Gå til innhold

Kan noen si jeg har vært flink?


Orio

Anbefalte innlegg

Tidligere i dag gikk jeg en bitteliten tur helt på egen hånd. Var i ganske godt humør, i alle fall mer optimistisk enn på lenge, da jeg bestemte meg for å gjøre det. Men så skjedde en liten ting, og jeg er tilbake til utgangspunktet igjen, klarer ikke slutte å gråte.

Trenger å høre noe positivt, ikke bare alt det negative jeg sier til meg selv. Det var bare en bitteliten tur, men det er første gang jeg har gått ut alene på den måten. Og det var ikke spesielt morsomt, men jeg klarte å gå det lille stykket jeg hadde bestemt meg for, selv om jeg hadde mest lyst til å snu etter ti meter. Har jeg vært flink? Eller skal jeg tro på meg selv når jeg sier jeg skal skamme meg fordi det er alt jeg klarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    25

  • frosken

    5

  • mariaflyfly

    4

  • tonie

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg tenker at du har vært konstruktiv, orio, og at du har brukt viljen din til å gjøre noe som er bra for deg selv på lengre sikt.

Ikke gi opp fordi om følelsene dine kanskje forteller deg at dette ikke var noen vits i. Slike følelser og negative tanker kan det være et poeng å lukke ørene for i perioder.

Prøv å fortelle deg selv at dette har vært en dag hvor du har gjort noe bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært flink! Virkelig flink! Skjønner at det har kostet deg mye. Forsøk å glede deg over det du har klart heller enn å lete etter ting du burde, ting du skulle, ting du ikke fikser slik verden er akkurat nå. Håper du får det bedre etterhvert!

En liten trøstehilsen fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du har vært konstruktiv, orio, og at du har brukt viljen din til å gjøre noe som er bra for deg selv på lengre sikt.

Ikke gi opp fordi om følelsene dine kanskje forteller deg at dette ikke var noen vits i. Slike følelser og negative tanker kan det være et poeng å lukke ørene for i perioder.

Prøv å fortelle deg selv at dette har vært en dag hvor du har gjort noe bra :-)

I hovedtrekk har det vært en dag hvor verden har rast sammen igjen, og jeg har mest lyst til å gi opp hele livet. Nå som jeg endelig trodde ting var i ferd med å "normalisere" seg. Hadde du visst hva slags tanker som svirrer rundt inni hodet på meg nå ville du ikke brukt ordet "konstruktivt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært flink! Virkelig flink! Skjønner at det har kostet deg mye. Forsøk å glede deg over det du har klart heller enn å lete etter ting du burde, ting du skulle, ting du ikke fikser slik verden er akkurat nå. Håper du får det bedre etterhvert!

En liten trøstehilsen fra meg.

Det krever ikke mye innsats å finne alt jeg ikke klarer. Det er verre å finne ting jeg kan være fornøyd med. Men egentlig bør jeg være fornøyd med min bittelille tur, for noen måneder siden hadde det vært helt utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hovedtrekk har det vært en dag hvor verden har rast sammen igjen, og jeg har mest lyst til å gi opp hele livet. Nå som jeg endelig trodde ting var i ferd med å "normalisere" seg. Hadde du visst hva slags tanker som svirrer rundt inni hodet på meg nå ville du ikke brukt ordet "konstruktivt".

Jeg mener at du har fortalt oss om handlinger i dag som har vært konstruktive. Av og til er jeg mer opptatt av handlinger enn av tanker og følelser. Handlinger er vesentlig lettere å styre enn tanker og følelser.

Du kan kontrollere handlingene dine, Orio, men må nok akseptere at følelsene lever sitt eget liv.

I morgen kommer en ny - og forhåpentligvis bedre dag for deg følelsesmessig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke særlig flink, mer mislykket fordi det i det hele tatt er et problem for meg.

Men det er en konstruktiv ting du har gjort for å bedre problemet ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du har fortalt oss om handlinger i dag som har vært konstruktive. Av og til er jeg mer opptatt av handlinger enn av tanker og følelser. Handlinger er vesentlig lettere å styre enn tanker og følelser.

Du kan kontrollere handlingene dine, Orio, men må nok akseptere at følelsene lever sitt eget liv.

I morgen kommer en ny - og forhåpentligvis bedre dag for deg følelsesmessig :-)

Jeg orker ikke tanken på en ny dag. Skal grave meg ned og aldri stå opp igjen.

Jeg har oppdaget at tanker og følelser har lett for å leve sitt eget liv, men hva gjør jeg når følelsene sier at livet ikke lenger er verdt å leve, tankene kretser om måter å ende det på?

Ja, fokusere på noe annet, jeg vet det også. Det er det jeg har prøvd i dag, med begrenset hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en konstruktiv ting du har gjort for å bedre problemet ditt. :)

Det høres bedre ut på den måten; jeg har gjort noe konstruktivt for å bedre problemet, ikke; jeg klarer ikke en gang noe så enkelt som å gå noen meter ute alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker ikke tanken på en ny dag. Skal grave meg ned og aldri stå opp igjen.

Jeg har oppdaget at tanker og følelser har lett for å leve sitt eget liv, men hva gjør jeg når følelsene sier at livet ikke lenger er verdt å leve, tankene kretser om måter å ende det på?

Ja, fokusere på noe annet, jeg vet det også. Det er det jeg har prøvd i dag, med begrenset hell.

Det er nettopp da du har bruk for evnen til å skille mellom følelser, tanker og handlinger. Det spiller ingen rolle at du har tanker eller følelser som omhandler selvmord, så lenge du sørger for å ikke utføre destruktive handlinger. Du har kontroll over handlinger, og det må du holde fast ved.

Prøv å avlede litt akkurat nå. Kanskje du kan se på et eller annet halvidiotisk program på tv, eller kanskje du kan klare å lese en krimroman. Eller evt. kan du prøve å sove litt. (Du trenger ikke prøve å gå på ski akkurat nå...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært kjempeflink:) Det er vel sjelden lurt å fokusere på alt man _ikke_ kan eller får til.

Jeg er jo ikke alltid så lur, da. :- )

Og så krever det så mye innsats å flytte fokus over på det jeg faktisk gjør, det jeg ikke får til dukker opp uten at jeg trenger gjøre noe som helst for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært kjempeflink, Orio! Ble faktisk litt glad når jeg leste at du har gått en liten tur. Ikke vær for streng med deg selv - dette var jo tross alt første turen på lenge, og når man ikke trener jevnlig så er man ikke i god fysisk form. Så jeg synes du skal lytte til signalene kroppen gir deg og begynne sakte og forsiktig. Jeg tror du har mye å vinne på å senke kravene.

Er glasset halvtomt, eller er det halvfullt? Du kan velge å se på det som et nederlag fordi du ikke klarte å gå lenger, men du kan også velge å se på det som en seier, at du har klart å overvinne hindringene det har vært for deg ang gå tur.

Sier ikke NHD noe sånt som at fysisk aktivitet har en _langsiktig_ effekt på psyken? Og at man bør gå minst 30 min tre ganger i uka? (Correct me if I´m wrong)..

Så ikke gi opp Orio! Jeg begynte også veldig forsiktig, fordi jeg merker at når jeg sliter psykisk, så klarer jeg mindre fysisk. Så ta det etter ditt tempo, tror det er det lureste for at du ikke skal miste motivasjonen!

Jeg har brukt lang tid på å komme dit at jeg begynte å gå turer igjen. Nå har jeg ikke gått på en måned pga sykdom, men gikk min første tur i går. Merket at jeg hadde vondt i korsryggen, så jeg gikk bare en kort runde. Det var tungt. Men Gud så deilig etterpå! Dessuten merker jeg at når jeg beveger meg får jeg mer selvtillit :)

Fremgang går ikke i trappetrinn, men i sikksakk, husk det :)

Håper du får en så fin kveld som mulig, kjære Orio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke alltid så lur, da. :- )

Og så krever det så mye innsats å flytte fokus over på det jeg faktisk gjør, det jeg ikke får til dukker opp uten at jeg trenger gjøre noe som helst for det.

Skjønner. Brukte lang tid på å snu tankene angående det jeg. Og sliter med det ennå, men det har blitt bedre. Ikke gi opp - fortsett i behandling og jobb med deg selv så skal du se at du etterhvert blir mer snill mot deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke særlig flink, mer mislykket fordi det i det hele tatt er et problem for meg.

Men forstår du hvorfor dette er et problem for deg? Det å ha innsikt i hvorfor noe er vanskelig gjør det lettere å akseptere de tingene du ikke er helt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du være stolt og glad over at du klarte det målet du satte deg! Kjempeflink er du! :o)

Skulle ønske jeg klarte å tenke på samme måten. Jeg har gjort noe som for bare noen måneder siden var utenkelig, så jeg bør egentlig være fornøyd.

Faktisk har du litt av æren for at jeg har kommet så langt, jeg har lest dine entusiastiske beretninger om joggeturer, og hadde lyst til å oppleve noe av det samme. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke alltid så lur, da. :- )

Og så krever det så mye innsats å flytte fokus over på det jeg faktisk gjør, det jeg ikke får til dukker opp uten at jeg trenger gjøre noe som helst for det.

Sånn tror jeg det er for mange, både friske og psyke. Jeg kan gi meg selv juling på den måten jeg også på dårlige dager. Da blir det om å gjøre å "juge" til man overbeviser seg selv. Man må i alle fall prøve;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...