Gå til innhold

Psykisk???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en gutt på 20 år, som i et par-tre år nå har slitt med et virus i kroppen som gjør meg fort sliten. Opplever tunge dager og er hjemmeværende.

Jeg er helsemessig bedre enn jeg var, men de siste året har jeg slitt med meget hyppig vannlatning og urinlekkasjer.

Dette plager meg fryktelig.

HYPPIG VANNLATNING

Oppsøker toalettet og later vannet meget ofte. Etter at jeg har gjort meg ferdig med dette, går det en stund og så kjenner jeg trykk der nede i blæra og på toalett igjen.. Normalt er det ikke slik at jeg må springe som en villmann på toalettet igjen, jeg klarer å holde meg ganske brukbart..

LEKKASJER

Sliter hver eneste dag med lekkasjer. Det følger meg som regel hele dagen. F.eks når jeg sitter i sofaen og ser på tv, så kjenner jeg at jeg blir våt. Ikke veldig våt, bare litt fuktig. Dette med sofaen var bare et eksempel. Urinlekkasjer følger meg hele dagen, det er meget plagsomt og deprimerende som gjør at jeg blir MEGET avsosial.

URINLUKT

Veldig ofte kan man kjenne urinlukten av meg. Den kommer med lekkasjer, eller når jeg har latet vannet. På lang avstand kan den vel kanskje ikke merkes, men når jeg sitter ved siden av noen etc, så kan de andre kjenne det. Dette gjør at jeg er mye for meg selv.

- Disse urinproblemene her kombinert sammen med sykdomen (som heldigvis det siste året har lettet endel) er et mareritt å oppleve.

Jeg har vært hos spesialist tidliger i vinter. Han så på meg med et instrument. Han visste ikke helt om han fant noe, men utelukket noe alvorlig. Sa vel såvidt jeg husker at dette kunne ligne litt på noe som kalles "kronisk prostatitt", men var ikke helt sikker på det. Uansett, han gav meg en 10-dagers kur, samt tablettene "DESTRUSITOL" som visstnok skulle virke slik at jeg ble bra igjen. Jeg tok tok dette, og kunne merke en bedring etter litt, (kanskje innbilling, vet ikke..) men rett etter så fortsatte problemende, i minst like høy grad som før.

For litt siden var jeg på sykehuset og tok urinrørsprøve som gikk greit og smertefritt. Intet feil å finne sa legen etter undersøkelsen.

I samtalen med han etterpå, så nevnte jeg dette med helseproblemene/sykdommen jeg sliter med. Og da hevdet han det at grunnen til disse "urinplagende" kan følge med sykdommen. Jeg sliter for tida, har det ikke bra ... og dette KAN forårsake dette med hyppig vannlatning/lekkasjer. Altså, psykiske årsaker...

Men sikker var han ikke, og han ga meg en type medisin jeg ikke har prøvd før. Har nettopp fått dette nå og de heter RINEXIN.

Tror DERE dette vil virke, slik at "det ene" problemet mitt forsvinner? Og er det psykiske årsaker til urinproblemene, eller er dette en kronisk sykdom jeg har fått som jeg må leve med?

Håper dere leser godt igjennom dette, og jeg takker for svar..........

Hilsen

Trygve Talseth, Urolog
Skrevet

Det er viktig at man ikke følger første følelse av trang til å tømme blæren, men at man prøver å holde igjen til blæren inneholder en rimelig mengde. Dersom man venner seg til å tømme blæren ofte, blir man "slave" av blæren. Slik som du beskriver din hyppige vannlating, tror jeg at dete beror mye på en uvane.

Når det gjelder denne urinlekkasjen, er det viktig at du bruker bekkenbunnen for å styrke trykket i urinrøret.

Du bør altså både trene blæren ved å holde igjen så blæren kan romme mer. Dessuten bør du trene opp urinrørsmuskulaturen for å holde bedre på urinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...