Gå til innhold

da var det "gjort"


Mamma07

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26

Helt enig med deg i det!

Men jeg vil at du skal forstå at vi som røyker eller har røykt, ikke er fullt så dumme som du kanskje tror.

Vi VET faktisk at barna ikke har godt av det, vi VET at det er noen helvetes giftpinner, dritt, svineri, at vi lukter vondt, at mange syns vi er svake, dumme, egoistiske, lukter dritt etc etc.

Vi vet det så godt og har hørt det så mange ganger at denne formen for propaganda i beste fall kan ha en funksjon når vi står på vippen til å sprekke, men enda ikke har gjort det.

Å si dette til en som nettopp har sprukket, sitter der med røyken i kjeften, kjenner at den smaker dritt og lurer på hva i helsike de holder på med - det bidrar kun til å få oss til å føle oss enda dummere, svakere og elendige. Kort sagt gjør det nederlagsfølelsen enda større - og tanken om at jeg er så dum og viljesvak at jeg klarer det ikke, enda mer nærliggende.

I denne situasjonen hjelper det sjelden å få høre om en tante, søster, nabo eller hvasomhelst som sluttet på dagen - de vi tenker på da, er dem som ikke klarte å slutte på tross av KOLS, lungekreft eller røykebein - eller unger med gjentatte ørebetennelser.

Det som kanskje kan hjelpe, er positiv motivasjon. Fokus på det som er bra, istedenfor å fortelle oss om det vi bare så alt for godt vet fra før.

Jeg er helt sikker på at du ser logikken, du har jo skrevet en god del innlegg her inne om vektnedgangen din og fått masse positiv respons. Røykeslutt er ikke så annerledes - det er jo et ikke ukjent fenomen at lite genererer trøstespising så effektivt som å tro/vite/få høre at man ser jævlig ut (jfr. lukter dritt), kjører i seg masse dritt (jfr. giftpinner) osv.

Gjengen inne på vektmestringsforum ville aldri finne på å fortelle noen som har gått ned 10 kg (men fremdeles er 20 kg overvektige og nå har gått bananas i matveien) at de skal slutte med dritten, at innskriveren heldigvis aldri har vært så DUM at hun har latt seg selv bli overvektig, eller at de ser jævlige ut. De får høre at i morgen er det en ny dag, det er godt å komme seg ut og bruke kroppen, spise sunt etc. Og ikke minst - du har vært kjempeflink så langt, dette klarer du!

Mekanismene som settes i gang når man plutselig sitter der med sneipen i munnviken, er slett ikke så annerledes. Ingen liker å høre at de er idioter.

Flott skrevet eksroeyker! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja,feil forum :P skal legge meg snart :P

Hmm, ikke greit å være mamma 07 nå. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne hjelpe, men jeg har væt vanerøyker i mange herrens år, men har aldri røyka når jeg har vært gravid (3.gangen nå), Jeg har derimot vært så idiot at jeg har begynt på'n igjen så snart barna har ammet seg ferdig (skyt meg, Lillemus :). Poenget er at jeg tror jeg har begynt igjen fordi det ikke har føltes som om det er JEG som har slutta. Det har derimot vært ungen inni meg som ikke har villet BEGYNT. Skjønner at dette høres litt psyko ut, men dette har helt klart hjulpet for meg. Jeg har slutta på dagen alle tre gangene. Dvs. denne gangen tok jeg en røyk på pur f..... den 31/12 bare for at JEG OGSÅ skulle få slutte.

Så mamma 07: kanskje det ikke er du som skal slutte, men ungen du bærer som ikke skal begynne?? Forsøk å flytt fokus og tenk på deg selv som en "ikke-praktiserende røyker" resten av svangerskapet. Kanskje det blir litt mindre uoverkommelig?

Herregud, dere må ikke tro jeg er gal. Når jeg leser det selv så synes jeg selv jeg høres litt gal ut! Men jeg røyker ikke i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke greit å være mamma 07 nå. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne hjelpe, men jeg har væt vanerøyker i mange herrens år, men har aldri røyka når jeg har vært gravid (3.gangen nå), Jeg har derimot vært så idiot at jeg har begynt på'n igjen så snart barna har ammet seg ferdig (skyt meg, Lillemus :). Poenget er at jeg tror jeg har begynt igjen fordi det ikke har føltes som om det er JEG som har slutta. Det har derimot vært ungen inni meg som ikke har villet BEGYNT. Skjønner at dette høres litt psyko ut, men dette har helt klart hjulpet for meg. Jeg har slutta på dagen alle tre gangene. Dvs. denne gangen tok jeg en røyk på pur f..... den 31/12 bare for at JEG OGSÅ skulle få slutte.

Så mamma 07: kanskje det ikke er du som skal slutte, men ungen du bærer som ikke skal begynne?? Forsøk å flytt fokus og tenk på deg selv som en "ikke-praktiserende røyker" resten av svangerskapet. Kanskje det blir litt mindre uoverkommelig?

Herregud, dere må ikke tro jeg er gal. Når jeg leser det selv så synes jeg selv jeg høres litt gal ut! Men jeg røyker ikke i alle fall!

''Herregud, dere må ikke tro jeg er gal. Når jeg leser det selv så synes jeg selv jeg høres litt gal ut!''

Ja, du høres litt gal ut. :)

Men det trenger du ikkje bry deg om, bedre det enn å være helt normal ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...hadde jeg bare hatt _litt_ vilje :(''

Om du overhodet ikkje har noen som helst vilje til å slutte så er oddsen for å bli røykfri lik null!

Du kan gjerne bruke titusenvis av kroner på røykeplaster, tyggis, all slags kurser og den der antirøyke boka osv., men _uten_ å ville slutte så er også det bortkasta.

Så mitt tips er at du jobber med viljen, og finner gode grunner (motivasjon) til å slutte med tullet.

Hilsen en som røykte i ca. 20 år, slutta i 10 år, røykte igjen i 13 år, og har nå vært røykfri i to år.

Ps! Det er dritlett å slutte å røyke, men enda lettere å begynne igjen...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i det!

Men jeg vil at du skal forstå at vi som røyker eller har røykt, ikke er fullt så dumme som du kanskje tror.

Vi VET faktisk at barna ikke har godt av det, vi VET at det er noen helvetes giftpinner, dritt, svineri, at vi lukter vondt, at mange syns vi er svake, dumme, egoistiske, lukter dritt etc etc.

Vi vet det så godt og har hørt det så mange ganger at denne formen for propaganda i beste fall kan ha en funksjon når vi står på vippen til å sprekke, men enda ikke har gjort det.

Å si dette til en som nettopp har sprukket, sitter der med røyken i kjeften, kjenner at den smaker dritt og lurer på hva i helsike de holder på med - det bidrar kun til å få oss til å føle oss enda dummere, svakere og elendige. Kort sagt gjør det nederlagsfølelsen enda større - og tanken om at jeg er så dum og viljesvak at jeg klarer det ikke, enda mer nærliggende.

I denne situasjonen hjelper det sjelden å få høre om en tante, søster, nabo eller hvasomhelst som sluttet på dagen - de vi tenker på da, er dem som ikke klarte å slutte på tross av KOLS, lungekreft eller røykebein - eller unger med gjentatte ørebetennelser.

Det som kanskje kan hjelpe, er positiv motivasjon. Fokus på det som er bra, istedenfor å fortelle oss om det vi bare så alt for godt vet fra før.

Jeg er helt sikker på at du ser logikken, du har jo skrevet en god del innlegg her inne om vektnedgangen din og fått masse positiv respons. Røykeslutt er ikke så annerledes - det er jo et ikke ukjent fenomen at lite genererer trøstespising så effektivt som å tro/vite/få høre at man ser jævlig ut (jfr. lukter dritt), kjører i seg masse dritt (jfr. giftpinner) osv.

Gjengen inne på vektmestringsforum ville aldri finne på å fortelle noen som har gått ned 10 kg (men fremdeles er 20 kg overvektige og nå har gått bananas i matveien) at de skal slutte med dritten, at innskriveren heldigvis aldri har vært så DUM at hun har latt seg selv bli overvektig, eller at de ser jævlige ut. De får høre at i morgen er det en ny dag, det er godt å komme seg ut og bruke kroppen, spise sunt etc. Og ikke minst - du har vært kjempeflink så langt, dette klarer du!

Mekanismene som settes i gang når man plutselig sitter der med sneipen i munnviken, er slett ikke så annerledes. Ingen liker å høre at de er idioter.

''Men jeg vil at du skal forstå at vi som røyker eller har røykt, ikke er fullt så dumme som du kanskje tror.''

Ok, jeg har formulert meg dumt ser jeg - jeg mener ikke at de som røyker er dumme, men at det å begynne å røyke er dumt.

Jeg skjønner godt at det er kjempevanskelig å slutte, men jeg fatter ikke at folk i dag begynner å røyke! Vi har i over 30 år visst hvor farlig røyk er, alikevel begynner folk stadig å røyke. Hvorfor!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet jeg var utrolig tåpelig som tok i mot! men som jeg skrev i et innlegg tidligere, jeg har ikke vilje i det hele tatt:( skal faktisk ut å røyke nå.. så utrolig tragisk!!! :(

det som er greien er at jeg får dårlig samvittighet overfor småen:( vil ikke være en stinkende mor :( skal få slutt på dette. bare kose meg litt med røyken først...

Hei du!

Vil bare gi deg en oppmuntrende klem! Du klarer å slutte med røyken vet du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Vil bare gi deg en oppmuntrende klem! Du klarer å slutte med røyken vet du :-)

:o) nå er det 7 røyk igjen i pakken. Da er det over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o) nå er det 7 røyk igjen i pakken. Da er det over!

OK. Bra! Skal vi gjøre noe sammen!

Du kutter røyken og kommer deg ut på tur.

Jeg blir flinkere å lese nyheter (mitt nyttårsforsett) + å rydde + kommer meg ut på tur/trening.

Rapport avgis en gang i uka :-)

Med på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Bra! Skal vi gjøre noe sammen!

Du kutter røyken og kommer deg ut på tur.

Jeg blir flinkere å lese nyheter (mitt nyttårsforsett) + å rydde + kommer meg ut på tur/trening.

Rapport avgis en gang i uka :-)

Med på det?

Jepp :)

Jeg må bli i bedre form, minus fem kilo. Da blir jeg rundt 68 :) Det blir jeg fornøyd med. Kan godt bli mindre også. Så er det vekk med røyken og mer aktiv utendørs.

Dette må da gå ann. Eller hva? :)

Vi kan snakkes innpå meldinsforum en gang i uken :)

Kommer du til Bergen i nermeste fremtid? Hatt en fin jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :)

Jeg må bli i bedre form, minus fem kilo. Da blir jeg rundt 68 :) Det blir jeg fornøyd med. Kan godt bli mindre også. Så er det vekk med røyken og mer aktiv utendørs.

Dette må da gå ann. Eller hva? :)

Vi kan snakkes innpå meldinsforum en gang i uken :)

Kommer du til Bergen i nermeste fremtid? Hatt en fin jul?

Ja, vi hadde en rolig jul i "skibygda" en time med tog fra Bergen :-) Fikk oss to halve dager i slalåmbakken + en tur på stølen, sånn innimellom regnet.... Deilig!

Ungene snudde døgnet og sov til 9-10 hver dag, svigermor stlelte og stullet for oss, barna var som noen lam på kjøreturen frem og tilbake.

Fin jul som en ordentlig familie i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde en rolig jul i "skibygda" en time med tog fra Bergen :-) Fikk oss to halve dager i slalåmbakken + en tur på stølen, sånn innimellom regnet.... Deilig!

Ungene snudde døgnet og sov til 9-10 hver dag, svigermor stlelte og stullet for oss, barna var som noen lam på kjøreturen frem og tilbake.

Fin jul som en ordentlig familie i år?

Ååå så koselig da :) Ingenting er bedre enn snille unger :)

Jeg ble rett og slett litt sliten av hele julen, var middagsbesøk i alle kanter, alle vil jo ha en liten bit av den lille... Så jeg synes det var godt å komme til hverdagen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest røyker

''Men jeg vil at du skal forstå at vi som røyker eller har røykt, ikke er fullt så dumme som du kanskje tror.''

Ok, jeg har formulert meg dumt ser jeg - jeg mener ikke at de som røyker er dumme, men at det å begynne å røyke er dumt.

Jeg skjønner godt at det er kjempevanskelig å slutte, men jeg fatter ikke at folk i dag begynner å røyke! Vi har i over 30 år visst hvor farlig røyk er, alikevel begynner folk stadig å røyke. Hvorfor!?

Hvordan blir folk overvektige? Hvorfor? Hvorfor bruker ikke alle tanntråd hver kveld, vi VET det er lurt? Hvorfor blir noen for fulle gang på gang? Og noen alkoholikere? Hvorfor trener vi ikke mer alle sammen? Hvordan kan det ha seg at så mange spiser pommes frittes på McDonalds, det er bevist at det er rent transfett og direkte kreftframkallende og skadelig? Hvorfor har jeg det ikke ryddig hjemme hver dag? Hvorfor er en fjerdedel av alle røykvarslere ute av drift til en hver tid pga batteriene? Og hvorfor røyker jeg?

Jeg fatter det ikke selv, men det er en av mange dumme ting og farlige ting jeg og noen andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...