Gå til innhold

Hvilken prevensjon bør jeg velge?

Gjest rådvill trenger prevensjon

Anbefalte innlegg

Hei. Er jenter på snart 29 som trenger prevensjon, men usikker på hva jeg skal velge... Ikke røyker, ingen barn. Var veldig fornøyd bruker av Microgynon i ca 12-13 år, helt til jeg fikk en kneskade som medførte blodpropp i leggen. Tok masse prøver og de har ikke funnet at jeg er spesiellt disponibel for blodpropp, så årsaken var kneskade og inmobilitet. Jeg fikk så ny resept på Cerazette som jeg begynnte på etter 1 mnd opphold fra Microgynon. Opplevde irriterende bivikrkninger her som konstant småblødning/brun utflod som varte i 6 uker. Dette stabiliserte seg så etter hvert og jeg kunne gå opp til fler mnd (4-5) uten blødninger, før det så igjen kom disse småblødningene igjen, men da varte vesentlig kortere. Etter å ha brukt cerazette i ca 1,5 år fikk jeg en kraftig blødning som vare i 3 uker (siste uken noe mindre blødning). Jeg har aldri vært plaget med noen problemer rundt menstrasjon som kraftige blødninger/smerter. Var hos legen og fikk påvist klamydia, noe jeg sansynlig hadde fått for 6 mnd siden. Kan denne kraftige blødningen skyldes klamydiainfeksjonen eller har det vært hormonforstyrrelser? Jeg sluttet forøvrig med cerazette når jeg fikk denne blødningen og vært uten prevensjon nå i 4 mnd. Har nå en syklus på rundt 21-23 dager med sparsom blødning i 3-4 dager. Jeg er nå i starte på av et nytt forhold og trenger prevensjon, men usikker på hva jeg kan velge. Er det helt utelukket å kunne benytte Microgynon igjen? Røyker ikke og trener regelmessig 3-4 ganger i uka. Alternativet er vel å begynne med cerazette igjen, men det er ikke heldig med så mye småblødninger når man er i starten av et forhold. Moodkiller.... Har også lest litt om spiral (kobber for å ev. unngå kluss med den naturlige syklusen) men er litt skremt av alle problemer med kraftige blødninger som alle skriver om. Kan legge til at jeg har arvelig høyt kolesterol og bruker Simvastatin 40 mg/d. Har veldig gode verdier med denne medisinen. Føler meg skikkelig rådvill, håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å ta med et spørsmål i stad....

Minipillen Conludag, fungere den annerledes en cerazette? Sikrere mtp. blødningsforstyrrelser etc? Det er ikke noe problem for meg å huske pille til samme tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er enig i at du ikke bør bruke p-pille både på grunn av blodpropp og arvelig forhøyet kolesterol. Cerazette har tendens til å gi blødningsproblemer, jeg tror ikke det skyldes klamydiainfeksjonen, det ville ha gitt småblødninger. Man kan ikke ha ’hormonforstyrrelser’ når man bruker hormon da de tilførte hormoner i prevensjonen overstyrer din egen hormonproduksjon. Du sier at du nå har en syklus på 21-23 dager. Regner du da fra første til første dag eller fra siste til første? Du bør telle fra første til første. Hvis du lever i et stabilt forhold og begge er erklært fri for infeksjon (klamydia) og du ikke har bakterielle vaginose (ubalanse i bakterieflora i skjeden), skulle det ikke være noe i veien for å bruke spiral, evt hormonspiral for å få mindre blødning, men med den kan det også komme uregelmessige blødninger, spesielt i starten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Glemte å ta med et spørsmål i stad....

Minipillen Conludag, fungere den annerledes en cerazette? Sikrere mtp. blødningsforstyrrelser etc? Det er ikke noe problem for meg å huske pille til samme tidspunkt.

Cerazette er mer sikker (5 ganger ?) enn Conludag som må tas innen tre timer og som vanligvis ikke gir blødningsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...