Gå til innhold

NHD - cymbalta


ink1365380698

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Hvordan har cymbalta blitt mottatt. Tror du jeg som hatt sånn veldig reaksjon på cipralex kan tåle denne. Fikk som skrevet før panikkangst av cipralex og den var som jeg har skrevet mange ganger forferdlig å komme av. Jeg siden jeg sluttet med cipralex hatt tilbakevendende deprejoner, økt angst(sosial og klo i magen, og økte psykosomatiske plager. Det var pågrunn av psykosomatiske plager og noe sosialangst jeg begynte på AD. (Ikke på grunn av depresjon- den ble utløst av cipralex- aldri hatt det før). Depr. bølgene varer fra noen dager til en uke, kaster opp, og er fullstendig nede. Fikk det nå akutt i romjulen og er ennå ikke kommet opp igjen. Har det forferdelig. Teapauten min foreslår cymbalta? - men den er vel ikke engang gjennomprøvd. Jeg bruker pr i dag 525 mg aurorix daglig. Og er veldig redd for å trappe ned på denne når jeg er så nede. Hvor lang tid bør jeg i så fall bruke. Er som du vet hypervar for medikamenter pluss at jeg har fått en angst for tabletter etter denne cipralex episoden. Men jeg kan heller ikke leve som jeg gjør nå. Har slitt forferdelig siden cipralexnedtrapping. Hva ville du tilrådd dine pasienter (føler meg som en av dem) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei - jeg prøver meg på et svar selv om jeg ikke er NHD.

Jeg har bare positiv erfaring med Cymbalta. De første to ukene hadde jeg noen bivirkninger. Det var kvalmen som var mest plagsom. Etter de første to ukene har jeg ingen bivirkninger.

Som deg har jeg hatt negativ erfaring med Cipralex og ventet egenlig det verste da jeg begynte på Cymbalta, men tok heldigvis feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cymbalta er velprøvd. Det skal du ikke være redd for. Det er er SNRI dvs at det også virker på serotoninsystemet.

Dersom det er Cipralex som er årsaken til dine økte plager, må en gå ut fra at dette skyldes en påvirkning på serotoninsystemet ditt.

Videre må en gå ut fra at du har et meget følsomt serotoninsystem som reagerer ulikt det som er vanlig hos de aller fleste.

Siden jeg ikke kjenner deg i RL tør jeg ikke ha noen formening om kombinasjonen ink og Cymbalta.

Du burde hatt en konsultasjon i RL med en superspesialist på både farmakologi og psykiatri. Det finnes noen slike i landet. Kan du greie å komme deg til en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om du kom deg til en superspesialist.

Cymbalta er i samme gruppe som efexor. Jeg vet ikke om du var innom de. Det var muligens bare på tale. De er jo ikke så ulike et SSRI, og jeg forstår derfor at du er redd for å prøve i din situasjon. At det er individuelt er jo et mantra etterhvert, men efexor var mer heavy for meg enn noen av SSRIene jeg har prøvd. Samtidig forstår jeg at du trenger noe nå.

Kanskje du skal sette alle kluter for å komme til en spesialist. Kanskje NHD kunne hjulpet deg med et par navn siden du trenger spesielkompetanse.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Cymbalta er velprøvd. Det skal du ikke være redd for. Det er er SNRI dvs at det også virker på serotoninsystemet.

Dersom det er Cipralex som er årsaken til dine økte plager, må en gå ut fra at dette skyldes en påvirkning på serotoninsystemet ditt.

Videre må en gå ut fra at du har et meget følsomt serotoninsystem som reagerer ulikt det som er vanlig hos de aller fleste.

Siden jeg ikke kjenner deg i RL tør jeg ikke ha noen formening om kombinasjonen ink og Cymbalta.

Du burde hatt en konsultasjon i RL med en superspesialist på både farmakologi og psykiatri. Det finnes noen slike i landet. Kan du greie å komme deg til en slik?

Kan det være serotinin jeg har mangel på. Bortsett fra anfallene jeg fikk på cipralex fungerte jeg på 5 mg.Trigget angsten på mange måter, men hadde lite sosialangst f. eks, og var på en måte happy.( iallefall i forhold til nå) Men anfallene gjorde at jeg ville slutte. Og fikk som sagt en voldsom reaksjon. Trodde min siste siste timer hadde kommet under seponeringen. Pustevansker, strøm i hode og armer, interns oppkasting, pluss forferdelig depresjon. Jeg har reagert på flere Ad jeg har sluttet med. Blant annet 30 mg sinequan som jeg prøvde høsten 2002. fikk 3 uker med depresjon og mye angst, men kom meg igjen som sagt etter en tre fire uker. Så var det aurorix som jeg brukte i 1995. da fikk jeg 4 ukers intens kvalme. jeg koblet ikke dette da, men ser en sammenheng nå. Så aurorix igjen i 2004. Da hadde jeg en oppsving enerigimessig på dem, som jeg ikke har hatt nå. Men synes ikke de hjalp på psykosomatiske plagene mine,så jeg sluttet. 7 uker etter fikk jeg voldsom angstreasjon. Alldri opplevd noe lignenede før. så jeg koblet det sammen. Og så selve h. og komme av da cipralex. og det er jo rein serotinin. Det virket ikke som jeg har tålt å slutte med sipra.. har bare hatt trøbbel etterpå. Men de skremmende anfallene gjorde at jeg følte meg som en tikkende bombe. Jeg fikk desverre noen av disse anfalle bil, så jeg har fått fobi mot å kjøre. Også å sitte på. fobisk angst.Og så jeg som har kjørt så my bil??? så vanskelig for meg å komme meg til noen spesialist. Hvor holder de til?? Tror du remeron kan hjelpe meg, sammen med Aurorix. eller er dette en serotinin sprørmål?? Det var i allefall det som skjedde når jeg sluttet. alle abstinensene og den voldsomme deprejonene som er tilbakevennende kom etter cipralex seponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være serotinin jeg har mangel på. Bortsett fra anfallene jeg fikk på cipralex fungerte jeg på 5 mg.Trigget angsten på mange måter, men hadde lite sosialangst f. eks, og var på en måte happy.( iallefall i forhold til nå) Men anfallene gjorde at jeg ville slutte. Og fikk som sagt en voldsom reaksjon. Trodde min siste siste timer hadde kommet under seponeringen. Pustevansker, strøm i hode og armer, interns oppkasting, pluss forferdelig depresjon. Jeg har reagert på flere Ad jeg har sluttet med. Blant annet 30 mg sinequan som jeg prøvde høsten 2002. fikk 3 uker med depresjon og mye angst, men kom meg igjen som sagt etter en tre fire uker. Så var det aurorix som jeg brukte i 1995. da fikk jeg 4 ukers intens kvalme. jeg koblet ikke dette da, men ser en sammenheng nå. Så aurorix igjen i 2004. Da hadde jeg en oppsving enerigimessig på dem, som jeg ikke har hatt nå. Men synes ikke de hjalp på psykosomatiske plagene mine,så jeg sluttet. 7 uker etter fikk jeg voldsom angstreasjon. Alldri opplevd noe lignenede før. så jeg koblet det sammen. Og så selve h. og komme av da cipralex. og det er jo rein serotinin. Det virket ikke som jeg har tålt å slutte med sipra.. har bare hatt trøbbel etterpå. Men de skremmende anfallene gjorde at jeg følte meg som en tikkende bombe. Jeg fikk desverre noen av disse anfalle bil, så jeg har fått fobi mot å kjøre. Også å sitte på. fobisk angst.Og så jeg som har kjørt så my bil??? så vanskelig for meg å komme meg til noen spesialist. Hvor holder de til?? Tror du remeron kan hjelpe meg, sammen med Aurorix. eller er dette en serotinin sprørmål?? Det var i allefall det som skjedde når jeg sluttet. alle abstinensene og den voldsomme deprejonene som er tilbakevennende kom etter cipralex seponering.

Hvorfor ber du ikke terapeuten eller fastlegen din om å forsøke å finne en spesialist slik nhd foreslår? Selv om du opplever enorm angst forbundet med transport, så kan du da ikke mene at du vil avstå fra en kompetent vurdering fordi transporten er vanskelig? Blir ikke det å la øyeblikkets vanskeligheter ødelegge for muligheten til et vesentlig bedre liv på litt lengre sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ink1365380698

Cymbalta er velprøvd. Det skal du ikke være redd for. Det er er SNRI dvs at det også virker på serotoninsystemet.

Dersom det er Cipralex som er årsaken til dine økte plager, må en gå ut fra at dette skyldes en påvirkning på serotoninsystemet ditt.

Videre må en gå ut fra at du har et meget følsomt serotoninsystem som reagerer ulikt det som er vanlig hos de aller fleste.

Siden jeg ikke kjenner deg i RL tør jeg ikke ha noen formening om kombinasjonen ink og Cymbalta.

Du burde hatt en konsultasjon i RL med en superspesialist på både farmakologi og psykiatri. Det finnes noen slike i landet. Kan du greie å komme deg til en slik?

ville bare si at fellesnevneren for de jeg har hatt trøbbel med å slutte med er påvirkning på serotininet. Men det har du vel oppfattet:0)) derfor jeg lurer på påon noradrenalin som remeron kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Cymbalta er velprøvd. Det skal du ikke være redd for. Det er er SNRI dvs at det også virker på serotoninsystemet.

Dersom det er Cipralex som er årsaken til dine økte plager, må en gå ut fra at dette skyldes en påvirkning på serotoninsystemet ditt.

Videre må en gå ut fra at du har et meget følsomt serotoninsystem som reagerer ulikt det som er vanlig hos de aller fleste.

Siden jeg ikke kjenner deg i RL tør jeg ikke ha noen formening om kombinasjonen ink og Cymbalta.

Du burde hatt en konsultasjon i RL med en superspesialist på både farmakologi og psykiatri. Det finnes noen slike i landet. Kan du greie å komme deg til en slik?

Er Tanum er slik superspesialist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Hei!

Jeg fikk Cymbalta fordi jeg ikke tålte Cipralex.

"Behandling av depressive episoder hvor pasienten ikke har oppnådd tilstrekkelig effekt eller har fått uakseptable bivirkninger av antidepressiva av typen SSRI.Behandlingen bør være instituert i psykiatrisk sykehusavdeling eller poliklinikk eller av spesialist i psykiatri."

Var litt i rådville da jeg fikk de foreskrevet pga tidligere erfaringer på AD. Men angrer ikke en dag på at jeg tok dem. Har akkurat som "leda" bare positive erfaringer med deres virkeområder:)

En annen kjempefordel er at de er hurtigvirkende, tar bare rundt 14 dager før effekt. Grunnen til at det skal være så "strengt" å få disse pillene fremfor andre, er fordi de er mye dyrere enn mange av de andre på markedet. Cipralex som skrives ut nærmest som standard antidepressiva-behandling av fastlegene, koster i underkant av 2 kr for en dagsdose. Cymbalta opp til 15 ganger så mye (litt avhengig av ant. piller/eske).

Var jeg deg, ville jeg gitt Cymbalta en sjanse. Den er spesielt i bruk _kun_ for de som ikke tåler andre AD og/eller ikke har hatt bra nok effekt. Dagsdose er 60 mg, men du kan ta det litt forsiktig. Pga mine Cipralexerfaringer skulle jeg begynne forsiktig på 30 mg. Om dette gikk bra, så 60 mg uken etter. Det gikk bra, bittelitt kvalm et par dager. Min fæle depresjon avtok merkbart. Man kan visst også bare begynne rett på 60 mg etter sigende. For deg er det nok lurest å starte med halv dagsdose, 30 mg. (30 mg er laveste kapseldose)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Hei!

Jeg fikk Cymbalta fordi jeg ikke tålte Cipralex.

"Behandling av depressive episoder hvor pasienten ikke har oppnådd tilstrekkelig effekt eller har fått uakseptable bivirkninger av antidepressiva av typen SSRI.Behandlingen bør være instituert i psykiatrisk sykehusavdeling eller poliklinikk eller av spesialist i psykiatri."

Var litt i rådville da jeg fikk de foreskrevet pga tidligere erfaringer på AD. Men angrer ikke en dag på at jeg tok dem. Har akkurat som "leda" bare positive erfaringer med deres virkeområder:)

En annen kjempefordel er at de er hurtigvirkende, tar bare rundt 14 dager før effekt. Grunnen til at det skal være så "strengt" å få disse pillene fremfor andre, er fordi de er mye dyrere enn mange av de andre på markedet. Cipralex som skrives ut nærmest som standard antidepressiva-behandling av fastlegene, koster i underkant av 2 kr for en dagsdose. Cymbalta opp til 15 ganger så mye (litt avhengig av ant. piller/eske).

Var jeg deg, ville jeg gitt Cymbalta en sjanse. Den er spesielt i bruk _kun_ for de som ikke tåler andre AD og/eller ikke har hatt bra nok effekt. Dagsdose er 60 mg, men du kan ta det litt forsiktig. Pga mine Cipralexerfaringer skulle jeg begynne forsiktig på 30 mg. Om dette gikk bra, så 60 mg uken etter. Det gikk bra, bittelitt kvalm et par dager. Min fæle depresjon avtok merkbart. Man kan visst også bare begynne rett på 60 mg etter sigende. For deg er det nok lurest å starte med halv dagsdose, 30 mg. (30 mg er laveste kapseldose)

Hei takk for svar. dumt at det er kapseldose. Liker best de jeg kan dele helt smått. Måtte begynne og slutte på 1,25 mg cipralex - alt annet var uholdbart. Vet du om de er i depotform.

og vet NHD hva 30 mg kan tilsvare i cipralex dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Hei!

Jeg fikk Cymbalta fordi jeg ikke tålte Cipralex.

"Behandling av depressive episoder hvor pasienten ikke har oppnådd tilstrekkelig effekt eller har fått uakseptable bivirkninger av antidepressiva av typen SSRI.Behandlingen bør være instituert i psykiatrisk sykehusavdeling eller poliklinikk eller av spesialist i psykiatri."

Var litt i rådville da jeg fikk de foreskrevet pga tidligere erfaringer på AD. Men angrer ikke en dag på at jeg tok dem. Har akkurat som "leda" bare positive erfaringer med deres virkeområder:)

En annen kjempefordel er at de er hurtigvirkende, tar bare rundt 14 dager før effekt. Grunnen til at det skal være så "strengt" å få disse pillene fremfor andre, er fordi de er mye dyrere enn mange av de andre på markedet. Cipralex som skrives ut nærmest som standard antidepressiva-behandling av fastlegene, koster i underkant av 2 kr for en dagsdose. Cymbalta opp til 15 ganger så mye (litt avhengig av ant. piller/eske).

Var jeg deg, ville jeg gitt Cymbalta en sjanse. Den er spesielt i bruk _kun_ for de som ikke tåler andre AD og/eller ikke har hatt bra nok effekt. Dagsdose er 60 mg, men du kan ta det litt forsiktig. Pga mine Cipralexerfaringer skulle jeg begynne forsiktig på 30 mg. Om dette gikk bra, så 60 mg uken etter. Det gikk bra, bittelitt kvalm et par dager. Min fæle depresjon avtok merkbart. Man kan visst også bare begynne rett på 60 mg etter sigende. For deg er det nok lurest å starte med halv dagsdose, 30 mg. (30 mg er laveste kapseldose)

Hva slags bivirkninger hadde du på cipralex. Jeg synes å være overømfindtlig for serotinin, men også en mulighet for at jeg trenger nettopp det stoffet siden jeg fikk sånn voldsom reaksjon på å slutte, og mye av plagene vedvarer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Hva slags bivirkninger hadde du på cipralex. Jeg synes å være overømfindtlig for serotinin, men også en mulighet for at jeg trenger nettopp det stoffet siden jeg fikk sånn voldsom reaksjon på å slutte, og mye av plagene vedvarer??

Mine bivirkninger var hovedsaklig knyttet til det at jeg ble veldig svingete i stemningsleiet i dem. På Cymbalta har ikke dette skjedd :o) Gikk også opp en hel haug med kilo i perioden jeg tok Cipralex. I ettertid tror vi mye av denne økningen er en atypisk reaksjon/bivirkning jeg hadde på Cipralex. Med Cymbalta har jeg ikke opplevd vektøkning, snarere gått ned bitte litt og hatt helt stabil vekt:)

Vet ikke hva depotdose er for noe. Kjenner ikke ordet. For meg er det veldig greit de er i kapsel, de er mye enklere å svelge og smaker ikke noe/løser seg ikke opp. Har ikke peil på hva 30 mg Cymbalta tilsvarer i Cipralex. Om det går an å sammmenligne dette. Med dine uholdbare bivirkninger på Cipralex og serotonin, ville jeg vært meget forsiktig med noe som helst serotonininnholdende preparater. Men det som er betryggende med Cymbalta er at det er i en helt annen gruppe enn Cipralex. Syns som NHD du burde kommet deg til en superspesialist.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Mine bivirkninger var hovedsaklig knyttet til det at jeg ble veldig svingete i stemningsleiet i dem. På Cymbalta har ikke dette skjedd :o) Gikk også opp en hel haug med kilo i perioden jeg tok Cipralex. I ettertid tror vi mye av denne økningen er en atypisk reaksjon/bivirkning jeg hadde på Cipralex. Med Cymbalta har jeg ikke opplevd vektøkning, snarere gått ned bitte litt og hatt helt stabil vekt:)

Vet ikke hva depotdose er for noe. Kjenner ikke ordet. For meg er det veldig greit de er i kapsel, de er mye enklere å svelge og smaker ikke noe/løser seg ikke opp. Har ikke peil på hva 30 mg Cymbalta tilsvarer i Cipralex. Om det går an å sammmenligne dette. Med dine uholdbare bivirkninger på Cipralex og serotonin, ville jeg vært meget forsiktig med noe som helst serotonininnholdende preparater. Men det som er betryggende med Cymbalta er at det er i en helt annen gruppe enn Cipralex. Syns som NHD du burde kommet deg til en superspesialist.

Hilsen

Glemte å si at en annen forskjell jeg merket da jeg sluttet på Cipralex og byttet til Cymbalta, var at seksuell lyst ikke var fraværende lenger. Så Cymbalta har ikke hatt negativ innvirkning på dette hos meg. Denne bivirkningen er noe mannen i heimen er fornøyd med at er borte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Tar opp denne gamle  tråden. Jeg reagerer som ts på ssri. Hadde heller ikke noe god erfaring med remeron. Kan cymbalta være verdt å prøve?

det skrives i denne tråden om reaksjoner ift medisiner med serotonin. Og vedkommende her hadde varige plager etter seponering. Men er det ikke tenkelig at dersom man har det at det normaliseres igjen? Uten at må inn i en runddans med andre medisiner ?

Anonymkode: bd937...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...