Gå til innhold

Medisinering ute av kontroll? - NHD


Gjest Prøveråforståtrengernoenråd

Anbefalte innlegg

Gjest Prøveråforståtrengernoenråd

Hei! Min samboer går til "behandling" på DPS og har vært i systemet i 2 år - med flere forskjellige behandlere pga ustabil personalsituasjon. Alle har vært opptatt av medisinering og skulle funnet den "perfekte" medisin. Diagnose er visst ikke like viktig. Slik føles det iallfall. Etter 2 år på dps har han mulig bipolar lidelse og kanskje noen personlighetsforstyrrelser utløst av posttraumatisk stress. Muligens kanskje... Han gikk i ca ett år på alt for lav dose Orfiril. Denne er nå justert opp og blodprøver viser visstnok rette verdier. Selv mener han at den ikke har noe effekt. Ellers brukte han lenge Cipralex som forsåvidt hadde positiv effekt. Annet enn at den påvirket sexlysten. Han ønsket derfor å prøve annen medisin. Slik startet det hele som jeg mener nå virker veldig rotete. De siste måndene har det vært av og på med medisiner som jeg ikke husker navnet på, men som var full av bivirkninger som var helt umulig å fungere med. Pr i dag ser daglige dose av medisiner slik ut: Orfiril 450 mg x 2 Wellbutrin 150 mg Risperdal 1 mg Zoloft 100 mg Evnt Alopam 15 mg x 2 Leser felleskatalogen om og om igjen og blir helt surrete... Synes å lese smør på flesk, rare doseringer og forstår ikke helt diagnosen hans. Sexlivet har blitt enda værre etter at han begynte å bytte medisiner. Han har gått opp mye i vekt og blir deppa pga det. Isolerer seg, er trøtt, sover dårlig, enda mer deprimert osv osv. Han har tatt opp at han ønsker å gå tilbake til Cipralex, men behandleren hører ikke på det. Har han ingenting han skulle sagt selv? Han er jo ikke tvangsmedisinert... For meg føles det som at medisineringen er totalt ute av kontroll, men kun negativ effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, her er en del ute av kontroll.

Cipralex er seponert grunnet manglende sexlyst. Så får han Zoloft som også er et SSRI. Ville nok sett på dette først. Prøve å komme til målet med de tre andre: Orfiril, Wellbutrin og Risperdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...