Gå til innhold

NHD: Gjeninnføring av avregistrerte legemidler


Gjest Volodja

Anbefalte innlegg

Gjest Volodja

Hei.

Det er noe jeg lurer på om medisiner som er avregistrert i Norge.

Jeg tenker da på Librium og Halcion.

Jeg leste i en veldig gammel post at du skrev at Halcion var det beste sovemiddelet Norge har hatt.

Jeg har selv bodd noen år i Svergie før, hvor Halcion fortsatt er i salg, og har erfaring med Halcion. Synes selv det var et godt innsovningsmiddel uten bivirkninger. Brukte det ca. 3-4 uker, opplevde ingen toleranse heller.

Og så Librium. Har lest at det var et godt middel mot angst, hadde en absorbering som Sobril, og halveringstid som Valium, og gav mindre søvnighet enn andre benzodiazepiner. Gav også sjelden opphav til misbruk (sikkert fordi Librium ikke var særlig populært hos rusmisbrukere).

Disse medisinene er altså forlengst avregistrert.

Hvorfor? Vet du noe om grunnen?

Og er det noen sjanse for at avregistrerte legemidler kan bli gjeninnført i Norge?

Det er sikkert mye informasjon jeg ikke vet om både Halcion og Librium, men slik jeg ser det kunne de erstattet et par andre benzodiazepiner på det norske markedet som leger fortviler over.

(Librium ville vel vært et godt førstevalg av benzodiazepiner hos mennesker med angstlidelser?)

Både Librium og Halcion er fortsatt i salg i de fleste andre land.

Ikke at jeg skal klage selv, har det tålig greit med de medisiner jeg selv bruker. Fontex 40 mg dgl. og Valium, 4-5 tabletter pr. uke.

Hilsen Volodja (som har erstattet det gamle nicket "Farmer")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent på ekspertuttalelsen her - i mellomtida et selvopplevd mareritt: Jeg brukte Halcion, funket fint, sovnet fort og sov godt - uten noen ubehagelig søvnighet dagen etter. Det var fordi middelet gikk FORT ut av kroppen.

Virkningen på meg ble at jeg helt uten påviselig grunn, ble skikkelig dritredd i tolvtida (formiddag) dagen etter da det var gått noen uker med Halcion. Da jeg snakket med legen min om de uforklarlige angstanfallene, sa hun (litt nølende) at dette var et problem med Halcion. Veldig mange fikk angst helt uten "grunn" når middelet forsvant ut av kroppen. Jeg sluttet fort med Halcion, og så at middelet ble inndratt nokså rett etter.

Librium hadde et veldig dårlig rykte, det er det jeg veit om det. Tror ikke midler blir dratt inn uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Librium har jeg ingen erfaring med.

Halcion ble avregistrert grunnet den angsten GoodTimes beskriver.

Jeg synes det var forhastet og en typisk "politisk" avregistrering. Mange hadde svært god nytte av Halcion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er dårlig orientert eller naiv.

Men jeg misbrukte både Halcion og Librium da de fantes.

Det er ikke god nok grunn til avregistrering. Mange midler som blir misbrukt. Brukere som ikke misbruker kan ikke lide for at noen gjør det.

I noen tilfeller regner en noe som så avhengighetsskapende at det avregistreres, som for eksempel somadril, men jeg er i mot det også. Synes ikke somadril burde gått ut av markedet. De som virkelig hadde nytte av middelet burde fått hatt det. Legene har ansvar for utskriving og oppfølging.

Jeg har "misbrukt", vært avhengig selv, men synes ikke andre skal lide av den grunn.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pilleguria

Det er ikke god nok grunn til avregistrering. Mange midler som blir misbrukt. Brukere som ikke misbruker kan ikke lide for at noen gjør det.

I noen tilfeller regner en noe som så avhengighetsskapende at det avregistreres, som for eksempel somadril, men jeg er i mot det også. Synes ikke somadril burde gått ut av markedet. De som virkelig hadde nytte av middelet burde fått hatt det. Legene har ansvar for utskriving og oppfølging.

Jeg har "misbrukt", vært avhengig selv, men synes ikke andre skal lide av den grunn.

Mvh

Jeg mener heller ikke at alt som kan misbrukes skal tas bort fra markedet. Selvsagt kan det ikke det. Jeg bare ville informere om at de preparatene du nevnte også ble misbrukt. Og jeg tror det var mange som misbrukte Librium før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Volodja

Librium har jeg ingen erfaring med.

Halcion ble avregistrert grunnet den angsten GoodTimes beskriver.

Jeg synes det var forhastet og en typisk "politisk" avregistrering. Mange hadde svært god nytte av Halcion.

Ja, det er vel typisk Norge det.

Jeg har lest en kjent psykiater uttale det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Volodja

Kanskje du er dårlig orientert eller naiv.

Men jeg misbrukte både Halcion og Librium da de fantes.

Dårlig orientert eller naiv??

Jeg skrev jo selv at det er sikkert mye jeg ikke vet om Librium og Halcion.

Det jeg skrev var basert på noe jeg har lest i en bok om psykofarmaka, og at en lege jeg hadde før fortalte om Librium og at det var synd det var avregistrert.

"Sjelden opphav til misbruk" betyr jo ikke null misbruk. Det skjønner jo jeg også.

Men jeg er såklart motagelig for informasjon jeg ikke har fra før.

Men det betyr da ikke at jeg er dårlig orientert eller naiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Volodja

Vent på ekspertuttalelsen her - i mellomtida et selvopplevd mareritt: Jeg brukte Halcion, funket fint, sovnet fort og sov godt - uten noen ubehagelig søvnighet dagen etter. Det var fordi middelet gikk FORT ut av kroppen.

Virkningen på meg ble at jeg helt uten påviselig grunn, ble skikkelig dritredd i tolvtida (formiddag) dagen etter da det var gått noen uker med Halcion. Da jeg snakket med legen min om de uforklarlige angstanfallene, sa hun (litt nølende) at dette var et problem med Halcion. Veldig mange fikk angst helt uten "grunn" når middelet forsvant ut av kroppen. Jeg sluttet fort med Halcion, og så at middelet ble inndratt nokså rett etter.

Librium hadde et veldig dårlig rykte, det er det jeg veit om det. Tror ikke midler blir dratt inn uten grunn.

Jøss, det hørtes veldig skremmende ut.

Jeg har forresten hørt om folk som har samme erfaring med Stilnoct, et sovemiddel som selges i dag.

Lurer forresten på hva slags dårlig rykte Librium hadde...

Jeg kjenner en eks-narkoman, som fortalte at Librium hadde null verdi dengang vedkommende var narkoman (på 80-tallet).

Og så var det en lege jeg hadde før som uttalte seg så positivt om Librium. Men det var avregistrert før jeg flyttet til Norge (i 1992).

Ja, ja... Det kan jo være egenskaper ved disse medisinene som rettferdigjorde avregistreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pilleguria

Dårlig orientert eller naiv??

Jeg skrev jo selv at det er sikkert mye jeg ikke vet om Librium og Halcion.

Det jeg skrev var basert på noe jeg har lest i en bok om psykofarmaka, og at en lege jeg hadde før fortalte om Librium og at det var synd det var avregistrert.

"Sjelden opphav til misbruk" betyr jo ikke null misbruk. Det skjønner jo jeg også.

Men jeg er såklart motagelig for informasjon jeg ikke har fra før.

Men det betyr da ikke at jeg er dårlig orientert eller naiv?

Neida, reagerte kanskje litt kvasst. Sorry.

Jeg synes Librium og Sobril er veldig like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...