Gå til innhold

NHD-Mange forskjellige diagnoser


Gjest swinging

Anbefalte innlegg

Gjest swinging

Jeg er en voksen kvinne som har vært psykisk syk i 4 år. På den tiden har jeg hatt 7-8 ulike diagnoser: forskjellige depresjoner, personlighetsforstyrrelser (narsissistisk og borderline) og nå sist bipolar 2, rapid cycling. Vet selv ikke hva jeg skal tro eller hvem jeg er. Men jeg ser jo også at alle diagnosene på en måte stemmer.Jeg er i hovedsak blitt behandlet på to sykehus.

Er dette vanlig? Det er jo mer svingende og ustabilt enn jeg selv er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff dette hørtes slitsomt ut, når man er ustabil fra før, blir man ikke akkurat mer stabil av å få så mange diagnoser og forholde seg til. Jeg regner med siden du skriver her at du har lest en del om de forskjellige diagnoser. Du sier at alle stemmer på en måte, men er det en som du selv føler stemmer mer enn de andre, hva tror du altså selv er spørsmålet mitt.

Jeg kjenner en som jeg har skrevet en del om her, som også passer inn under de fleste diagnoser mer eller mindre, så jeg er glad jeg ikke er psykiater, for det kan ikke være lett og bestemme seg for en.

Håper NHD svarer deg, så kanskje du kan få en liten pekepinn på neste skritt på din vei mot mer forståelse av dette.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stallo

Opplevde det samme som du, fikk mange diagnoser (ny behandler -ny diagnose). Jeg følte meg etterhvert som "en rar ape" -et kasus. Men jeg var jo det samme menneske, uansett! Nå har jeg ikke lenger noen diagnose, jeg er erklært "frisk" og er ute av "det psykiatriske hjelpeapparat". Jeg er vel ikke noe A4-menneske, men jeg liker meg selv, stort sett. Jeg ser tilbake på alle diagnosene med et smil! Og så vil jeg si til deg og andre, gi ikke opp troen på å få det bedre og vær glad i deg selv. Du er verdifull, uansett diagnose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke uvanlig at en pasient har flere diagnoser. Ei heller er det uvanlig at en kan ha flere personlighetsforstyrrelser samtidig.

Eterhvert som en blir kjent med pasienten og nye symptomer dukker opp, kan også diagnosen bli endret.

F.eks. kan en ikke stille bipolar diagnosen før det har vært minst en oppoversvinging. Siden mange bipolare debuterer med depresjon får de først en depresjonsdiagnose. Når den første manien/hypomanien kommer, endres diagnosen til bipolar.

Ikke alle rapid cyclers er rapide fra sykdomsstart. Dette kan utvikle seg etterhvert, og diagnosen endres i takt med dette.

Hvilket sykehus en behandles ved er i hovedsak bestemt av bosted. At en er behandlet på to sykehus, er slett ikke uvanlig.

Problem med å utsette behovstilfredsstillelse/vente er typisk for personlighetsforstyrrelser i cluster B som f.eks. ustabil og narsissistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...