Gjest Beate-76 Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Jeg har lenge hatt mistanke om at jeg har lavt stoffskifte.Har alle symptomer på det.Vi er under utredning for habituell abort,og i den forbindelse ble det tatt en blodprøve av skjoldbrukskjertelen.Resultatet på den prøven var bra.Nå lurer jeg:Holder denne prøven for å vite at alt er iorden med stoffskiftet??Synes det høres litt for enkelt ut jeg...Et spørsmål til:Hvilke blodprøver må taes for å sjekke om man er insulinresistent? Takk for svar:-) 0 Siter
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 12. juni 2001 Skrevet 12. juni 2001 Den viktigste prøven for å sjekke om stoffskiftet er for lavt er TSH - thyroideastimulerende hormon, men det kan også være aktuellt å måle T4 - thyroxin, T3 - triiodthronin og anti-TPO - thyroidea antistoff. Blodprøve er nok. Det finnes ingen enkel test som påviser insulinresistens i vanlig klinisk praksis, så langt jeg vet. I forkning blir det gjort målinger av insulinkonsentrasjon sammenholdt med blodsukkernivåer. C-peptid kan gi en viss indikasjon, men ellers ser man mest på sammenhengen mellom fedme rundt midjen, vekt, blodfettverdier, blodtrykk og eventuelt glukosebelastning 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.