Gå til innhold

NDH:angst av hasjrøyking..


Gjest mornings

Anbefalte innlegg

Gjest mornings

Vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg med dette spm så jeg prøver her..har røyka hasj 4 år,og har i det siste året fått noe jeg tror er angst,når jeg røyker.klarer ikke si noenting,er redd,nervøs,føler at alle kan se rett igjennom meg på en måte,føler meg stygg og vil helst skjule meg mest mulig..føler jeg ikke har særlig kontroll...hva kommer dette av?..dette har jo naturligvis ført til at jeg ikke røyker stort lengre.men dette gjentar seg hver gang jeg røyker,uansett hvem jeg er sammen med,kjente eller ukjente..har brukt noe Ecstasy og amfetamin.noen sammenheng her eller?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv hasjrøyker(har vært det i ca 5 år).Mange av mine venner røyker også, noen ofte og noen sjeldnere. Vi er alle enige om at jo oftere en røyker, dess mindre tiltakslyst får en. En får ikke gjort det en skal. Både dette og selve rusen fører ofte til angst. Ellers takler folk hasjrøyking veldig forskjellig. Noen får panikk-angst når de røyker. Selv røyker jeg relativt ofte, og kjenner ofte den angsten jeg tror du beskriver. Jeg takler det greit, for av gammel erfaring vet jeg at dette er forbigående, hvis en klarer å slappe av.5-10 min. så er det over. Det verste er den effekten hasjrøyking kan ha hvis en røyker mye over tid. Passivitet er en farlig ting.

E-vet jeg svært lite om, har aldri prøvd det, men amfetamin har en grusom nedtur. Har prøvd det, og holder meg langt borte for ettertiden. ANGST! Amfetaminbruk over tid kan endre personligheten radikalt. En kan bli paranoid og voldelig. Har selv sett det hos noen av mine venner. Jeg mener at du skal nyte livet, røyk gjerne litt hasj av og til, når forholdene ligger til rette for det. Men hold deg unna sterkere ting for din psykes skyld.

Hilsen en som ikke mener å være moralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du har fått et godt svar av ellinorah. Du må prøve å slutte med hasj for godt. Hasjen vil ødelegge psyken din om du velger å fortsette med den over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitter erfaring

Hei mornings!

Jeg kjenner meg igjen i alt du sier. Kan bare si at jeg ble skikkelig syk etterhvert, ble psykotisk og fikk en alvorlig personlighetsforstyrrelse...

Har bare ett råd jeg - og det er: Ligg unna!

Du ødelegger livet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dette temaet kommer frem i lyset.

Er enig med ellinorha i det meste som er beskrevet der, ortsett fra at når du er kommet i hasjrøykingens "onde"! sirkel er det ikke så lett å begrense det til kun "festbruk".

Det er vel det som er den største faren ved jevnlig bruk av hasj, at det bare øker på og blir daglig.

Og når en er inrøykt blir også ileggene for å oppnå samme rus ganske store etterhvert. Jeg har en formening om at det blir alt eller ingenting i rus- sirkler.

Men de fleste utvikler angts etter langvarig bruk- og si at hasjen er et ufarlig stoff er naivt og de som kommer med slike utalelser er ikke komptente til å stå for det de sier. Har selv utviklet panikk angts og peronlighetsforstyrelser p,.g.a bl.a hasjrøyking.

Husker forste gangen angsten kom- det var forferdelig- jeg bsom var den sosiale typen fikk over natta sosialangst- kunne ikke gå til byen, følte meg oxo gjennomsett og "skyldig". Dette har jeg nå tatt opp med min behandler som er svært kompetent innen dette fagområdet og terapauten sier at under bl.a hasjrøyking konser psyken seg inn på en enkelt følelse og den blir der i bevistheten lenge- derfor en får latterkikk til å begynne med etc- og derfor angstene oxo blir så konsentrerte og sterke- hasjen er et hallusinogent stoff og forvrenger dermed virkelighetsoppfatningen. Desutten er hasjen ett stoff som spalter opp følelselivet- i verste fall til fragmenter, og dsa henger ingenting ihop.

Når det gjelder e har jeg lite personlig erfaringer- men flere venner som har tatt av på e- og som etterhvert ikke fikser hverdagen- den blir så grå i henhold til e- ens opphøyde stemninger og det blir det de søker- og svinner etterhvert bort til omgangkretser der e brukes ofte- depresjoner vet jeg en del av dem har slitt med og døyver det i alkohol- igjen en ond sirkel.

Amfetamin har jeg personlig erfaringer med- jeg fikk store psykiske nedturer både i og etter dette. Paranoid panikkangst og personlighets forstyrelser- jeg eksploderte på en avtening og gikk meg liksom bort inne i meg selv- dette er 5- 6 år siden og sliter enda. Sluttet med all dop da, og måtte ha psykiatrisk hjelp etterpå- oxo medisinering jeg kanskje må gå på resten av livet- disse erfarineger har snart fratatt meg 10 år av mitt liv der jeg skulle ha utfoldet meg på mange andre områder.

Så det er dyrkjøpte erfaringer.

Uten å formane- vær føre var en ettersnar når det gjelder dette- selvfølgelig er det gått å kunne ha litt eufori i hverdagen- men den kan finnes på mindre selvdestruktive måter en dopet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gjett om jeg kjenner igjen det du skriver! Jeg fikk det på akkurat samme måten. Det kom plutselig en gang jeg røyka, etter at jeg hadde røyka daglig i flere år. Og det forsvant ikke igjen..

Nå er jeg 29 og har nesten ikke røyka hasj siden jeg var 23.. Fremdeles er det en skikkelig ubehagelig opplevelse, akkurat som du beskriver!

Like greit å la være. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MerryPrankster

Jeg synes du har fått et godt svar av ellinorah. Du må prøve å slutte med hasj for godt. Hasjen vil ødelegge psyken din om du velger å fortsette med den over tid.

"Marijuana: Murder, Death, Insanity!!!"

Overdreven bruk av noe som helst er aldri bra. Å binde seg til noe fører til lidelse.

Hasj kan utløse latente psykiske lidelser. Det kan mye annet også; en skilsmisse, flytte hjemmefra, militærtjeneste, osv.

Folk med psykiske problem har større sjanse for å ty til rusmidler for dempe sine problemer.

Kunsten å unngå misbruk er å klare å holde en balanse mellom rus og hverdag.

Ja, en følselsesmessig krise kan bli verre under hasjrus. Rusen kan også gi innsikt til å løse den, og selv om det er en vond opplevelse kan den ha positive virkninger på lengre sikt.

Og en ting til; mange bruker betegnelsen "sosial angst" på paranoia.

Bevissthets-utvidning er ikke noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MerryPrankster

Jeg er selv hasjrøyker(har vært det i ca 5 år).Mange av mine venner røyker også, noen ofte og noen sjeldnere. Vi er alle enige om at jo oftere en røyker, dess mindre tiltakslyst får en. En får ikke gjort det en skal. Både dette og selve rusen fører ofte til angst. Ellers takler folk hasjrøyking veldig forskjellig. Noen får panikk-angst når de røyker. Selv røyker jeg relativt ofte, og kjenner ofte den angsten jeg tror du beskriver. Jeg takler det greit, for av gammel erfaring vet jeg at dette er forbigående, hvis en klarer å slappe av.5-10 min. så er det over. Det verste er den effekten hasjrøyking kan ha hvis en røyker mye over tid. Passivitet er en farlig ting.

E-vet jeg svært lite om, har aldri prøvd det, men amfetamin har en grusom nedtur. Har prøvd det, og holder meg langt borte for ettertiden. ANGST! Amfetaminbruk over tid kan endre personligheten radikalt. En kan bli paranoid og voldelig. Har selv sett det hos noen av mine venner. Jeg mener at du skal nyte livet, røyk gjerne litt hasj av og til, når forholdene ligger til rette for det. Men hold deg unna sterkere ting for din psykes skyld.

Hilsen en som ikke mener å være moralsk.

What are the problems associated with cannabis?

There is still no conclusive evidence that cannabis causes lasting damage to health.

Smoking cannabis can aggravate lung tissue and increase the chances of chest problems such as bronchitis.

Smoking cannabis has recently been linked with cancer. However, these reports have been challenged.

Smoking cannabis can trigger an underlying mental problem in some people.

Cannabis makes the reflexes slower. Do not drive or operate dangerous machinery.

Cannabis can affect short-term memory making conversation, study or work more difficult.

Cannabis can be detected in the urine for up to 30 days.

In some cases, cannabis use may precipitate a latent psychosis. In other words, it could bring forward an episode of schizophrenia or manic depressive psychosis in a vulnerable or pre-disposed individual. In a person who already has a mental illness, cannabis can trigger psychotic episodes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...