Gå til innhold

sp.mål om kirurgisk abort samt hormon spiral


Gjest lina0081

Anbefalte innlegg

Gjest lina0081

Hei, Jeg er 26 år og tok nettopp en kirurgisk abort på sykehuset. 3 døgn etter føler jeg meg i god form, men blør mye hver gang jeg er på toalettet. Ved inngrepet satt legen inn en hormonspiral og i den forbindelse har jeg et par sp.mål. 1. jeg har et krevende fysisk yrke innenfor turn. bør jeg vente med å begynne på harde treningsøkter igjen etter aborten? 2. jeg har ikke født barn, men likevel satte legen inn en hormon spiral -er det store sjanser for komplikasjoner i forhold til at spiral brukes mest på kvinner som har født? 3. må man være mer forsiktig ved samleie når man har innsatt hormon spiral (tenker da for eksempel på harde støtninger fra mannen ved samleie. eller kan man ha helt normal sex). takker på forhånd for svar. Mvh jente 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spiralisa

Ang spørsmål 2: Grunnen til at spiral mest har blitt brukt som prevensjon til kvinner som har født, er at spiralen øker risikoen for at en infeksjon kan gjøre brukeren steril. Kvinner som har født har ikke noe mindre risiko for dette, men for dem er ikke konsekvensene så store (de har jo allerede (et/flere) barn).

Spiralen gir ikke infeksjon av seg selv, så hvis man er forsiktig, er spiral en flott prevensjon også for kvinner som ikke har født / vil ha flere barn.

Så din og partners hygiene er viktig, aller viktigst er at du har en fast partner du stoler på, som vet at hvis han smitter deg med noe er risikoen ekstra stor for deg. Så er dere trofaste og smittefrie, og har god hygiene (mht dine / hans bakterier som kan føres inn i deg), er spiral en fin prevensjon.

Vent med samleie så lenge som sykehset / legen anbefalte, og bruk kondom og ha god hygiene ved sex som kan være smitterisiko.

Oppsøk lege umiddelbart ved smerter/feber/ubehag/unormal utflod/andre tegn på infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...