødvending, og diagnoserte deg over telefon (siden hun da tydeligvis visst hva som feilte deg bedre enn deg selv).

Og nevnt i forbifarten dette med fastlegeordningen så skal du nok se at legen undersøker deg så mye du ønsker, selv om man har fått en diagnose så utelukker jo ikke det alle andre diagnoser i verden. Tror du at du har fått en forverring/noe nytt, be om at det blir undersøkt nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesekretæren gjorde bare jobben sin. De skriver opp det du sier og sender det inn til legen slik at han kan ringe tilbake hvis han har tid og synes det er nødvendig.

Legene er opptatte med pasienter hele dagen og kan derfor ikke ta telefoner annet enn mellom slagene. Og han ringte jo dagen etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt og fortvilet

Legesekretæren gjorde bare jobben sin. De skriver opp det du sier og sender det inn til legen slik at han kan ringe tilbake hvis han har tid og synes det er nødvendig.

Legene er opptatte med pasienter hele dagen og kan derfor ikke ta telefoner annet enn mellom slagene. Og han ringte jo dagen etter

Er det legesekretæren sin jobb å diagnostisere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det legesekretæren sin jobb å diagnostisere meg?

Du kan godt si det slik hvis du vil, legene er opptatte og derfor vil de gjerne vite mest mulig om pasienten før de ringer tilbake. Kanskje finne fram journal osv.

De spør ikke av nysgjerrighet altså, men prøver å hjelpe fram til legen ringer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt og fortvilet

Du kan godt si det slik hvis du vil, legene er opptatte og derfor vil de gjerne vite mest mulig om pasienten før de ringer tilbake. Kanskje finne fram journal osv.

De spør ikke av nysgjerrighet altså, men prøver å hjelpe fram til legen ringer tilbake.

Men en legesekretær er jo ikke kompetent til å gi meg en diagnose over telefon. Jeg trodde at man måtte til legen og undersøkes for å finne ut hva det er. Hvordan kunne hun, eller for den saks skyld legen vite hva som feiler meg over telefon? Og hvorfor tok ikke legen meg inn til undersøkelse for å sjekke hva det var? Jeg leste om den diagnosen sekretæren gav meg over telefon, og den kunne ligne på mange andre infeksjoner. Er ikke dette uforsvarlig? Tenk om jeg burde få behandling med antibiotika da? Hva skjer om jeg ikke får den behandlingen jeg skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men en legesekretær er jo ikke kompetent til å gi meg en diagnose over telefon. Jeg trodde at man måtte til legen og undersøkes for å finne ut hva det er. Hvordan kunne hun, eller for den saks skyld legen vite hva som feiler meg over telefon? Og hvorfor tok ikke legen meg inn til undersøkelse for å sjekke hva det var? Jeg leste om den diagnosen sekretæren gav meg over telefon, og den kunne ligne på mange andre infeksjoner. Er ikke dette uforsvarlig? Tenk om jeg burde få behandling med antibiotika da? Hva skjer om jeg ikke får den behandlingen jeg skal?

Det er jo ikke legesekretæren som har gitt deg en diagnose. Hun tok imot opplysninger, fortalte hva hun trodde det var og at det ikke var noen grunn til akutt bekymring. Og så formidlet hun opplysningene videre til legen, som ringte deg dagen etter. Da legen fikk opplysningene overtok han ansvaret for vurderingene av hvor fort du trenger hjelp og hvilke undersøkelser som er nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt og fortvilet

Det er jo ikke legesekretæren som har gitt deg en diagnose. Hun tok imot opplysninger, fortalte hva hun trodde det var og at det ikke var noen grunn til akutt bekymring. Og så formidlet hun opplysningene videre til legen, som ringte deg dagen etter. Da legen fikk opplysningene overtok han ansvaret for vurderingene av hvor fort du trenger hjelp og hvilke undersøkelser som er nødvendige.

Det var jo legesekretæren som sa hva som feiler meg, ikke legen. Da legen ringte, sa han ingenting. Og hvordan kan man gi diagnose uten å undersøke - over telefon? Og hvis det i så fall var det diagnosen som de sa det var, så burde jeg vært frisk for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt og fortvilet

Det var jo legesekretæren som sa hva som feiler meg, ikke legen. Da legen ringte, sa han ingenting. Og hvordan kan man gi diagnose uten å undersøke - over telefon? Og hvis det i så fall var det diagnosen som de sa det var, så burde jeg vært frisk for lenge siden.

Men uansett, så er poenget mitt at jeg ikke vil ha en sekretær til å sette diagnose på meg, det er vel derfor jeg ville ha tak i legen. Legesekretæren vet vel ingenting mer enn hva jeg kan lese meg til selv. Og der jo pointet med å oppsøke lege borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo legesekretæren som sa hva som feiler meg, ikke legen. Da legen ringte, sa han ingenting. Og hvordan kan man gi diagnose uten å undersøke - over telefon? Og hvis det i så fall var det diagnosen som de sa det var, så burde jeg vært frisk for lenge siden.

Legesekretærer har gjerne litt erfaring med de vanligste sykdommene, da. Og legen ringte det jo. Hadde han ikke vært enig i legesekretærens vurdering hadde han sagt hva han trodde du feilte. Og det går an å stille en del diagnoser ut fra symptomer, og de kan du like gjerne fortelle om over telefon som ansikt til ansikt. Og du fikk time over nyttår, det er faktisk ikke så lenge til. Det er bare to vanlige arbeidsdager igjen av året, og det kan til og med hende at legen i likhet med mange andre har tatt seg fri disse to dagene.

Hva mener du egentlig legen burde gjort? Mener du at du er så kritisk/alvorlig syk at du burde vært prioritert foran andre pasienter han hadde den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en legesekretær er jo ikke kompetent til å gi meg en diagnose over telefon. Jeg trodde at man måtte til legen og undersøkes for å finne ut hva det er. Hvordan kunne hun, eller for den saks skyld legen vite hva som feiler meg over telefon? Og hvorfor tok ikke legen meg inn til undersøkelse for å sjekke hva det var? Jeg leste om den diagnosen sekretæren gav meg over telefon, og den kunne ligne på mange andre infeksjoner. Er ikke dette uforsvarlig? Tenk om jeg burde få behandling med antibiotika da? Hva skjer om jeg ikke får den behandlingen jeg skal?

Legesekretærer har lært mye de også men selvfølgelig skal man få time hos legen hvis man ønsker. Men nå er det slik at legen har få akuttimer og de er det vanskelig å få.og du har antagelig fått den første ledige timen han hadde. Du ble tydeligvis ikke ansett som øyeblikkelig hjelp av legen.

Dra på legevakta hvis du mener du trenger hjelp med en gang og ikke kan vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, så er poenget mitt at jeg ikke vil ha en sekretær til å sette diagnose på meg, det er vel derfor jeg ville ha tak i legen. Legesekretæren vet vel ingenting mer enn hva jeg kan lese meg til selv. Og der jo pointet med å oppsøke lege borte.

Poenget mitt er at legesekretæren bare innhentet opplysninger og sa hva hun trodde, legen hadde det endelige ordet både med tanke på hva som feiler deg og med tanke på hvor raskt du trenger undersøkelse/behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt og fortvilet

Legesekretærer har gjerne litt erfaring med de vanligste sykdommene, da. Og legen ringte det jo. Hadde han ikke vært enig i legesekretærens vurdering hadde han sagt hva han trodde du feilte. Og det går an å stille en del diagnoser ut fra symptomer, og de kan du like gjerne fortelle om over telefon som ansikt til ansikt. Og du fikk time over nyttår, det er faktisk ikke så lenge til. Det er bare to vanlige arbeidsdager igjen av året, og det kan til og med hende at legen i likhet med mange andre har tatt seg fri disse to dagene.

Hva mener du egentlig legen burde gjort? Mener du at du er så kritisk/alvorlig syk at du burde vært prioritert foran andre pasienter han hadde den dagen?

Ja, jeg mener jeg burde prioriteres, ut i fra at jeg har vært syk så lenge uten at legen en gang har sett på meg. Nei, du tar feil, det er ikke alle diagnoser som kan stilles over tlf - en del symptomer ligner hverandre som i mitt tilfelle så kunne det like gjerne være noe annet. og jeg mener at en sekretær bør holde seg langt borte fra de medisinske, det har hun ingen kompetanse til å uttale seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oppgitt og fortvilet

Poenget mitt er at legesekretæren bare innhentet opplysninger og sa hva hun trodde, legen hadde det endelige ordet både med tanke på hva som feiler deg og med tanke på hvor raskt du trenger undersøkelse/behandling.

Nei, legesekretæren innhentet ikke opplysninger om meg, annet en det jeg sa med et par ord. Og hun slo fast, bombastisk, at dette måtte være xxx og mente jeg ikke hadde behov for å snakke med legen. DET er poenget her. Og poeng nr2 at dette er noe man ikke kan se over tlf, altså de fysiske symptomene. Jeg er jo bare pasient, ikke lege, så jeg kunne jo ta feil av de fysiske plagene mine. Så derfor burde jeg være undersøkt, er det vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt og fortvilet

Legesekretærer har lært mye de også men selvfølgelig skal man få time hos legen hvis man ønsker. Men nå er det slik at legen har få akuttimer og de er det vanskelig å få.og du har antagelig fått den første ledige timen han hadde. Du ble tydeligvis ikke ansett som øyeblikkelig hjelp av legen.

Dra på legevakta hvis du mener du trenger hjelp med en gang og ikke kan vente.

Det er nettopp det jeg reagerer på - at legen lot en legesekretær bestemme hva som feiler meg ut i fra noe jeg har sagt (som kan være feilslått) og UTEN å undersøke meg OG at jeg ikke har blitt frisk ennå (selv om jeg burde vært det for lenge siden).

Jeg kunne selvsagt oppsøke legevakta, men det gjør jeg ikke uten at det står om livet. Det jeg er redd for å nå, er at elektrolyttene og saltnivået i blodet er fucka opp, fordi jeg gjennom lang tid ikke har klart å holde på maten. Dette VET legen og han har visst det lenge. Derfor jeg reaagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener jeg burde prioriteres, ut i fra at jeg har vært syk så lenge uten at legen en gang har sett på meg. Nei, du tar feil, det er ikke alle diagnoser som kan stilles over tlf - en del symptomer ligner hverandre som i mitt tilfelle så kunne det like gjerne være noe annet. og jeg mener at en sekretær bør holde seg langt borte fra de medisinske, det har hun ingen kompetanse til å uttale seg om.

Jeg sa ikke at alle diagnoser kan stilles over telefon, jeg sa at noen diagnoser kan stilles ut i fra symptomer. Og symptomer er nok til å avgjøre om det er noe som haster.

Det høres ikke ut som du er nedprioritert heller, du fikk jo time over nyttår, antagelig en av de første ledige timene. At du har vært syk lenge uten noen dramatisk forverring tyder på at det går fint å vente til over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener jeg burde prioriteres, ut i fra at jeg har vært syk så lenge uten at legen en gang har sett på meg. Nei, du tar feil, det er ikke alle diagnoser som kan stilles over tlf - en del symptomer ligner hverandre som i mitt tilfelle så kunne det like gjerne være noe annet. og jeg mener at en sekretær bør holde seg langt borte fra de medisinske, det har hun ingen kompetanse til å uttale seg om.

Alle pasienter er ikke som deg. De vil gjerne ha et svar av legesekretæren og bli beroliget fram til de får time. Det er mange dyktige legesekretærer som har greie på det de snakker om. Jeg merker godt forskjell på legesekretærene på legesenteret der jeg går, de fleste er dyktige og jeg vet at legen hører på hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, legesekretæren innhentet ikke opplysninger om meg, annet en det jeg sa med et par ord. Og hun slo fast, bombastisk, at dette måtte være xxx og mente jeg ikke hadde behov for å snakke med legen. DET er poenget her. Og poeng nr2 at dette er noe man ikke kan se over tlf, altså de fysiske symptomene. Jeg er jo bare pasient, ikke lege, så jeg kunne jo ta feil av de fysiske plagene mine. Så derfor burde jeg være undersøkt, er det vanskelig å forstå?

Jeg har faktisk fått med meg at du synes legen og legesekretæren ikke prioriterte deg høyt nok.

Jeg skrev heller ikke at legesekretæren innhentet opplysninger OM deg, men FRA deg. For du fortalte vel på telefonen hva som var symptomene dine?

Ut i fra det du skriver visste legen allerede en del om dine symptomer, bl.a. at du ikke har klart å holde på maten. Legen har garantert ikke stolt blindt på legesekretæren, men tatt de opplysningene hun har fått av deg og sett dem i sammenheng med det han allerede visste. Og så har legen kommet frem til at det ikke haster mer enn at du kan vente til over nyttår.

Hvis du er alvorlig bekymret for væskebalansen bør du ta en tur på legevakta.

Jeg merker at jeg begynner å bli irritert (sikkert fordi jeg har en forferdelig dag), så jeg skal slutte nå før jeg skriver noe jeg angrer på.

Håper i alle fall det ordner seg for deg når du kommer til legen, at han finner ut hva som feiler deg og får gjort noe med det ganske raskt.

Håper du tross alt får det fint resten av jula. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det jeg reagerer på - at legen lot en legesekretær bestemme hva som feiler meg ut i fra noe jeg har sagt (som kan være feilslått) og UTEN å undersøke meg OG at jeg ikke har blitt frisk ennå (selv om jeg burde vært det for lenge siden).

Jeg kunne selvsagt oppsøke legevakta, men det gjør jeg ikke uten at det står om livet. Det jeg er redd for å nå, er at elektrolyttene og saltnivået i blodet er fucka opp, fordi jeg gjennom lang tid ikke har klart å holde på maten. Dette VET legen og han har visst det lenge. Derfor jeg reaagerer.

Hvis legen vet det så er det han du må klage til når du kommer dit, det er han som har bestemt at du etter hans vurderinger kan vente.

Det er jul nå og de fleste fastleger har fri og sykehusposter er stengt og det er bare de som er alvorlig syke som får hjelp. Til og med terminale kreftavdelinger er stengt til over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt og fortvilet

Hvis legen vet det så er det han du må klage til når du kommer dit, det er han som har bestemt at du etter hans vurderinger kan vente.

Det er jul nå og de fleste fastleger har fri og sykehusposter er stengt og det er bare de som er alvorlig syke som får hjelp. Til og med terminale kreftavdelinger er stengt til over nyttår.

Ja,vet. men dette har pågått lenge da.men ikke lenge til jeg skal dit nå.så får han ta en orntlig test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...