Gjest ROBBIE FOWLER Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 HVORFOR? Hei kjære lege Jeg har her et problem som jeg håper at du kan hjelpe meg. Først kan jeg fortelle om meg selv: Jeg er en gutt på snart 21.Jeg er 1,62 høy og veier 65 kg.Jeg er utlending.Jeg elsker fotball og studerer it.I tillegg jobber jeg på en bensinstajon i helgene. Problemet mitt er å få kontakt med jenter.Jeg er meget tilbakestående.Jeg synes jeg er verdens styggeste menneske og det at jeg er lav gjør ikke saken bedre.Jeg synes jeg er en snill gutt som vil ingen vondt. Jeg har hatt en turbulent barndom.Mor var en psykisk lidende pasient mens faren min var voldelig og slo meg og lillebroren.Tiden i barndommen gikk med på å besøke mor på psykisk avdeling på sykehuset. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er sånn.Lillebroren min er ikke sånn,men han har jo ikke opplevd alt det vonde jeg har sett og opplevd. Videre har jeg ikke hatt den støtta jeg har trengt.Jeg elsker fotball og hadde lyst til at foreldrene mine skulle komme og se på.Men moren min er ikke frisk og faren min gir blaffen og skylder på jobben.Han har bedt meg om å slutte å spille fotball også. Mine venner mener at jeg er et svakt menneske.Det er ikke deilig å høre.Jeg sliter med meget lavt selvtillit.Og det skremmer meg at jeg er 21 nå og fremdeles ikke har kommet videre med dette problemet.Jeg ønsker ikke at mine barn skal bli sånne,jeg vil gi dem kun det beste. En annen ting jeg ikke klarer å bli kvitt er høyden min.Da jeg var liten var jeg feit og liten.Da pleide en venn av faren min å rakke ned på meg,han lo av høyden min og at jeg var fet foran hans familie og faren min.Faren min sa ikke et ord.Jeg mener at hadde han sagt til vennen sin at han skulle slutte med det,så hadde jeg hatt noe bedre idag.Jeg hadde den støtta jeg trengte i barndommen.Da hadde jeg vært et sterkt menneske nå.men nei da det skjedde ikke.En annen ting er at min mor er kun normal på sprøyter.Dvs. at hu får sprøyter hver måned som gjør at hu er normal.Men man vet aldri.Noen ganger virker ikke sprøyter heller.Og da llever man i frykt for at hu skal bli gal igjen. Men dette ødelegger meg som menneske.Jeg klarer ikke å prate med jenter.Ikke bare det,får jeg litt motgang er jeg ille ute.Da gir jeg opp alt og må starte på nytt igjen.Dette gjelder også fotballen.Jeg gir opp alt for fort. En kamerat sa til meg at jeg måtte tenke at jeg var verdens peneste gutt og at jeg kunne få hva som helst.At høyden måtte jeg bare akseptere og at utseende kunne man ikke gjøre noe med. På utesteder klarer jeg ikke å gjøre noe.Ikke prate,eller se noen i øynene.Det er meget frustrerende når man tenker at jeg er 21 nå.Om 9 år vil jeg være 30.Og hvis jeg da ikke har forandret meg,da er jeg ille ute. Jeg håper at du utifra disse opplysningene kan hjelpe meg.Værsåsnill ikke si at jeg skal gå til en psykolog.Jeg har ikke råd til å betale det de krever.Jeg hadde likt om du kunne gitt meg råd. Hilsen Robbie Fowler - ROBBIE FOWLER 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29479-hvorfor-akkurat-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. juni 2001 Del Skrevet 12. juni 2001 Det er vanskelig å gi råd her, men noen tanker har jeg om dette. Høyden din kan du ikke gjøre noe med, men vekten må det være mulig å redusere noe. Litt mer trening og litt mindre kveldsmat i noen måneder burde være tilstrekkelig. Jeg har aldri sett deg, men mitt generelle inntrykk er at mennesker som ikke er så pene, først og fremst er triste og ufikse. Med dette mener jeg at det ikke er noe medfødt som gjør at de er "stygge", men at de har valgt en trist og ufiks stil. Hvorfor de gjør det, vet ikke jeg, og jeg undrer meg over det stadig. Kan du gjøre noe på dette området? Dertil er det slik at det å være blid, optimistisk, høflig, hjelpsom, imøtekommende, ta ting i beste mening osv. gjør en pen. Mens det motsatte gjør en trist og lite tiltrekkende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29479-hvorfor-akkurat-meg/#findComment-118155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Du er ikke alene Skrevet 12. juni 2001 Del Skrevet 12. juni 2001 Hei Leste innlegget ditt, og fikk lyst til å svare deg. Ut i fra opplysningene virker det som du har opplevd omsorgssvikt under oppveksten din (og at dette er noe du også selv er klar over). Din lave selvtillitt og dårlige selvbilde er nok et resultat av dette. Mitt inntrykk av deg ut i fra det du skrev, er at du er en flott gutt med gode verdier som absolutt har mye å tilføre jenter, men at din lave selvfølelse står i veien. Jeg har selv opplevd mange av de samme følelsene, og vet at mange sliter med akkurat det samme. Jeg tror ikke at rådene om å sløyfe kveldsmaten og være positiv og glad er de du trenger nå. Mitt inntrykk er at du egentlig er en positiv og glad gutt inni deg, men at sorg over at livet er vanskelig og ikke slik du opprinnelig hadde ønsket, og savn etter kontakt med andre (spesielt jenter) gjør deg nedstemt. Dette virker på meg som en helt naturlig reaksjon. Du skriver selv at du ikke vil bli anbefalt psykolog pga penger. Jeg sa selv det samme for tre år siden. Men fant etterhvert ut at var det noe jeg ville prioritere penger på så var det å få det godt med meg selv. Alt annet er jo egentlig veldig underordnet i forhold til det. Jeg fikk tilslutt time hos en som driver i samarbeid med det offentlige, slik at beløpet ikke kan overstige folketrygden sin beløpsgrense for egenandel (husker ikke helt hva denne var, ca 1500 kr tror jeg). Det virker som du i stor grad er klar over hvor problemet ligger selv, men ikke vet hvordan du skal håndtere og komme ut av det. Nettopp fordi du er klar over dette tror jeg at et utbytte av psykolog vil være stort for deg (og at du ikke trenger så altfor mange timer!) En psykolog kommer ikke med fikse løsninger, men kan hjelpe deg med å bearbeide vonde opplevelser slik at du kommer videre! Tenker på deg, og ønsker deg alt godt i livet! Du er en person med mange gode egenskaper, noe som teller så vanvittig mye mer enn et godt utseende! Håper du får hjelp til å få troen tilbake på deg selv. Varm hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29479-hvorfor-akkurat-meg/#findComment-118346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.