Gå til innhold

Juleskinke med ny vri


Babette

Anbefalte innlegg

Lei av julemat? Jeg også. Men i kjøleskapet lå det mye ferdigkokt juleskinke uten svor.

Jeg skar noen skiver av den, så tynne som mulig. Ca. en halv brokkoli og to epler ble også skåret i små biter. To løk i båter. Så stekte jeg skinkeskivene raskt gylne, tok dem opp og holdt dem varme, og surret brokkoli, løk og epler i panna til det ble mykt, pepret og tilsatte en dash med soyasaus. Skinkeskivene tilbake i panna for et par minutters godgjøring av hele retten.

Tilbehør: Hjemmelaget potetmos av poteter, en god smørklatt og en skvett melk samt salt og pepper og finklippet dill over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes veldig godt og enkelt ut!

Ja, det ble kjemepegodt! Eplesmaken passer veldig godt sammen med den salte skinka.

Og veldig enkelt å lage. Det trenger heller ikke å være potetmos til. Nudler, pasta eller ris vil sikkert også gå bra, evt. kan man bruke en hel brokkoli og klare seg uten noe mer til. (Vi var bare to).

Eller man kan bruke potetmos av pose, så klart. Men har man først fått smaken på hjemmelaget, er den ikke så spennende. Og for moro skyld tok jeg tida i dag: Det tar bare 10 mintter lenger å lage mosen selv enn å bruke pose. Og hjemmelaget metter mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble kjemepegodt! Eplesmaken passer veldig godt sammen med den salte skinka.

Og veldig enkelt å lage. Det trenger heller ikke å være potetmos til. Nudler, pasta eller ris vil sikkert også gå bra, evt. kan man bruke en hel brokkoli og klare seg uten noe mer til. (Vi var bare to).

Eller man kan bruke potetmos av pose, så klart. Men har man først fått smaken på hjemmelaget, er den ikke så spennende. Og for moro skyld tok jeg tida i dag: Det tar bare 10 mintter lenger å lage mosen selv enn å bruke pose. Og hjemmelaget metter mye bedre.

Stapper du eller bruker du slik forvokst hvitløkspresse? hihi. Potetpresse kanskje det kalles.

Rensket dem før eller etter de ble kokt, kokt hele eller i terninger? Regner med tidsbruken blir litt forskjellig etter hvilken metode man bruker. Renske og skjære i terninger tar jo fort litt tid. Og selvfølgelig, lengre tidsforskjell jo flere personer som skal ha mat.

Men hjemmelaget er så mye bedre at det er verdt det nesten uansett tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stapper du eller bruker du slik forvokst hvitløkspresse? hihi. Potetpresse kanskje det kalles.

Rensket dem før eller etter de ble kokt, kokt hele eller i terninger? Regner med tidsbruken blir litt forskjellig etter hvilken metode man bruker. Renske og skjære i terninger tar jo fort litt tid. Og selvfølgelig, lengre tidsforskjell jo flere personer som skal ha mat.

Men hjemmelaget er så mye bedre at det er verdt det nesten uansett tiden det tar.

Jeg skreller potetene før koking og deler dem i båter, 4 deler altså. Når de er ferdige tømmer jeg av vannet, damper dem litt så de blir litt tørrere, slenger oppi litt smør, salt, pepper og gjerne litt malt muskatt og så en dæsj melk. Stappes med gammeldags stapper og blir kjempegodt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det så jeg på reklame på tv, så veldig godt ut :o)

Det var der jeg hentet oppskriften fra, ja. Hun smilte så fint at jeg måtte prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skreller potetene før koking og deler dem i båter, 4 deler altså. Når de er ferdige tømmer jeg av vannet, damper dem litt så de blir litt tørrere, slenger oppi litt smør, salt, pepper og gjerne litt malt muskatt og så en dæsj melk. Stappes med gammeldags stapper og blir kjempegodt! :o)

Just what I skull til to say.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble kjemepegodt! Eplesmaken passer veldig godt sammen med den salte skinka.

Og veldig enkelt å lage. Det trenger heller ikke å være potetmos til. Nudler, pasta eller ris vil sikkert også gå bra, evt. kan man bruke en hel brokkoli og klare seg uten noe mer til. (Vi var bare to).

Eller man kan bruke potetmos av pose, så klart. Men har man først fått smaken på hjemmelaget, er den ikke så spennende. Og for moro skyld tok jeg tida i dag: Det tar bare 10 mintter lenger å lage mosen selv enn å bruke pose. Og hjemmelaget metter mye bedre.

Og er mye sunnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest potetnese

''Tilbehør: Hjemmelaget potetmos av poteter''

Nå ble jeg litt i stuss her. Kan man lage hjemmelaget potetmos av annet enn poteter?

Jeg spør altså ikke for å være frekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Tilbehør: Hjemmelaget potetmos av poteter''

Nå ble jeg litt i stuss her. Kan man lage hjemmelaget potetmos av annet enn poteter?

Jeg spør altså ikke for å være frekk :-)

He he. Nei, man kan jo ikke det. Men meningen var å fortelle hvordan jeg lager mosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...